Cada nit es treballa a contrarellotge a Ferrocarrils de la Generalitat. Com que l'obra es fa sense interrompre el servei, compta cada minut. Quan a dos quarts d'una ha passat l'últim tren per Sarrià, comença la feina a l'interior del túnel per canviar les vies al tram que va fins a Tres Torres.  Al canvi de vies entre Sarrià i Tres Torres hi treballen cada nit una trentena d'operaris (Joan Garcia/Catalunya Ràdio) Es treu la via antiga sobre balast, la tradicional pedra de les vies, i es posa la nova sobre placa formigonada. Això aporta més fiabilitat al servei i redueix vibracions a l'entorn. És el que Pere Mateu, director de la Xarxa Ferroviària i Projectes de FGC, en diu treballar amb resiliència. "Quan has superat nivells de puntualitat del 99% has de treballar perquè la infraestructura no doni problemes i es recuperi aviat si hi ha alguna incidència. La superfície formigonada pesa molt més que la de balast i és més difícil que hi hagi vibracions." Quan s'hagi renovat la via fins a Tres Torres s'anirà avançant fins a plaça de Catalunya (Joan Garcia/Catalunya Ràdio) El mètode constructiu és innovador, tal com explica Salvador Galceran, cap de Projectes de Via de Ferrocarrils. "Hem buscat com renovar la via sense haver de tallar la circulació ni afectar el client. Retirem les travesses de fusta i el balast, instal·lem un sistema provisional per aguantar la via. Això permet que passin trens fins que es posa formigó a la placa on les vies acaben descansant." Un conjunt d'anivelladors, falses travesses i sensors asseguren la correcta alineació i anivellació de la via fins que no es formigona la placa. Això ho supervisa la batonadora, una màquina d'alta precisió.  La batonadora és una màquina que alinea les vies (Joan Garcia/Catalunya Ràdio) També és nou el sistema que es fa servir per auscultar les vies.  "La via es monitoritza en tot moment. Sabem, en temps real, si hi ha algun moviment. Aleshores s'activa un avís i podem actuar de seguida." Entre la maquinària pesada i els focus, la foscor del túnel també s'il·lumina de tant en tant per les guspires dels soldadors. "Les vies, quan arriben, fan 18 metres de llarg. S'han de soldar per donar continuïtat al traçat i donar estabilitat als trens." Les vies se solden per evitar que els trens trontollin (Joan Garcia/Catalunya Ràdio) En definitiva, l'obra es fa per millorar un servei perquè sigui del tot fiable, guanyar puntualitat i qualitat. S'hauria pogut fer durant un cap de setmana tallant el servei i posant autocars, però s'ha optat per fer-ho sense afectar l'usuari. Això afegeix pressió a la feina, cada nit, com destaca Salvador Galceran. "Només tenim tres hores i mitja de temps efectiu cada nit per treballar. És el període entre que ha passat l'últim tren, entrem tota la maquinària, la tornem a treure i revisem que tot estigui correcte per a la primera circulació del dia." No té res a veure el que hem vist de matinada amb el que es trobarà l'usuari durant el dia. "De nit hi ha molta activitat. Però quan comença el dia, l'usuari no se n'adona que per on passa el seu tren hi ha una obra en marxa. Aquest és el nostre ofici." De nit, a les vies de Ferrocarrils també hi passen moltes coses.