TOTS ELS ÀUDIOS

  • Rusó Sala, cançó d'autora amb sons del món
    Escolta àudio

    Rusó Sala, cançó d'autora amb sons del món

    D'un text de Ramon Llull als elements àrabs, a més de cançó sefardita i composicions pròpies que parlen de l'amor i les seves contradiccions... Rusó Sala ha comptat amb la col·laboració del sol·licitat percussionista Aleix Tobias i de la multiinstrumentista Míriam Encinas: han elaborat "Desirem", un àlbum que també amaga certa reivindicació del segell mediterrani.

  • Nou cas de producte barrejat: Conjunto Papa Upa
    Escolta àudio

    Nou cas de producte barrejat: Conjunto Papa Upa

    De nou, una proposta programada dins del Festival de Músiques Disperses de Lleida. Psicodèlia tropical amb essència veneçolana, operant des d'Holanda.

  • Daniel Lumbreras o la personalitat feta amb retalls de món
    Escolta àudio

    Daniel Lumbreras o la personalitat feta amb retalls de món

    Diu que l'inspira tant un cant sufí com el so del Brasil. Programat dins del Festival de Músiques Disperses de Lleida, el cert és que Lumbreras presenta una proposta tant singular com universal.

  • Blues marsellès
    Escolta àudio

    Blues marsellès

    Encetem un nou "Ukelele" a propòsit d'un festival de "world music" celebrat aquest mes de juny, i d'un dels grups que hi han estat programats. Ens referim al "Desfolca't": una trobada musical amb més de vint anys de trajectòria a Calaf, a l'Anoia. Dins del cartell, hi hem trobat un grup ja veterà i expert en això que anomenem "mestissatge": Moussu T et lei Jovents. Lletres principalment en occità, guitarres molts properes al rock, i elements de la cultura criolla i del blues: amb aquesta fórmula, la banda Moussu T et lei Jovents fa més d'una dècada que mouen l'escena de la "world music" i guanyen seguidors.

  • El món a través d'una flauta de bambú
    Escolta àudio

    El món a través d'una flauta de bambú

    El músic i etnomusicòleg Horacio Curti ens fa cinc cèntims sobre el sakuhachi, un instrument ancestral amb gust de budisme zen.

  • Dels arrossars a les oliveres, flamenc valencià
    Escolta àudio

    Dels arrossars a les oliveres, flamenc valencià

    A l'"Ukelele" ens desplacem cap a terres valencianes, per destacar un projecte que posa en escena la relació entre les cançons populars d'aquesta zona i les arrels de més al sud. El músic valencià Josep Aparicio, Apa, ha rebuscat l'origen comú de bona part de les cançons tradicionals valencianes i el flamenc. D'aquí n'ha sortit el projecte "Flamencianes".

  • Vitamina balcànica
    Escolta àudio

    Vitamina balcànica

    Una desena de dones joves que fan música balcànica des de Barcelona formen la Balkan Paradise Orchestra. Fa temps que es van enamorar de l'energia sonora de grups de l'Europa de l'Est, com els seus admirats romanesos Fanfare Ciocarlia ...

  • Electropikal: So tribal ultramodern
    Escolta àudio

    Electropikal: So tribal ultramodern

    Parlem del que podríem dir un macrogènere, o un estil d'estils. El nom: Electropikal. L'excusa per parlar-ne: un festival que porta el mateix nom i que omple la sala Apolo de Barcelona. Però més enllà d'això, demostra un cop més que els sons que venen de segles enrere poden ser material per innovar, crear, transgredir, o senzillament fer ballar el públic d'aquesta època nostra!

  • Recordant Compay Segundo
    Escolta àudio

    Recordant Compay Segundo

    Si sou més o menys aficionats als ritmes afrocubans, segur que recordeu bé el projecte Buena Vista Social Club, que fa vint anys tornava a posar en primera línia mediàtica uns quants músics veterans de l'illa caribenya. Hi havia noms com Ibrahim Ferrer o Cachaíto, i també hi brillava el nom de Compay Segundo. Alter ego de Máximo Francisco Repilado Muñoz, Compay Segundo ha estat un dels músics que han fet història a Cuba. A mitjans dels anys noranta el públic europeu va tenir l'oportunitat de redescobrir-lo, tant discogràficament com dalt dels escenaris, quan ja havia superat els noranta anys. El músic va morir l'any 2003. Ara se celebren, però, els 110 anys del seu naixement: els artífexs de la commemoració són la formació Grupo Compay, dirigida per Salvador Repilado, fill de Compay Segundo.

  • Més enllà del flamenc
    Escolta àudio

    Més enllà del flamenc

    Ja fa un temps, dos artistes, Marinah i Juan Gómez Chicuelo, cantant i guitarrista, es van trobar per fer un projecte comú que explorava territoris que tenien el flamenc com un dels seus ingredients, però que anaven molt més enllà del gènere. De fet, tots dos artistes, una exmembre de la formació Ojos de Brujo, l'altre músic reputat en el camp del flamenc, ja fa molt de temps que mostren una inquietud per caminar per tot tipus de terrenys musicals. Ara tots dos tenen nous projectes acabats de sortir del forn. És l'excusa per reflexionar amb ells sobre aquest afany d'anar més enllà de les directrius establertes dels gèneres musicals.

  • Un idil·li entre gralla i acordió
    Escolta àudio

    Un idil·li entre gralla i acordió

    Ivó Jordà (gralla) i Marçal Ramon (acordió diatònic) són els responsables del projecte Criatures: des de fa mitja dècada l'alimenten i el passegen per auditoris i escenaris. Amb aquesta formació, els dos joves artistes fan un pas més enllà dels patrons tradicionals associats a aquests dos instruments, patrons de festa major, de gegants i castells o danses i cançons populars, i construeixen una sonoritat particular.

  • Existeix una manera mediterrània d'entendre la música?
    Escolta àudio

    Existeix una manera mediterrània d'entendre la música?

    A l'"Ukelele" volem endinsar-nos uns minuts en això que entenem per música mediterrània: un camp amplíssim amb punts en comú. Per això comptem amb les opinions de dos músics i experts en instruments de la zona: Gani Mirzo i David Drudis.

  • Autèntic i de les muntanyes: bluegrass
    Escolta àudio

    Autèntic i de les muntanyes: bluegrass

    Molts situen l'origen del bluegrass en les orquestres rurals nord-americanes de finals del segle XIX. I tothom coincideix que es va gestar als Apalatxes, a la costa est de Nord-amèrica, i que el gran padrí del gènere va ser Bill Monroe ...

  • Cobla i flabiols del segle XXI
    Escolta àudio

    Cobla i flabiols del segle XXI

    Una desena de flabiols dalt d'un escenari, instruments de vent metall... són el grup Els Francolins, creats a finals dels anys noranta amb la vocació d'interpretar música festiva i de carrer. Han col·laborat amb la Cobla Sant Jordi-Ciutat de Barcelona, i n'ha sortit un espectacle que ja ha sonat en més d'un escenari (recentment al Centre Artesà Tradicionàrius de Barcelona), i un disc, "Un francolí a Ítaca". Fusionen el so característic dels flabiols, com una secció més de la cobla, amb un repertori d'estils aparentment allunyats, com la música tradicional, els ritmes afrollatins, la sardana o la música de cinema.

  • Programar músiques del món: un panorama canviant
    Escolta àudio

    Programar músiques del món: un panorama canviant

    A mitjans dels anys 80, el músic Peter Gabriel encunyava el terme World Music. El concepte es va escampar pel món gràcies a les discogràfiques, de manera que la música africana, el fado, la música balcànica, i tants i tants orígens sonors passaven al voltant de l'any 2000 per tots els festivals i cicles. Ara, ben entrat el segle XXI, tot indica que el panorama ha canviat... Hi ha la sensació que es programen molt pocs concerts de música d'arrel o músiques del món... Ens agradaria analitzar si la sensació respon a una realitat o si és el reflex d'algun canvi més significatiu. Sempre és interessant contrastar opinions -les realistes i les optimistes-, i en parlem amb dues persones implicades en la promoció d'aquest macrogènere musical.