TOTS ELS ÀUDIOS

  • Directora d'orquestra: un sostre de vidre per traspassar?
    Escolta àudio

    Directora d'orquestra: un sostre de vidre per traspassar?

    A "Músiques empoderades", Ofèlia Carbonell, Marina Sala i Mar Medinyà reflexionen, una altra vegada, al voltant de la direcció d'orquestres i de les directores.
    Ens preguntarem: per què les dones no traspassen aquest sostre de vidre? Per què hi ha tan poques directores d'orquestra conegudes? Per què hi ha orquestres amb tan poques dones? En un concert, qui mana: el solista o el director d'orquestra? Els instrumentes tenen gènere?
    Rosa Maria Bartroli dirigeix "Músiques empoderades", la tertúlia musical de Catalunya Música.

    A "Músiques empoderades", Ofèlia Carbonell, Marina Sala i Mar Medinyà reflexionen, una altra vegada, al voltant de la direcció d'orquestres i de les directores. Ens preguntarem: per què les dones no traspassen aquest sostre de vidre? Per què hi ha tan poques directores d'orquestra conegudes? Per què hi ha orquestres amb tan poques dones? En un concert, qui mana: el solista o el director d'orquestra? Els instrumentes tenen gènere? Rosa Maria Bartroli dirigeix "Músiques empoderades", la tertúlia musical de Catalunya Música.

  • Què fa exactament un director d'orquestra durant el concert? I en els assajos?
    Escolta àudio

    Què fa exactament un director d'orquestra durant el concert? I en els assajos?

    A "Músiques empoderades", Ofèlia Carbonell, violoncel·lista; Marina Sala, violinista, i Mar Medinyà, historiadora de l'art i programadora musical, reflexionen al voltant de la direcció d'orquestres. Què fa un director d'orquestra durant el concert? Quins mètodes de treball té? Per què les orquestres necessiten un director? Per què hi ha tan poques directores d'orquestra? Presentada per Rosa Maria Bartroli, "Músiques empoderades" és la tertúlia musical de Catalunya Música.

    A "Músiques empoderades", Ofèlia Carbonell, violoncel·lista; Marina Sala, violinista, i Mar Medinyà, historiadora de l'art i programadora musical, reflexionen al voltant de la direcció d'orquestres. Què fa un director d'orquestra durant el concert? Quins mètodes de treball té? Per què les orquestres necessiten un director? Per què hi ha tan poques directores d'orquestra? Presentada per Rosa Maria Bartroli, "Músiques empoderades" és la tertúlia musical de Catalunya Música.

  • Es pot ser dona i compositora? Per què les coneixem tan poc?
    Escolta àudio

    Es pot ser dona i compositora? Per què les coneixem tan poc?

    A "Músiques empoderades", parlem de les dones a la música clàssica i ens centrem en la composició, un àmbit molt masculinitzat. Es pot ser dona i compositora o és impossible? Per què es coneixen tan poc?
    Presentada per Rosa Maria Bartroli, "Músiques empoderades" és la tertúlia musical de Catalunya Música amb Ofèlia Carbonell, Marina Sala i Mar Medinyà.

    A "Músiques empoderades", parlem de les dones a la música clàssica i ens centrem en la composició, un àmbit molt masculinitzat. Es pot ser dona i compositora o és impossible? Per què es coneixen tan poc? Presentada per Rosa Maria Bartroli, "Músiques empoderades" és la tertúlia musical de Catalunya Música amb Ofèlia Carbonell, Marina Sala i Mar Medinyà.

  • Dones i clàssica: la paritat és una missió impossible?
    Escolta àudio

    Dones i clàssica: la paritat és una missió impossible?

    A "Músiques empoderades", Ofèlia Carbonell, Marina Sala i Mar Medinyà reflexionen al voltant de la relació entre dones i música clàssica. Una relació que no és del tot harmònica; al contrari, és força dissonant...
    Ens preguntarem si el context històric ha animat alguna vegada les dones a crear; quins referents tenen les dones músiques? Com es fa la conciliació familiar avui en dia? En definitiva, ha canviat gaire la relació dones i música en els últims 100 anys?...
    "Músiques empoderades", una tertúlia musical, presentada per Rosa Maria Bartroli.

    A "Músiques empoderades", Ofèlia Carbonell, Marina Sala i Mar Medinyà reflexionen al voltant de la relació entre dones i música clàssica. Una relació que no és del tot harmònica; al contrari, és força dissonant... Ens preguntarem si el context històric ha animat alguna vegada les dones a crear; quins referents tenen les dones músiques? Com es fa la conciliació familiar avui en dia? En definitiva, ha canviat gaire la relació dones i música en els últims 100 anys?... "Músiques empoderades", una tertúlia musical, presentada per Rosa Maria Bartroli.

  • De Beethoven a Haydn, passant per Händel: és inamovible el cànon musical?
    Escolta àudio

    De Beethoven a Haydn, passant per Händel: és inamovible el cànon musical?

    A "Músiques empoderades", parlem del cànon musical clàssic, és a dir, del repertori musical que està legitimat com el més... top.
    Amb Marina Sala, Ofèlia Carbonell i Mar Medinyà, parlem d'un cercle retroactiu i imparable que ha fet que pocs compositors siguin els escollits i molts siguin els oblidats. Ens preguntarem on són les dones compositores i on queden els compositors de països petits.
    "Músiques empoderades" és una tertúlia musical presentada per Rosa Maria Bartroli.

    A "Músiques empoderades", parlem del cànon musical clàssic, és a dir, del repertori musical que està legitimat com el més... top. Amb Marina Sala, Ofèlia Carbonell i Mar Medinyà, parlem d'un cercle retroactiu i imparable que ha fet que pocs compositors siguin els escollits i molts siguin els oblidats. Ens preguntarem on són les dones compositores i on queden els compositors de països petits. "Músiques empoderades" és una tertúlia musical presentada per Rosa Maria Bartroli.

  • Per què es programen sempre les mateixes peces dels mateixos compositors?
    Escolta àudio

    Per què es programen sempre les mateixes peces dels mateixos compositors?

    A "Músiques empoderades", Ofèlia Carbonell, Marina Sala i Mar Medinyà parlen de gestió cultural i programació.
    Per això, els preguntem qui programa els concerts o els cicles musicals; amb quins paràmetres ho fa; per què es programen gairebé sempre les mateixes peces dels mateixos compositors; no seria més racional donar més espai a les noves veus o, fins i tot, a veus que han quedat oblidades i silenciades al llarg de la història...

    A "Músiques empoderades", Ofèlia Carbonell, Marina Sala i Mar Medinyà parlen de gestió cultural i programació. Per això, els preguntem qui programa els concerts o els cicles musicals; amb quins paràmetres ho fa; per què es programen gairebé sempre les mateixes peces dels mateixos compositors; no seria més racional donar més espai a les noves veus o, fins i tot, a veus que han quedat oblidades i silenciades al llarg de la història...

  • De la tendinitis a la por escènica, passant per les depressions: les pors de la clàssica
    Escolta àudio

    De la tendinitis a la por escènica, passant per les depressions: les pors de la clàssica

    A "Músiques empoderades", parlem de les pors dels músics i músiques i dels problemes físics derivats de la seva feina. Què hi ha darrere les patologies dels músics? Els afecten tant físicament com psicològicament? I per què no se'n parla?
    Ens preguntarem si la por escènica és real, com es manifesta, si pot provocar bloquejos i, fins i tot, dolor físic... I també parlarem de com afecten el músic els moviments repetitius, la inestabilitat postural mentre toquen, les postures antinaturals, el pes dels instruments durant les llargues jornades d'estudi...

    A "Músiques empoderades", parlem de les pors dels músics i músiques i dels problemes físics derivats de la seva feina. Què hi ha darrere les patologies dels músics? Els afecten tant físicament com psicològicament? I per què no se'n parla? Ens preguntarem si la por escènica és real, com es manifesta, si pot provocar bloquejos i, fins i tot, dolor físic... I també parlarem de com afecten el músic els moviments repetitius, la inestabilitat postural mentre toquen, les postures antinaturals, el pes dels instruments durant les llargues jornades d'estudi...

  • Té sentit la crítica musical en l'època dels tuits i les xarxes socials?
    Escolta àudio

    Té sentit la crítica musical en l'època dels tuits i les xarxes socials?

    A "Músiques empoderades", parlem de dues figures de la música clàssica: una és el músic, l'intèrpret, i l'altra, el crític musical. Com s'interrelacionen músic i crític? Com afecten les ressenyes del crític en el músic?
    Analitzarem la feina del crític: té sentit al segle XXI?, quina és la seva funció actual?, com haurien de ser les crítiques per ser positives?...
    I també ens fixarem en aspectes, sovint poc comentats, de la feina de l'intèrpret: seguretat personal, pànic escènic, solitud interpretativa, concentració, patologies...

    A "Músiques empoderades", parlem de dues figures de la música clàssica: una és el músic, l'intèrpret, i l'altra, el crític musical. Com s'interrelacionen músic i crític? Com afecten les ressenyes del crític en el músic? Analitzarem la feina del crític: té sentit al segle XXI?, quina és la seva funció actual?, com haurien de ser les crítiques per ser positives?... I també ens fixarem en aspectes, sovint poc comentats, de la feina de l'intèrpret: seguretat personal, pànic escènic, solitud interpretativa, concentració, patologies...

  • La música antiga és més moderna que  la clàssica?
    Escolta àudio

    La música antiga és més moderna que la clàssica?

    A "Músiques empoderades", parlem de la música antiga, que últimament està molt de moda.
    L'antiga és una música riquíssima i gairebé inesgotable
    que ens farà viatjar pel cant gregorià, per les polifonies antigues, per Palestrina, per Monteverdi, per Händel... i per molts més compositors i compositores.
    Marina Sala, Ofèlia Carbonell i Mar Medinyà es preguntaran a què respon l'èxit (i l'acceptació) de la música antiga i, fins i tot, si en alguns aspectes la música antiga és més moderna que la clàssica. Per què la música antiga és més adaptable que la clàssica? I és veritat que l'antiga és més accessible per al públic? Són algunes de les preguntes d'aquest "Músiques empoderades".
    Cada diumenge a les 14.00, arriba "Músiques empoderades", la tertúlia musical de Catalunya Música, presentada per Rosa Maria Bartroli.

    A "Músiques empoderades", parlem de la música antiga, que últimament està molt de moda. L'antiga és una música riquíssima i gairebé inesgotable que ens farà viatjar pel cant gregorià, per les polifonies antigues, per Palestrina, per Monteverdi, per Händel... i per molts més compositors i compositores. Marina Sala, Ofèlia Carbonell i Mar Medinyà es preguntaran a què respon l'èxit (i l'acceptació) de la música antiga i, fins i tot, si en alguns aspectes la música antiga és més moderna que la clàssica. Per què la música antiga és més adaptable que la clàssica? I és veritat que l'antiga és més accessible per al públic? Són algunes de les preguntes d'aquest "Músiques empoderades". Cada diumenge a les 14.00, arriba "Músiques empoderades", la tertúlia musical de Catalunya Música, presentada per Rosa Maria Bartroli.

  • Per què a la música clàssica li diem clàssica?
    Escolta àudio

    Per què a la música clàssica li diem clàssica?

    A "Músiques empoderades" reflexionem al voltant de la paraula "clàssica", un nom que utilitzem sense pensar-hi gaire, però que, encara que no ho sembli, és un concepte força vague i imprecís. Per això ens preguntem: què és la música clàssica? Per què en diem 'clàssica', d'aquesta música?
    Monteverdi, Bach, Mahler fan música clàssica? I Stravinski? I Albert Guinovart fa música clàssica? I Joan Magrané? Què fa que una música es consideri clàssica? I el jazz és clàssic? En definitiva, per què a la música clàssica li diem 'clàssica'?

    "Músiques empoderades" és una visió jove, femenina i crítica de la música clàssica, amb Marina Sala, Ofèlia Carbonell i Mar Medinyà, presentat per Rosa Maria Bartroli.
    "Músiques empoderades", els diumenges, a les 14:00 h.

    A "Músiques empoderades" reflexionem al voltant de la paraula "clàssica", un nom que utilitzem sense pensar-hi gaire, però que, encara que no ho sembli, és un concepte força vague i imprecís. Per això ens preguntem: què és la música clàssica? Per què en diem 'clàssica', d'aquesta música? Monteverdi, Bach, Mahler fan música clàssica? I Stravinski? I Albert Guinovart fa música clàssica? I Joan Magrané? Què fa que una música es consideri clàssica? I el jazz és clàssic? En definitiva, per què a la música clàssica li diem 'clàssica'? "Músiques empoderades" és una visió jove, femenina i crítica de la música clàssica, amb Marina Sala, Ofèlia Carbonell i Mar Medinyà, presentat per Rosa Maria Bartroli. "Músiques empoderades", els diumenges, a les 14:00 h.

  • L'òpera: renovar-se o morir?
    Escolta àudio

    L'òpera: renovar-se o morir?

    A "Músiques empoderades", parlarem de com vivim l'òpera avui en dia. Quina imatge dona l'òpera avui en dia? Els arguments de les òperes s'haurien d'actualitzar perquè són masclistes, misògins i classistes? O simplement s'han d'entendre com el resultat del moment en què van ser escrits? Per què és tan difícil que els teatres programin òperes contemporànies? En definitiva, pot sobreviure l'òpera si no es toca res?
    "Músiques empoderades" és una visió jove, femenina i crítica del món de la música clàssica, amb Marina Sala, Ofèlia Carbonell i Mar Medinyà. Ho presenta Rosa Maria Bartroli.

    A "Músiques empoderades", parlarem de com vivim l'òpera avui en dia. Quina imatge dona l'òpera avui en dia? Els arguments de les òperes s'haurien d'actualitzar perquè són masclistes, misògins i classistes? O simplement s'han d'entendre com el resultat del moment en què van ser escrits? Per què és tan difícil que els teatres programin òperes contemporànies? En definitiva, pot sobreviure l'òpera si no es toca res? "Músiques empoderades" és una visió jove, femenina i crítica del món de la música clàssica, amb Marina Sala, Ofèlia Carbonell i Mar Medinyà. Ho presenta Rosa Maria Bartroli.

  • Per què la clàssica té tants protocols?
    Escolta àudio

    Per què la clàssica té tants protocols?

    Per què a la música clàssica hi ha tants protocols? N'hi ha a l'hora de començar el concert, en la manera de vestir dels músics, en els moments en què es pot aplaudir o no, en la poca llum durant el concert... Unes convencions que realment semblen inamovibles...
    Els protocols afavoreixen la música clàssica o, en el fons, la perjudiquen?
    A "Músiques empoderades", parlem dels protocols de la clàssica amb Mar Medinyà, historiadora; Marina Sala, violinista, i Ofèlia Carbonell, violoncel·lista. Un programa presentat per Rosa Maria Bartroli i amb muntatge musical d'Oriol Pinart.

    Per què a la música clàssica hi ha tants protocols? N'hi ha a l'hora de començar el concert, en la manera de vestir dels músics, en els moments en què es pot aplaudir o no, en la poca llum durant el concert... Unes convencions que realment semblen inamovibles... Els protocols afavoreixen la música clàssica o, en el fons, la perjudiquen? A "Músiques empoderades", parlem dels protocols de la clàssica amb Mar Medinyà, historiadora; Marina Sala, violinista, i Ofèlia Carbonell, violoncel·lista. Un programa presentat per Rosa Maria Bartroli i amb muntatge musical d'Oriol Pinart.

  • Es pot viure de la clàssica?
    Escolta àudio

    Es pot viure de la clàssica?

    A "Músiques empoderades", ens volem centrar en si els músics/les músiques poden viure de la música clàssica o és, com el títol de la pel·lícula, una missió impossible. Hi ha prou sortides professionals per als graduats? Hi ha nínxols de mercat per explotar? Hi ha irregularitats laborals en el món de la clàssica i es denuncien prou?

    A "Músiques empoderades", ens volem centrar en si els músics/les músiques poden viure de la música clàssica o és, com el títol de la pel·lícula, una missió impossible. Hi ha prou sortides professionals per als graduats? Hi ha nínxols de mercat per explotar? Hi ha irregularitats laborals en el món de la clàssica i es denuncien prou?

Anar al contingut