TOTS ELS ÀUDIOS

  • La cantata BWV 183
    Escolta àudio

    La cantata BWV 183

    El diumenge anomenat "Exaudi" per l'inici de l'introit de la missa llatina és un diumenge de transició entre la festa de l'Ascensió i la Pentecosta. Per a un dia tan singular, el catàleg bachià ens ha deixat dues cantates, totes dues amb el mateix títol, "Sie werden euch in den Bann tun" ¿"Us faran fora de les sinagogues"-, ja que parteixen del mateix versicle de l'evangeli de Joan, el segon del capítol 16, el passatge en què Jesús anuncia la persecució i fins i tot la mort dels qui creguin en ell.

  • La cantata BWV 87
    Escolta àudio

    La cantata BWV 87

    En el calendari litúrgic, el cinquè diumenge després de la Pasqua és conegut com a diumenge "Rogate", que podríem traduir com a diumenge de rogació. A diferència d'altres denominacions, la d'aquest diumenge no prové de les primeres paraules de l'introit de la missa del dia, sinó que fa referència a unes lletanies concretes anomenades rogatives. La paraula "rogació" ve del llatí "rogare", que significa pregar, demanar o preguntar. Per a una festa com aquesta, J.S. Bach va compondre, com a mínim, dues cantates. Aquestes són les que conservem i que, curiosament, porten números de catàleg consecutius -el 86 i el 87- i daten, també, d'anys consecutius -1724 i 1725-.

  • La cantata BWV 166
    Escolta àudio

    La cantata BWV 166

    "Cantate Domino canticum novum" (Canteu al Senyor un càntic nou)- comença dient l'introit de la missa llatina del quart diumenge després de la Pasqua, paraules de les quals es deriva el fet que, en el calendari litúrgic catòlic romà, aquest dia es conegui com a diumenge "Cantate". Per a aquesta ocasió litúrgica, trobem dues cantates bachianes: les que porten els números de catàleg 108 i 166. En aquest programa sentirem la segona.

  • La cantata BWV 12
    Escolta àudio

    La cantata BWV 12

    "Weinen, klagen, sorgen, zagen" -"Planys, gemegors, angoixes, basarda"- és el títol de la cantata número 12, la primera de les tres compostes per al tercer diumenge després de la Pasqua i una de les primeres obres de Bach com a mestre de concerts a Weimar, càrrec al qual va ser ascendit el 1714 després de ser organista en aquesta cort des del 1708. Amb aquest nomenament, va començar l'obligació de compondre cantates, de moment, una cada mes.

  • La cantata BWV 85
    Escolta àudio

    La cantata BWV 85

    Les lectures de la litúrgia per al segon diumenge després de la Pasqua presenten Jesús com el pastor de les ovelles esgarriades, una imatge que sens dubte atreia molt Bach. Per això, la paraula "Hirt" apareix en el títol de totes tres cantates compostes per a aquest dia: les que porten els números de catàleg 104, 85 i 112. L'ideal pastoral apareix, de fet, sovint en la música barroca, que hi veia una forma de vida utòpica, feliç i plaent i va produir peces de caràcter suaument bucòlic anomenades "pastorals" ¿i en el cultiu de les quals van excel.lir, per exemple, a més de Bach, Corelli i Händel-.

  • La cantata BWV 67
    Escolta àudio

    La cantata BWV 67

    Sentim la cantata número 67 que porta per títol "Halt im Gedächtnis Jesum Christ" (Tingues present Jesucrist), una de les més grandioses i originals de Bach, es va estrenar el 16 d'abril de 1724. Es basa en un llibret que, com la gran majoria, és anònim, però que sembla que es podria atribuir a Christian Weiss, si no al mateix Bach, i que segueix de prop l'evangeli de Sant Joan allà on evoca l'aparició de Jesús als deixebles, entre ells l'incrèdul Tomàs.

  • La cantata BWV 4
    Escolta àudio

    La cantata BWV 4

    Sentim la cantata número 4, "Christ lag in Todesbanden" (Crist jeia amortallat), una de les més famoses del catàleg bachià. Podria datar dels volts de 1707, si se la relaciona amb l'examen de Bach per accedir al càrrec d'organista de Mühlhausen que va tenir lloc el dia de Pasqua de 1707, cosa que en faria la cantata més antiga conservada.

  • La cantata BWV 1
    Escolta àudio

    La cantata BWV 1

    Sentim la cantata titulada "Wie schön leuchtet der Morgenstern" (Que bonic que brilla l'estel del matí) que porta el número de catàleg 1. El fet que aquesta sigui la cantata que enceta el catàleg d'obres bachià és totalment aleatori.

  • La cantata BWV 51
    Escolta àudio

    La cantata BWV 51

    La Ruta Bach. Aquest diumenge, quart diumenge de Quaresma, a "La ruta Bach" sentirem una de les obres del catàleg bachià que porten la indicació "per ogni tempo", que expressa que són aptes per a qualsevol moment de l'any litúrgic. Una d'aquestes és, concretament, la cantata número 51, titulada "Jauchzet Gott in allen Landen!" ¿"Crideu joia a Déu, en tots els pobles"- que té, entre altres característiques, el fet que els protagonistes són una veu de soprano i una trompeta. Totes dues tenen un paper molt personal i virtuós.

  • La cantata BWV 106
    Escolta àudio

    La cantata BWV 106

    Sentim la cantata funerària "Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit" (El temps de Déu és el millor de tots els temps), número de catàleg 106 i coneguda amb el sobrenom d'"Actus tragicus".

  • Les cantates BWV 80a i 54
    Escolta àudio

    Les cantates BWV 80a i 54

    Sentim les cantates BWV 80a i 54 titulades "Ein feste Burg ist unser Gott" (El nostre Déu és un castell inexpugnable) i "Widerstehe doch der Sünde" (Resisteix al pecat), compostes pel tercer diumenge de Quaresma anomenat "Oculi" ja que l'introit o cant inicial de la missa llatina del dia començava amb les paraules "Oculi mei semper ad Dominum".

  • Les cantates BWV 27 i 95
    Escolta àudio

    Les cantates BWV 27 i 95

    Sentim dues cantates compostes per al setzè diumenge després de la Trinitat, concretament les números 27 i 95, titulades "Wer weiss, wie nahe mir mein Ende?" (Qui sap com és de prop el meu final) i "Christus, der ist mein Leben" (Crist, que és la meva vida), amb textos luterans sobre el dolor i la mort.

  • La cantata BWV 161
    Escolta àudio

    La cantata BWV 161

    Sentim la cantata número 161, titulada "Komm du süsse Todesstunde" (Vine dolça hora de la mort), la primera de les quatre cantates compostes per al setzè diumenge després de la Trinitat, composta l'any 1715 i estrenada a Weimar.

  • Les cantates BWV 127 i 159
    Escolta àudio

    Les cantates BWV 127 i 159

    Sentim les cantates BWV 127 i 159 titulades "Herr Jesu Christ, wahr' Mensch und Gott" (Senyor Déu Jesucrist, home veritable i Déu) i "Sehet, wir gehn hinauf gen Jerusalem" (Mireu, ara pugem a Jerusalem) compostes pel diumenge anterior al dimecres de cendra que rebia el nom de "Quinquagèsima".

  • La cantata BWV 126
    Escolta àudio

    La cantata BWV 126

    Sentim la cantata número 126 que porta per títol "Erhalt uns, Herr, bei deinem Wort" (Senyor, mantén-nos fidels a la teva paraula) que es caracteritza per un caràcter gairebé militar, amb al.lusions a determinats col.lectius, com el poble turc i els pontífex, que són pròpies de l'època i que avui serien políticament incorrectes.

Anar al contingut