A Barcelona es fan cada dia 110.000 desplaçaments en bicicleta. Gairebé la meitat, 50.000, es fan en Bicing, el servei municipal de bicicleta compartida, que no para de créixer. Bona part de l'èxit és perquè, juntament amb París, és un sistema pioner amb una flota híbrida: bicis mecàniques però també -i cada vegada més- d'elèctriques, que ja es reparteixen per 524 estacions. El manteniment és bàsic per garantir el bon servei (Joan Garcia) Però aquest èxit del Bicing no està exempt de queixes i crítiques per part dels usuaris abonats, que sovint no poden gaudir del servei amb plena satisfacció ja sigui per falta de bicicletes quan les necessiten o per problemes tècnics en els vehicles. Per posar-hi remei, l'empresa Pedalem Barcelona, que gestiona el servei del Bicing, repassa diàriament 300 bicicletes als seus tallers i introdueix millores per fer-lo més satisfactori per a l'usuari. Ens ho han explicat al "Catalunya al dia". Més bicicletes La queixa o el problema que encapçala el rànquing és que sovint falten bicicletes a les estacions. La solució: posar-ne més, com explica Redha Zetchi, responsable del Bicing a Barcelona Serveis Municipals. "Aquest any incorporarem 1.000 bicicletes més, amb l'objectiu que el gener de l'any que ve tinguem 3.000 bicicletes elèctriques i 4.000 de mecàniques." La segona queixa és pel material, quan l'usuari es troba amb bicicletes que no funcionen. I no sempre vol dir que estiguin espatllades: "Algunes d'elèctriques s'estan carregant. El primer trimestre de l'any que ve posarem en marxa un sistema predictiu a l'aplicació perquè l'usuari sàpiga quants ancoratges s'alliberaran o quantes bicicletes arribaran. Amb això pretenem reduir la incertesa de l'usuari de si trobarà o no una bicicleta." Cada vegada hi ha més bicicletes elèctriques (Joan Garcia) Serà semblant als panells de les parades de bus que informen del temps que falta pequè arribi. Actualment, si una bici elèctrica està només al 20 per cent de bateria, el sistema la bloqueja perquè aquest nivell de càrrega no garanteix poder completar el desplaçament. Només l'allibera quan està a un mínim del 30 per cent de càrrega. Ara mateix, el 40 per cent de tots els desplaçaments en Bicing ja es fan en bici elèctrica. Una bicicleta elèctrica té una rotació diària d'entre 8 i 10 usuaris de mitjana. L'aplicació permetrà aviat saber quan arribaran bicicletes a l'estació (Joan Garcia) Rodes punxades Una altra queixa recurrent és trobar-se bicicletes amb les rodes punxades. Per revertir-ho, es canvia el model de roda i se'n posa una de compacta. Roger Junqueras, gerent de Pedalem Barcelona, assegura que és un problema en vies de solució: "Totes les rodes del darrere ja estan substituïdes per una roda compacta microporosa, i ara farem una prova pilot amb les rodes del davant. Si tot va bé, d'aquí sis o set mesos ja tindrem les rodes totalment canviades per unes que estalviaran les punxades." Es posaran rodes compactes antipunxades (Joan Garcia) Només amb la roda del darrere ja canviada, el nombre de punxades s'ha reduït de 1.200 a 500. Al taller del Bicing s'hi fan 300 reparacions diàries. Cada dia surten 36 furgonetes que redistribueixen fins a 4.000 bicicletes entre les diferents estacions. Als tallers del Bicing s'hi fan 300 reparacions diàries (Joan Garcia) El Bicing té 130.000 abonats, i el nombre no para de créixer. La meitat, realment actius, les fan servir regularment. I ara se'ls oferiran més al·licients per fer servir el Bicing, amb l'exemple que posa Redha Zetchi: "Premiarem els usuaris sostenibles i que a més ajudin el sistema. Si un usuari puja una bicicleta mecànica des de Marina fins més amunt de la Diagonal o fins a Gràcia, guanyarà molts més punts que podrà bescanviar a la botiga virtual per descomptes, regals o entrades. D'aquesta manera, aconseguim estimular aquests viatges ascendents en bicicleta mecànica."