El sistema no acaba d'anar fi. En aquesta nova prova, Protecció Civil ha solucionat certs problemes d'enviament del missatge que van tenir a les Terres de Lleida, però ara s'ha vist que l'alerta ha arribat a molts menys telèfons. Només el 35% dels usuaris que han contestat l'enquesta sobre la prova van rebre les alertes. Les instal·lacions del 112 de Reus han estat el centre d'operacions de la prova (Catalunya Ràdio/Manel Sastre) Després de la prova es va iniciar una anàlisi tècnica sobre l'origen dels problemes per saber si es tractava d'una disfunció de les antenes de les operadores o de la configuració dels telèfons. La directora de Protecció Civil, Marta Cassany, va explicar que s'entregava tota aquesta informació a l'Estat i a les companyies de telefonia: "El fet que es rebi o no depèn de l'antena i de la cobertura d'aquesta antena i de com funciona quan rep el missatge. Per tant, és aquí on mirarem si hi ha alguna deficiència i en quina companyia. Recollirem tota la informació i la farem arribar a l'Estat i a les operadores." Tot el seguiment de la pràctica es va fer des de la sala d'emergències del 112 a Reus en connexió permanent amb els caps de Protecció Civil i amb les delegacions del govern al Penedès i a les Terres de l'Ebre. Una pantalla anava recollint en temps real les enquestes que omplien els usuaris geolocalitzant-les per tenir una fotografia de com arribava l'avís a totes les comarques. El problema d'entrega d'alertes es va registrar de la mateixa manera a tots els territoris, però sobretot entre els usuaris de la xarxa de Movistar i Orange, que només van entregar l'alerta a menys del 6% dels seus usuaris. La Direcció General de Protecció Civil ho considera molt greu i exigeix responsabilitats i solucions al problema al Ministeri de l'Interior, que en té les competències tècniques. Sorpresa entre els ciutadans El simulacre es va viure amb certa sorpresa entre els ciutadans dels diferents territoris. A Tortosa, per exemple, molts ciutadans no n'estaven al corrent i els que n'havien sentit alguna cosa s'han sorprès quan a la pantalla del mòbil els ha aparegut un missatge de text acompanyat d'un so estrident. Clients del mercat de Tortosa llegint l'alerta al mòbil (Catalunya Ràdio/Cèsar Sempere) A les terrasses de la plaça Espanya de Tortosa la majoria van rebre l'avís passades les 11.30. Alguns es queixaven que havien rebut missatges sense avís sonor o en anglès. Al mercat de Vilanova i la Geltrú o als carrers de Vilafranca del Penedès, on també es van activar els missatges d'alerta, la majoria de veïns ben just es van aturar per comprovar el missatge abans de continuar les seves tasques. El telèfon 112 va atendre durant la prova 169 trucades de ciutadans que volien informació o que no sabien que es tractava d'un simulacre. Encara s'han de fer dues proves més d'aquests enviaments massius: el 27 d'abril a la Catalunya central i comarques de Girona i el 31 de maig a les comarques de Barcelona. Detectat el problema, ara es vol fer una nova prova Pocs dies després del fiasco, el Ministeri de l'Interior ha enviat un informe on s'explica que els responsables tècnics de l'eina, anomenada "cell broadcast", han localitzat la disfunció que va fer que la majoria d'usuaris de les companyies Orange i Movistar i d'algunes operadores que fan servir les seves xarxes, no rebessin les alertes d'emergència. La direcció de Protecció civil de l'Estat assegura que ja han solucionat el problema. Després d'aquesta informació Protecció Civil està ara analitzant quan es podria repetir la prova d'alerta a les mateixes demarcacions, Terres de l'Ebre, Camp de Tarragona i el Penedès, per ratificar que s'han superat els problemes. El govern considera que aquesta és una eina clau per a la comunicació efectiva de situacions de risc, sobretot en zones com el Camp de Tarragona per la proximitat amb el polígon petroquímic.