Els purins, excrements de porc, són un gran problema mediambiental i econòmic perquè contaminen i no són reutilitzables. En un país com Catalunya, on hi ha més porcs que persones, uns vuit milions, fa anys que s'intenta trobar una sortida a aquests excrements, i ara sembla que els investigadors se n'han sortit. La Universitat Rovira i Virgili de Tarragona, la Universitat Politècnica de Catalunya i la de Vic han fet un estudi per utilitzar els purins procedents d'explotacions ramaderes per fer-ne asfalt ecològic per a les carreteres. Doble avantatge  El desenvolupament d'aquest nou producte per asfaltar les carreteres suposaria dos avantatges. Per una banda, es podrien fabricar asfalts ecològics prescindint del petroli. Per altra banda, es pot donar sortida a un residu com són els purins, que són altament contaminants i extremadament difícils de gestionar.  De fet, l'origen d'aquesta iniciativa és de l'empresa lleidatana Romero Polo, lligada al sector de la construcció, que creu que es facilitarà entre altres coses que les zones tradicionalment agrícoles i ramaderes facin un salt industrial i econòmic qualitatiu i a la vegada, es pugui obtenir un producte viable econòmicament, alhora que ecològic i sostenible. Es tracta d'un projecte parcialment finançat pel Centre de Desenvolupament Tecnològic Industrial.  El nou aglomerant asfàltic disminuïria l'efecte de gasos hivernacle(CCMA) La problemàtica de l'asfalt L'asfalt que es fa servir ara està fet d'un granulat de pedres i sorra, additius i quitrà, un aglomerat asfàltic que dona la consistència necessària però que és un producte derivat del petroli, i per tant contaminant, com explica el coordinador del projecte i catedràtic d'enginyeria química de la URV Christophe Bengoa: "L'única matèria orgànica de l'asfalt és el lligant asfàltic. Per tant, poder substituir aquest per un altre d'ecològic disminueix tot el que és els efectes dels gasos hivernacle, i de fet, és l'única font de contaminació de l'asfalt. És per això que aquest projecte suposa una gran millora respecte a les condicions actuals"  El procés de producció Aquest nou asfalt ecològic s'ha obtingut a través d'un procés hidrotèrmic, segons ha explicat Bengoa. Se sotmet els purins a altes temperatures, d'entre 240 i 320ºC, i es transforma així les molècules, i es converteixen en quatre productes diferents, entre ells, el biocrú que s'utilitza per crear aquest asfalt: "Les quatre fases tenen una gran utilitat. Una serveix per produir electricitat, com és el cas del biogàs. La fase aquosa ens permet extreure molècules noves de biogàs i el biochart que ens permet treballar en la descontaminació de sòls agrícoles. I finalment, hi ha la fase que ens interessa en aquest projecte que és el biocrú: és una mescla de molècules orgàniques amb unes propietats que s'assemblen molt a les que són d'origen petroler" El projecte exposa els purins a un procés hidrotèrmic per extreure'n el biocrú Futura aplicació del producte De moment l'estudi està en una fase experimental. S'han fet proves juntament amb l'empresa Romero Polo i s'ha constatat que aquest tipus  de bioasfalt seria viable, però ara cal fer proves amb quantitats més grans i posteriorment, mirar d'asfaltar ja algun tram de carretera i veure'n els resultats. Actualment, s'està buscant finançament per acabar de desenvolupar aquest projecte perquè sigui una realitat en els propers anys, i acabem circulant, com qui diu, "trepitjant merda".