Assaig general

  • Repassem els actes que tindran lloc a Igualada com a Capital de la Cultura Catalana
    Escolta àudio

    Repassem els actes que tindran lloc a Igualada com a Capital de la Cultura Catalana

    Amb l'arrencada d'aquest 2022, Tortosa passa el testimoni de Capital de la Cultura Catalana a Igualada, que ha previst més de 250 activitats només en el primer quadrimestre amb l'objectiu de projectar la ciutat i mostrar la cultura com un bé essencial i un pilar de cohesió social. Les activitats s'agrupen dins de tres eixos: la història i el patrimoni de la ciutat, la creació i creativitat cultural i la participació ciutadana. Això engloba, per exemple, un cicle de pensament i reflexió titulat Diàlegs capitals, les visites guiades al patrimoni històric igualadí, les Petites Biblioteques Lliures per impulsar la lectura als barris, el 200 aniversari de l'antic gremi de traginers, la visita del Circ Raluy, l'estrena de la sala petita de l'Ateneu Cinema o, evidentment, els concerts aplegats sota l'epígraf "Música capital". Per això l'acte inaugural de la capitalitat serà el concert de Jordi Savall, l'igualadí més universal, que tindrà lloc el 5 de febrer a la Basílica de Santa Maria.

    Amb l'arrencada d'aquest 2022, Tortosa passa el testimoni de Capital de la Cultura Catalana a Igualada, que ha previst més de 250 activitats només en el primer quadrimestre amb l'objectiu de projectar la ciutat i mostrar la cultura com un bé essencial i un pilar de cohesió social. Les activitats s'agrupen dins de tres eixos: la història i el patrimoni de la ciutat, la creació i creativitat cultural i la participació ciutadana. Això engloba, per exemple, un cicle de pensament i reflexió titulat Diàlegs capitals, les visites guiades al patrimoni històric igualadí, les Petites Biblioteques Lliures per impulsar la lectura als barris, el 200 aniversari de l'antic gremi de traginers, la visita del Circ Raluy, l'estrena de la sala petita de l'Ateneu Cinema o, evidentment, els concerts aplegats sota l'epígraf "Música capital". Per això l'acte inaugural de la capitalitat serà el concert de Jordi Savall, l'igualadí més universal, que tindrà lloc el 5 de febrer a la Basílica de Santa Maria.

  • Repassem el cartell de la nova edició del Festival Internacional de Folk Tradicionàrius
    Escolta àudio

    Repassem el cartell de la nova edició del Festival Internacional de Folk Tradicionàrius

    Aquest 2022 arriba farcit de música i una de les cites del primer trimestre de l'any és el Tradicionàrius, el Festival Internacional de Folk, que aquest any celebra el 35 aniversari. L'edició arrenca avui mateix, i és un bon moment per fer un repàs del més destacat d'un cartell amb 50 activitats i una seixantena d'artistes i grups, que s'allargarà fins al 8 d'abril. Alguns d'aquests artistes ja s'havien anunciat el mes passat, com La Gravetat de Coulomb (a la foto) i el duet Caamaño i Ameixeiras, que inauguren l'edició, aquest vespre, després de la tradicional cercavila al cor del barri de Gràcia de Barcelona. És l'arrencada d'una edició que vol abraçar les diferents mirades de la música d'arrel i a través de diverses disciplines artístiques. N'ha parlat en roda de premsa Carol Duran, directora del Tradicionàrius.

    Aquest 2022 arriba farcit de música i una de les cites del primer trimestre de l'any és el Tradicionàrius, el Festival Internacional de Folk, que aquest any celebra el 35 aniversari. L'edició arrenca avui mateix, i és un bon moment per fer un repàs del més destacat d'un cartell amb 50 activitats i una seixantena d'artistes i grups, que s'allargarà fins al 8 d'abril. Alguns d'aquests artistes ja s'havien anunciat el mes passat, com La Gravetat de Coulomb (a la foto) i el duet Caamaño i Ameixeiras, que inauguren l'edició, aquest vespre, després de la tradicional cercavila al cor del barri de Gràcia de Barcelona. És l'arrencada d'una edició que vol abraçar les diferents mirades de la música d'arrel i a través de diverses disciplines artístiques. N'ha parlat en roda de premsa Carol Duran, directora del Tradicionàrius.

  • Fem un tast del nou disc del violoncel·lista Matthieu Saglio
    Escolta àudio

    Fem un tast del nou disc del violoncel·lista Matthieu Saglio

    Al costat del seu protagonisme en el terreny clàssic, el violoncel també té un vessant jazzístic, i un dels grans representants actuals en aquest àmbit és sens dubte el francès Matthieu Saglio, un músic que avui destaquem amb una bona excusa: la sortida del seu últim disc, "Live in San Javier 2021", que és una mostra de la presència de les músiques del món en la feina musical de Matthieu Saglio. En aquest concert en forma de disc hi actua amb el seu quartet habitual: l'acompanyen un dels percussionistes més reputats a França, Steve Shehan, el pianista Christian Belhomme i Léo Ullmann al violí. Però és segurament en la part dels músics convidats, i sobretot per les seves veus, on trobem el toc "d'arrel" que defineix el tarannà del violoncelista i compositor francès, que aquí recull part del repertori d'un disc anterior, titulat "Camino de los vientos". N'hem parlat amb ell.

    Al costat del seu protagonisme en el terreny clàssic, el violoncel també té un vessant jazzístic, i un dels grans representants actuals en aquest àmbit és sens dubte el francès Matthieu Saglio, un músic que avui destaquem amb una bona excusa: la sortida del seu últim disc, "Live in San Javier 2021", que és una mostra de la presència de les músiques del món en la feina musical de Matthieu Saglio. En aquest concert en forma de disc hi actua amb el seu quartet habitual: l'acompanyen un dels percussionistes més reputats a França, Steve Shehan, el pianista Christian Belhomme i Léo Ullmann al violí. Però és segurament en la part dels músics convidats, i sobretot per les seves veus, on trobem el toc "d'arrel" que defineix el tarannà del violoncelista i compositor francès, que aquí recull part del repertori d'un disc anterior, titulat "Camino de los vientos". N'hem parlat amb ell.

  • El vibrafonista valencià Arturo Serra actua en format quartet a Terrassa
    Escolta àudio

    El vibrafonista valencià Arturo Serra actua en format quartet a Terrassa

    Entre l'oferta de la programació estable de la Nova Jazz Cava de Terrassa, aquest cap de setmana hi sonarà el projecte sonor del vibrafonista valencià Arturo Serra, que actuarà amb un format de quartet. La seva producció discogràfica, que té diversos títols força recents, i el fet que els vibrafonistes no abundin en l'escena jazzística més propera, ens semblen motius suficients per parlar uns minuts de la feina d'aquest músic natural de Picassent i establert actualment a Màlaga, i que dissabte farà sonar a la cava terrassenca un repertori que passa pel seu últim disc "Morning" (una referència a la versió que fa del tema homònim d'Al Jarreau), però també per altres discos anteriors. Aquest Arturo Serra New Quartet es completa amb Santi de la Rubia al saxo tenor, Pedro Campos al contrabaix i Santi Colomer a la bateria. N'hem parlat amb el vibrafonista valencià.

    Entre l'oferta de la programació estable de la Nova Jazz Cava de Terrassa, aquest cap de setmana hi sonarà el projecte sonor del vibrafonista valencià Arturo Serra, que actuarà amb un format de quartet. La seva producció discogràfica, que té diversos títols força recents, i el fet que els vibrafonistes no abundin en l'escena jazzística més propera, ens semblen motius suficients per parlar uns minuts de la feina d'aquest músic natural de Picassent i establert actualment a Màlaga, i que dissabte farà sonar a la cava terrassenca un repertori que passa pel seu últim disc "Morning" (una referència a la versió que fa del tema homònim d'Al Jarreau), però també per altres discos anteriors. Aquest Arturo Serra New Quartet es completa amb Santi de la Rubia al saxo tenor, Pedro Campos al contrabaix i Santi Colomer a la bateria. N'hem parlat amb el vibrafonista valencià.

  • El Quartet Gerhard farà una residència artística a la Quinzena Musical de Sant Sebastià
    Escolta àudio

    El Quartet Gerhard farà una residència artística a la Quinzena Musical de Sant Sebastià

    La Quinzena Musical de Sant Sebastià és el festival de música més antic d'Espanya i, com a tal, sempre hi dediquem una atenció especial. Al llarg de la seva dilatada història, com és lògic, hi han passat nombrosos intèrprets catalans i la propera edició, la 83a, no en serà una excepció. Avui parlem amb Judit Bardolet, violinista del Quartet Gerhard. La formació està d'enhorabona, perquè ha rebut de l'organització del certamen un encàrrec de grans dimensions: oferir-hi la integral dels quartets de corda de Dmitri Xostakóvitx.

    La Quinzena Musical de Sant Sebastià és el festival de música més antic d'Espanya i, com a tal, sempre hi dediquem una atenció especial. Al llarg de la seva dilatada història, com és lògic, hi han passat nombrosos intèrprets catalans i la propera edició, la 83a, no en serà una excepció. Avui parlem amb Judit Bardolet, violinista del Quartet Gerhard. La formació està d'enhorabona, perquè ha rebut de l'organització del certamen un encàrrec de grans dimensions: oferir-hi la integral dels quartets de corda de Dmitri Xostakóvitx.

  • Juan Miguel Romero ens parla del concert de diumenge en què dirigirà la Banda Municipal de Barcelona
    Escolta àudio

    Juan Miguel Romero ens parla del concert de diumenge en què dirigirà la Banda Municipal de Barcelona

    Romero serà el director del concert que la Banda Municipal de Barcelona ofereix aquest diumenge, a dos quarts de 12, en la seva temporada estable a L'Auditori. Amb l'objectiu de mostrar la sonoritat pròpia de les obres originals per a banda i també l'interès per la música actual, el mestre alacantí, que va ser assistent de la banda catalana ara fa un temps, ha seleccionat un repertori que també inclou obres de Schönberg i dels contemporanis Ramon Ramos i Josep Vicent Egea. N'hem parlat amb ell.

    Romero serà el director del concert que la Banda Municipal de Barcelona ofereix aquest diumenge, a dos quarts de 12, en la seva temporada estable a L'Auditori. Amb l'objectiu de mostrar la sonoritat pròpia de les obres originals per a banda i també l'interès per la música actual, el mestre alacantí, que va ser assistent de la banda catalana ara fa un temps, ha seleccionat un repertori que també inclou obres de Schönberg i dels contemporanis Ramon Ramos i Josep Vicent Egea. N'hem parlat amb ell.

  • Ens fixem en els films sobre música i dansa de "Per amor a les arts" de la Filmoteca
    Escolta àudio

    Ens fixem en els films sobre música i dansa de "Per amor a les arts" de la Filmoteca

    El film que avui es projecta al Mercat de les Flors, "Cos a l'aire, peus a terra", de Núria Font, sobre la feina de la companyia Mal Pelo, és la continuació de la sisena temporada del cicle "Per amor a les arts", iniciada a l'octubre. Aquesta sisena edició continua doncs durant aquest 2022, amb projeccions cada dimarts fins al mes de juny, amb sessions de cinema vinculades amb diversos equipaments del país, relacionades amb la pintura, l'arquitectura, el teatre, la literatura, la música i la dansa. Justament en aquestes dues disciplines és on posem el focus. En parlem amb Marina Vinyes, cap de Difusió de la Filmoteca de Catalunya, i entre la vintena de propostes programades hi ha, per exemple, per al dia 8 de febrer al Palau de la Música Catalana el film "Crimes and whispers", d'Ingmar Bergman, suggerit per la compositora finlandesa Kaija Saariaho.

    El film que avui es projecta al Mercat de les Flors, "Cos a l'aire, peus a terra", de Núria Font, sobre la feina de la companyia Mal Pelo, és la continuació de la sisena temporada del cicle "Per amor a les arts", iniciada a l'octubre. Aquesta sisena edició continua doncs durant aquest 2022, amb projeccions cada dimarts fins al mes de juny, amb sessions de cinema vinculades amb diversos equipaments del país, relacionades amb la pintura, l'arquitectura, el teatre, la literatura, la música i la dansa. Justament en aquestes dues disciplines és on posem el focus. En parlem amb Marina Vinyes, cap de Difusió de la Filmoteca de Catalunya, i entre la vintena de propostes programades hi ha, per exemple, per al dia 8 de febrer al Palau de la Música Catalana el film "Crimes and whispers", d'Ingmar Bergman, suggerit per la compositora finlandesa Kaija Saariaho.

  • Descobrim el grup Ombra, que actua al cicle "Músiques tranquil·les" de Mataró
    Escolta àudio

    Descobrim el grup Ombra, que actua al cicle "Músiques tranquil·les" de Mataró

    El 10 de febrer, el Casino L'Aliança de Mataró acollirà un concert d'Ombra, un grup creat el 2014 que des de fa dos anys té carta de presentació en forma de disc: un àlbum titulat "Posidonian poetry", que, com suggereix la imatge, té el Mediterrani com a paisatge físic i sonor comú. N'hem parlat amb el director de la banda: el pianista Jorge Quesada.

    El 10 de febrer, el Casino L'Aliança de Mataró acollirà un concert d'Ombra, un grup creat el 2014 que des de fa dos anys té carta de presentació en forma de disc: un àlbum titulat "Posidonian poetry", que, com suggereix la imatge, té el Mediterrani com a paisatge físic i sonor comú. N'hem parlat amb el director de la banda: el pianista Jorge Quesada.

  • El Trio Lluna-Claret-Colom torna a actuar al Palau de la Música Catalana
    Escolta àudio

    El Trio Lluna-Claret-Colom torna a actuar al Palau de la Música Catalana

    El clarinetista Joan Enric Lluna, el violoncel·lista Lluís Claret i el pianista Josep Maria Colom tornaran a coincidir aquest dilluns al Palau de la Música Catalana en concert. Tot i que fa anys que toquen junts, l'excepcionalitat amb què poden coincidir a causa de les carreres internacionals de tots tres converteix en única una ocasió com aquesta. N'hem parlat amb ells.

    El clarinetista Joan Enric Lluna, el violoncel·lista Lluís Claret i el pianista Josep Maria Colom tornaran a coincidir aquest dilluns al Palau de la Música Catalana en concert. Tot i que fa anys que toquen junts, l'excepcionalitat amb què poden coincidir a causa de les carreres internacionals de tots tres converteix en única una ocasió com aquesta. N'hem parlat amb ells.

  • Anna Tréa actua al cicle Músiques Tranquil·les de Mataró
    Escolta àudio

    Anna Tréa actua al cicle Músiques Tranquil·les de Mataró

    Dijous que ve, a Mataró hi sonarà la música d'una artista brasilera, amant tant del so de la guitarra com del cant i la composició, que ja fa uns anys que es relaciona amb l'escena i els músics de casa nostra: és Anna Tréa, la primera artista que el cicle Músiques Tranquil·les de Mataró ha programat per a aquest 2022. Actuarà el dia 13 al Casal Aliança en format de trio, amb violoncel i bateria. Oferirà un repertori propi, també amb arranjaments i alguna sorpresa, on desplegarà una fórmula amb dosis de música africana, folk i elements d'arranjaments pop suau amb una mica d'improvisació i experimentació. I és que són molts els inputs estètics d'aquesta artista que va començar amb la guitarra clàssica als 8 anys i que ben aviat es va obrir a noves formes. Ens ho ha explicat ella mateixa.

    Dijous que ve, a Mataró hi sonarà la música d'una artista brasilera, amant tant del so de la guitarra com del cant i la composició, que ja fa uns anys que es relaciona amb l'escena i els músics de casa nostra: és Anna Tréa, la primera artista que el cicle Músiques Tranquil·les de Mataró ha programat per a aquest 2022. Actuarà el dia 13 al Casal Aliança en format de trio, amb violoncel i bateria. Oferirà un repertori propi, també amb arranjaments i alguna sorpresa, on desplegarà una fórmula amb dosis de música africana, folk i elements d'arranjaments pop suau amb una mica d'improvisació i experimentació. I és que són molts els inputs estètics d'aquesta artista que va començar amb la guitarra clàssica als 8 anys i que ben aviat es va obrir a noves formes. Ens ho ha explicat ella mateixa.

  • Els cors Bruckner de Barcelona i de Cambra de la Diputació de Girona actuen al Petit Palau
    Escolta àudio

    Els cors Bruckner de Barcelona i de Cambra de la Diputació de Girona actuen al Petit Palau

    Gairebé un any van haver d'esperar el Cor Bruckner Barcelona i el Cor de Cambra de la Diputació de Girona per poder compartir un mateix concert. El 18 de desembre passat ho van fer a Girona i aquest diumenge tindran l'oportunitat de repetir l'experiència al Petit Palau de Barcelona. L'origen de la idea radica en la substitució que la directora del cor gironí, Isabel Mantecón, va fer de la del cor Bruckner, Júlia Sesé, durant una baixa de maternitat. La bona sintonia entre totes les parts i les semblances pel que fa a tipologia i rigor en el treball de les dues formacions va dur a pensar en aquest concert, en què actuaran amb la pianista Maria Àngels Pardàs. N'hem parlat amb totes dues.

    Gairebé un any van haver d'esperar el Cor Bruckner Barcelona i el Cor de Cambra de la Diputació de Girona per poder compartir un mateix concert. El 18 de desembre passat ho van fer a Girona i aquest diumenge tindran l'oportunitat de repetir l'experiència al Petit Palau de Barcelona. L'origen de la idea radica en la substitució que la directora del cor gironí, Isabel Mantecón, va fer de la del cor Bruckner, Júlia Sesé, durant una baixa de maternitat. La bona sintonia entre totes les parts i les semblances pel que fa a tipologia i rigor en el treball de les dues formacions va dur a pensar en aquest concert, en què actuaran amb la pianista Maria Àngels Pardàs. N'hem parlat amb totes dues.

  • Fem un tast del disc del Guelar Piano Duo
    Escolta àudio

    Fem un tast del disc del Guelar Piano Duo

    Gennady Dzubenko i Larisa Loginova són una parella de pianistes d'origen rus, però establerta des de fa anys a les comarques gironines, on desenvolupen la seva tasca com a pedagogs, gestors culturals i, evidentment, també intèrprets, tant per separat com en format de duet. Fa pocs mesos, han enregistrat el seu primer àlbum com a duet: un disc de música romàntica per a piano a quatre mans amb obres dels compositors Antonín Dvorák i Anton Rubinstein. Ells mateixos ens l'han presentat.

    Gennady Dzubenko i Larisa Loginova són una parella de pianistes d'origen rus, però establerta des de fa anys a les comarques gironines, on desenvolupen la seva tasca com a pedagogs, gestors culturals i, evidentment, també intèrprets, tant per separat com en format de duet. Fa pocs mesos, han enregistrat el seu primer àlbum com a duet: un disc de música romàntica per a piano a quatre mans amb obres dels compositors Antonín Dvorák i Anton Rubinstein. Ells mateixos ens l'han presentat.

  • Viñolas i Sirvent publiquen l'àlbum "Recreacions tímbriques, de Mompou a Bartók"
    Escolta àudio

    Viñolas i Sirvent publiquen l'àlbum "Recreacions tímbriques, de Mompou a Bartók"

    A principis del 2019 el bateria osonenc David Viñolas va proposar al pianista Sergi Sirvent fer un tàndem per revisar l'obra de Mompou sense objectius o expectatives marcades, només per gaudir de la intensitat que emana de l'univers sonor del compositor barceloní. La trobada d'aquests dos músics i compositors inquiets va seguir amb una contraproposta del pianista, que faria d'un cert contrapès: endinsar-se al mateix temps en el món de Béla Bartók, revisant obres tan emblemàtiques com la "Música callada" del compositor català i el "Mikrokosmos" del compositor hongarès, i incloent-hi, a més a més, una peça pròpia de cadascun dels dos. I així n'ha sortit un treball discogràfic en dos volums, titulat "Recreacions tímbriques, de Mompou a Bartók". N'hem parlat amb els mateixos protagonistes.

    A principis del 2019 el bateria osonenc David Viñolas va proposar al pianista Sergi Sirvent fer un tàndem per revisar l'obra de Mompou sense objectius o expectatives marcades, només per gaudir de la intensitat que emana de l'univers sonor del compositor barceloní. La trobada d'aquests dos músics i compositors inquiets va seguir amb una contraproposta del pianista, que faria d'un cert contrapès: endinsar-se al mateix temps en el món de Béla Bartók, revisant obres tan emblemàtiques com la "Música callada" del compositor català i el "Mikrokosmos" del compositor hongarès, i incloent-hi, a més a més, una peça pròpia de cadascun dels dos. I així n'ha sortit un treball discogràfic en dos volums, titulat "Recreacions tímbriques, de Mompou a Bartók". N'hem parlat amb els mateixos protagonistes.

  • Descobrim el projecte Aldapeko Basque Latin Jazz d'Imanol Iribarren
    Escolta àudio

    Descobrim el projecte Aldapeko Basque Latin Jazz d'Imanol Iribarren

    Al darrere del nom Aldapeko Basque Latin Jazz hi ha el talent i la creativitat musical del pianista i trombonista Imanol Iribarren, un artista inquiet que va aprofitar un treball final de màster per crear una banda que juga amb tres elements: la música tradicional basca, el jazz i alguns patrons afrocubans. Tot plegat té els seus orígens el 2017, com a resultat d'una tesi en què Iribarren intentava trobar la relació entre les melodies basques ancestrals i els ritmes llatins. I així, el que va començar com un màster en improvisació jazzística al Conservatori de Codarts de Rotterdam (Països Baixos), va acabar sent la confirmació de l'esperit dansaire de dues tradicions. N'hem parlat amb ell.

    Al darrere del nom Aldapeko Basque Latin Jazz hi ha el talent i la creativitat musical del pianista i trombonista Imanol Iribarren, un artista inquiet que va aprofitar un treball final de màster per crear una banda que juga amb tres elements: la música tradicional basca, el jazz i alguns patrons afrocubans. Tot plegat té els seus orígens el 2017, com a resultat d'una tesi en què Iribarren intentava trobar la relació entre les melodies basques ancestrals i els ritmes llatins. I així, el que va començar com un màster en improvisació jazzística al Conservatori de Codarts de Rotterdam (Països Baixos), va acabar sent la confirmació de l'esperit dansaire de dues tradicions. N'hem parlat amb ell.

  • La Fundación Juan March ha llançat el seu propi segell discogràfic: March Vivo
    Escolta àudio

    La Fundación Juan March ha llançat el seu propi segell discogràfic: March Vivo

    Tornar a sentir la mezzosoprano Montserrat Alavedra interpretant el "Combat del somni" acompanyada pel mateix Frederic Mompou és una de les experiències que la Fundación Juan March de Madrid ha fet possible amb el llançament del seu nou segell discogràfic, March Vivo, una iniciativa presentada els últims mesos de l'any passat amb els tres primers discos. L'objectiu del segell és editar comercialment una selecció d'enregistraments fets en directe als concerts organitzats a la fundació des de fa més de quaranta anys, i el primer escollit és una gravació feta el 1977 del Quart quadern de "Música callada" -que va ser encarregat per la Fundación Juan March- i altres peces de Mompou, que n'és alhora compositor i intèrpret. N'hem parlat amb Miguel Ángel Marín, director del programa musical de la institució.

    Tornar a sentir la mezzosoprano Montserrat Alavedra interpretant el "Combat del somni" acompanyada pel mateix Frederic Mompou és una de les experiències que la Fundación Juan March de Madrid ha fet possible amb el llançament del seu nou segell discogràfic, March Vivo, una iniciativa presentada els últims mesos de l'any passat amb els tres primers discos. L'objectiu del segell és editar comercialment una selecció d'enregistraments fets en directe als concerts organitzats a la fundació des de fa més de quaranta anys, i el primer escollit és una gravació feta el 1977 del Quart quadern de "Música callada" -que va ser encarregat per la Fundación Juan March- i altres peces de Mompou, que n'és alhora compositor i intèrpret. N'hem parlat amb Miguel Ángel Marín, director del programa musical de la institució.

Anar al contingut