Fins al 1969 era possible anar amb ferrocarril entre la Garrotxa i Girona per Amer, però la línia es va clausurar per deficitària. Ara hi ha una iniciativa ciutadana que creu que el servei torna a ser viable, pel Pla de l'Estany. És la plataforma pel tren-tram Olot-Banyoles-Girona, formada per una vintena de persones vinculades al transport públic, la mobilitat i la transformació energètica. El grup ha fet estimacions sobre el seu funcionament, i el presenten per YouTube. És un bon moment per invertir en el ferrocarril. Davant de la crisi energètica i climàtica, el nou tren-tram #Olot-#Banyoles-#Girona pot aportar solucions cost-efectives per a la mobilitat interurbana de la regió però també per al transport de mercaderiespic.twitter.com/bKWC4GJXnl Tren-tram Olot-Banyoles-Girona (@Trentramolotgir) December 25, 2021 Segons els promotors, el cost del projecte rondaria els 500 milions d'euros, i preveuen 3 milions d'usuaris l'any. Aquesta estimació es doblaria si les ciutats grans per on passaria el ferrocarril restringissin l'ús del vehicle privat. Per Pau Noy, enginyer i membre de la plataforma, és el moment d'apostar pel tren-tram. "A Girona, com a tot Catalunya, ens hem passat els últims 40 anys construint carreteres. Si es dona una alternativa per aquesta zona amb freqüències de pas, temps de recorregut i preus competitius, la gent optarà de forma considerable pel tren." Tres serveis El tren-tram seguiria el recorregut de l'autovia A-26 i de la carretera C-66, i comptaria amb tres línies en funcionament, segons les previsions de la plataforma. La principal és l'opció directa que enllaçaria Olot amb l'estació de tren de Girona en 40 minuts, amb parada a Banyoles, ubicada a la meitat del recorregut. La segona línia és la que pararia als diferents pobles per on passa el ferrocarril, com Castellfollit de la Roca, Sant Jaume de Llierca, Besalú, Serinyà, Palol de Revardit o Sarrià de Ter, entre altres. I la tercera opció és un servei interurbà que recorreria Sarrià de Ter fins al barri de Montilivi de Girona i que travessaria Olot amb diverses parades. La proposta de la plataforma inclouria diverses parades a la ciutat d'Olot (Plataforma Tren-Tram Olot-Banyoles-Girona) Una aposta de present De moment la proposta és només una idea. Tot i així, el Parlament de Catalunya va aprovar una moció favorable al seu estudi durant l'elaboració dels darrers pressupostos. Si hi hagués el compromís ferm de les administracions, el projecte podria ser una realitat abans del 2030. Segons la plataforma, cal tenir en compte que el tren-tram funcionaria amb energia procedent al 100% de fonts renovables "Oi que volem reduir les emissions contaminants en un 50%? O canviem la forma de moure'ns o ja ens diran com aconseguirem aquest objectiu, perquè més de la meitat de les emissions contaminants a Catalunya provenen de la mobilitat." Els promotors del tren-tram Olot-Banyoles-Girona ja han impulsat un altre projecte d'aquestes característiques a la demarcació de Girona: la via que ha d'unir Girona amb la Costa Brava amb un tren-tram circular per la Bisbal d'Empordà i per Sant Feliu de Guíxols. La Generalitat té l'encàrrec de fer els estudis del projecte durant aquest 2022.