Anar al matí de Girona cap a Barcelona en tren o fer la tornada al vespre s'ha convertit en una odissea. Més d'un usuari de l'alta velocitat qualifica de "missió impossible" trobar bitllet, el mateix dia. La coincidiència de les obres de l'R11 de Rodalies, que fins al desembre no permeten arribar directament amb el tren convencional al centre de Barcelona, i la bonificació de tarifes al 50% de l'alta velocitat, ha fet augmentar el nombre d'usuaris de l'AVE, i per això hi ha franges horàries amb els bitllets esgotats. La solució? Planificar. Cal agafar el bitllet amb més temps que mai. Alguns usuaris asseguren que l'aplicació per comprar els bitllets de l'AVE tampoc funciona bé (Fèlix Martín/Catalunya Ràdio) Els usuaris reclamen més places i més trajectes Les places amb les tarifes Avant --les econòmiques-- s'esgoten de seguida. Usuaris com Sofia Gabarró reclamen més places amb aquesta tarifa. La Sofia forma part d'un grup d'usuaris a la xarxa social Telegram, que fa setmanes que treu fum. És un grup cada vegada més nombrós i ja té gairebé 400 membres: "Ens trobem que l'aplicació d'internet per comprar els bitllets de l'AVE, darrerament, funciona malament i et trobes que diu que no n'hi ha. Però, al final, si en trobes un, quan puges al tren, el vagó va mig buit. El millor seria que alliberessin bitllets de l'AVE cap a la tarifa Avant. Això hi ajudaria, i també que posessin més vagons i recuperessin totes les freqüències d'abans de la pandèmia." Els usuaris de Girona comparteixen un xat del Telegram a la recerca de bitllets (Catalunya Ràdio) Un altre usuari, Àngel Rufí, s'afegeix a la demanda: "Ja fa temps que demanem més freqüències, perquè en van treure amb la pandèmia. Crec que més que un tren convencional, l'AVE hauria de ser un tren llançadora amb freqüències, en les hores punta, cada mitja hora o cada hora. Això seria ideal. O el que fan de vegades, que és doblar el tren i posar-ne dos de junts." Les molèsties de les obres de l'R11 Les obres de l'R11 han allargat el trajecte entre Girona i Barcelona perquè, per les obres a l'estació de la Sagrera, els trens de Rodalies s'aturen a l'estació de Sant Andreu i no arriben ni a Passeig de Gràcia ni a Sants. La situació durarà fins al desembre. És veritat que, per als usuaris habituals, el trajecte ara és gratuït, però això no és prou al·licient. La tarifa de l'AVE per fer aquest recorregut de Rodalies també està bonificada i això fa que, per exemple, es pugui comprar un abonament de 10 bitllets per 35,6 euros.  Més a compte agafar l'AVE que no llogar un pis  La prolongació d'aquestes bonificacions durant el 2023 fa que hi hagi estudiants de Girona que han decidit anar i venir cada dia, en lloc de buscar un pis de lloguer a Barcelona. Des de la mateixa estació de tren ho explicava, abans d'agafar l'AVE a Girona, la Clàudia Ibañez:  "Hi ha més gent que agafa el tren, i ara va amb l'AVE. Amb les bonificacions, és gratuït amb Rodalies i més barat amb l'AVE anar a Barcelona, i això fa que més d'un decideixi no llogar un pis a Barcelona." Els usuaris reclamen més freqüències (Fèlix Martín/Catalunya Ràdio) Àngela Llop és una altra estudiant usuària de l'alta velocitat:: "El que està clar és que t'has de planificar tota la setmana amb anterioritat perquè els trens van més plens." Planificar el viatge: paraules clau Entre els usuaris gironins que fan servir l'AVE per anar a Barcelona hi hem trobat Pol Briden. És pragmàtic. Té clar que si hi ha més demanda i els mateixos trens, cal reservar amb més temps:  "Ahir vaig intentar agafar un bitllet de l'AVE per anar a Barcelona i no n'hi havia. Per aquest motiu em vaig haver de quedar a casa. És així. Cal planificar, segur. Ens ho hem d'agafar a nivell individual. Cal ajustar-se a allò que hi ha, agafar el bitllet amb temps i en el moment apropiat." Sofia Gabarró coincideix que la solució és agafar els bitllets amb una setmana d'anticipació: "Especialment els dilluns i divendres, però també en les hores punta de cada dia. El millor és agafar el bitllet d'una setmana per l'altra per tenir disponibilitat." D'un dia per l'altre és força complicat trobar bitllet en hora punta (Clara Jordan - Catalunya Ràdio) Malgrat la percepció negativa dels usuaris, des de Renfe expliquen que s'ofereixen 36.200 places setmanals, una oferta molt similar a la que hi havia abans de la pandèmia. Aquest 3 d'octubre han incorporat una nova freqüència de l'AVE a la tarda, entre Barcelona, Girona i Figueres.