Més d'una vintena de conductors són multats cada dia per distraccions al volant. Molts els enxampen patrulles dels Mossos que controlen el trànsit en els anomenats vehicles espiell, uns cotxes d'aparença modesta que circulen sense cap logotip que els identifiqui. Hem acompanyat una d'aquestes patrulles per un tram de l'AP-7 i hem vist què s'hi han trobat. Ni mòbil, ni entrepà, ni culs d'en Jaumet A part dels vehicles que circulen a una velocitat superior a la permesa, els cotxes camuflats dels Mossos també permeten detectar els conductors amb actituds de risc. El radar que porten incorporat al cotxe espiell controla els que els avancen, però els agents, diu el sergent Burgués, hi veuen altres coses. "També anem pendents del comportament dels usuaris dins dels vehicles, que no vagin distrets amb el mòbil, que portin el cinturó de seguretat, i anem observant els vehicles quan ens passen pel costat que vagin correctes, que no hi hagi gent mal asseguda, amb posicions de risc que serien perilloses si hi hagués un accident." Les distraccions per parlar amb el mòbil són responsables d'una quarta part de les morts a la carretera. Tothom sap que està prohibit fer-lo servir mentre es condueix, però tot i així n'hi ha que no escarmenten. La sanció captada pel radar es tramita automàticament (Catalunya Ràdio / Miquel Jarque) El 87% de les sancions per distraccions al volant són per parlar pel mòbil. Els cotxes camuflats dels Mossos cada dia enxampen una vintena de conductors que no acaten aquesta norma i ja en són 2.600 des de començament d'any, unes xifres semblants a les anteriors a la pandèmia. Però el mòbil no és l'unica distracció que pot acabar amb una sanció: també ho és anar menjant mentre es condueix. També hi ha multes per als qui no portin el cinturó ben posat o si hi ha persones dins dels vehicles que no van assegudes correctament o criatures sense els preceptius sistemes de subjecció i seguretat. Les mans, sempre al volant La majoria dels conductors enxampats amb el mòbil a l'orella són de turismes, però també n'hi ha que porten camions de gran tonatge. Els conductors d'aquests vehicles també fan coses que no haurien de fer i la policia té un truc per enxampar-los, segons revela el sergent Burgués. "En els camioners ens fixem en els miralls retrovisors, perquè ens permeten veure si estan fent alguna cosa que no és conduir, si porten un entrepà a les mans, si parlen per telèfon o si porten el cinturó cordat." Els vehicles policials camuflats passen desapercebuts i poden detectar moltes més infraccions, explica el caporal Rafael Gómez, cap de la Direcció Central de Circulació. "Amb aquests vehicles trobes tot el que no veuries quan vas amb un vehicle llampant que tothom identifica com a vehicle policial. Trobem moltes distraccions, gent que circula pel carril central, les conduccions negligents o temeràries, que és un dels objectius també dels vehicles camuflats." D'aquesta manera, els Mossos poden sancionar els infractors i, de passada, afegeix el caporal Gómez, posar en alerta els altres conductors. "Un cop has observat la infracció i atures el conductor per notificar-li la sanció, la visualització que tenen la resta d'usuaris és: 'ostres, no sé en quin moment o on els puc trobar'." Els controls a les carreteres són un element clau per intentar evitar accidents davant l'augment de trànsit dels últims mesos. El final de les restriccions de mobilitat per la pandèmia ha coincidit amb l'alliberament dels peatges de les autopistes i això ha provocat un augment del volum de trànsit en aquestes vies, tant de turismes com de camions i furgonetes.   Cotxes petits, però ben dotats Els cotxes espiell s'han revelat com els grans aliats dels Mossos de trànsit per combatre les distraccions al volant. N'hi ha una cinquantena. La tecnologia que porten incorporada permet detectar múltiples sancions i enviar directament la denúncia al Servei Català de Trànsit. ? El passat mes d'abril van morir 23 persones en accident de #trànsit ?‍?? Posem en marxa amb la Divisió de Trànsit @mossos un pla d'accions conjuntes per reduir la #sinistralitat a les carreteres ? https://t.co/J3v0AUTzCx#SCT #SeguretatViària pic.twitter.com/UM28FbTde4 Trànsit (@transit) May 9, 2022 El vehicle és un turisme negre, petit. Per fora té uns elements pràcticament imperceptibles. Però a dins es veu tot en una pantalla, segons ens explica el sergent de la Unitat de Trànsit, Josep Brugués. "El cotxe porta un radar que mesura els vehicles que ens van avançant mentre anem circulant. Al que infringeixi les normes, se li farà una foto." I la multa és automàtica: les imatges de la infracció van de l'objectiu de la càmera a la tauleta de dins del cotxe que tramita la sanció directament. Els cotxes porten uns dispositius a l'exterior indetectables (Catalunya Ràdio / Miquel Jarque) Els vehicles espiell també tenen un dispositiu de senyalització que permet que els conductors a qui els Mossos han de denunciar o fer una correcció els identifiquin. A la part del darrere hi ha un panell que, quan cal identificar-se com a vehicle policial, s'obre i pot emetre espurnejos blaus i missatges intercanviables, com ara "Mossos d'Esquadra" o "Seguiu-nos" o "Control de radar".