Denuncien que l'empresa d'aigües del Vendrell no garanteix l'atenció en català
Pla obert de les persones passejant pel passeig marítim de Coma-ruga, al Vendrell
Catalunya al dia

Denuncien que l'empresa d'aigües del Vendrell no garanteix l'atenció en català

L'Ajuntament respon la denúncia de la Plataforma per la Llengua i assegura que reforçarà el servei amb un nou contracte

Actualitzat
TEMA:
Català

La Plataforma per la Llengua denuncia la dificultat de ser atès en català a l'empresa municipal d'aigües del Vendrell, al Baix Penedès. Per això, l'entitat s'ha dirigit a l'Ajuntament per fer-li notar "l'incompliment" de la Llei de Política Lingüística i del Reglament Municipal.

Expliquen que, malgrat que el servei ofereix la possibilitat de ser atès en català i en castellà, els operadors que poden atendre en català sempre estan ocupats i l'operador demana al client parlar en castellà. Davant la insistència de fer-ho en català, l'única resposta és deixar el telèfon perquè et truquin més endavant.

Davant les queixes, l'Ajuntament va aprovar una moció per fer un nou contracte que ampliï l'oferta en llengua catalana. Aquest canvi, que ara està en mans dels Serveis Jurídics municipals, tardarà uns mesos a fer-se efectiu, fins que acabi la tramitació administrativa i s'aprovi el nou contracte.

Una situació que ve de lluny

De moment, però, la situació és una altra, segons denuncia el cap de l'Àrea de Drets Lingüístics de la Plataforma per la Llengua, Òscar-Adrià Ibáñez.

"Els àudios demostren que el català no va ser una llengua d'atenció inicial com preveu el Reglament Municipal i també demostren que no hi havia una plantilla preparada per atendre en català."

La Plataforma assegura que va posar en coneixement de l'Ajuntament aquesta situació el 2020 però que no van rebre resposta i van repetir la demanda, sense èxit. Aleshores van decidir fer-ho públic.

"Segons la Llei de Política Lingüística i el Reglament Municipal, que ho diu molt clar, s'hauria de respondre en català i s'hauria de respectar l'opció lingüística de la persona que atén el telèfon. No es fa ni una cosa ni l'altra."

En cas que no hi hagi un canvi, la Plataforma per la Llengua ho traslladarà al Síndic de Greuges i a tots els grups municipals i, en última instància, no es descarta la via contenciosa administrativa.

La versió de l'Ajuntament

El primer tinent d'alcalde i portaveu de l'Ajuntament, Christian Soriano, es defensa negant la veracitat de l'acusació:

"La ciutadania del Vendrell ja pot ser a dia d'avui atesa en llengua catalana quan truca a l'empresa d'aigües. Si no fos així, estaríem infringint la llei de normalització lingüística. Pel que fa a la polèmica, nosaltres hi veiem intencions dubtoses perquè als àudios ja es veu que a l'usuari se li dóna la possibilitat de dirigir-se en català a l'empresa."

El Servei Municipal d'Aigües és una societat publicoprivada, en què l'Ajuntament té el 51% de la titularitat i Aqualia, de Fomento de Construcciones y Contratas, l'altre 49%. Soriano explica com funciona el servei telefònic.

Segons Soriano, el servei es va externalitzar a una empresa, però l'Ajuntament va reclamar que es complís, en tot moment, la llei de normalització lingüística perquè tots els ciutadans puguin ser atesos en la llengua que desitgin.  
 

ARXIVAT A:
Català
Anar al contingut