
Els ramaders catalans, de mala llet
Els ramaders exigeixen al govern que prohibeixi vendre per sota del preu de cost i alerten que el 70% de les granges de llet han plegat en 20 anys
El sector lleter català torna a alçar la veu per reclamar preus justos. Denuncien que, de mitjana, perden 6 cèntims per cada litre de llet que produeixen i la situació, diuen, és insostenible. De fet, cada vegada hi ha més granges que es veuen abocades a tancar.
El sector fa temps que es manifesta davant de plantes lleteres i supermercats per denunciar que són els culpables de portar-los a la ruïna pagant-los la llet per sota dels costos de producció.

Les organitzacions agràries insisteixen a demanar un preu just per una bona llet i asseguren que la situació és molt greu perquè estan "treballant per perdre diners", com destaca el secretari tècnic de Joves Agricultors i Ramaders de Catalunya (JARC), Jordi Vidal:
"Quan un autònom deixa de treballar per manifestar-se vol dir que està passant alguna cosa greu. Els costos de producció s'han disparat i estem venent a un preu molt inferior al que ens costa produir."
La crisi estructural que pateix el sector s'ha vist agreujada per l'espiral alcista de les matèries primeres bàsiques per a l'alimentació animal, que han pujat un 26% en l'últim any.

Reclamen mà dura a la Generalitat
El sector exigeix "valentia" a la Generalitat per fer complir la Llei de la Cadena Alimentària que, sobre el paper, prohibeix la venda de productes per sota costos.
Per això, les organitzacions agràries demanen als polítics que imposin sancions i multes als incomplidors "per no deixar morir el sector lleter català". També insisteixen que cal anar més enllà de la feina que fa l'observatori de preus.

Esclaus moderns?
Els productors de llet diuen sentir-se víctimes de "l'esclavatge del segle XXI", com assenyala Marc Xifra, responsable del sector lleter de la Unió de Pagesos:
"Som uns esclaus de la indústria i de la gran distribució. No portem cadenes, però ens estan ofegant econòmicament."
Denuncien que han d'estar disponibles les 24 hores a l'explotació, no poden posar preu al que compren ni a la llet que venen i això, asseguren, està portant molts ramaders a la fallida.

Degoteig de tancaments
Segons les organitzacions agràries, en 20 anys han plegat el 70% de les granges de llet catalanes. Al novembre hi ha 394 productors que lliuren llet a Catalunya. Són cinc menys dels que hi havia a la darrera manifestació del sector, que es va fer a Vic a l'agost.
Mentrestant, per impulsar un model de producció de llet més sostenible, la Generalitat vol limitar el nombre de vaques que podran tenir les noves explotacions ramaderes. La proposta d'Acció Climàtica és que el màxim sigui de 600 animals per granja.

- ARXIVAT A:
- AlimentacióRamaderia