"Chanelazo". Així s'ha batejat a les xarxes socials l'èxit de Chanel a Eurovisió, després d'aconseguir la millor posició d'Espanya al festival dels últims 27 anys. L'actuació de la cantant d'Olesa de Montserrat a Torí acumula milions de visualitzacions a YouTube, en un festival que va enganxar a la pantalla més de 6 milions de persones. Han estat les millors audiències dels últims 13 anys, amb una mitjana de quota del 50,8%.  L'èxit no només s'ha viscut a les pantalles, sinó també al carrer. Aquest diumenge Chanel ha rebut un bany de masses a Madrid. Centenars de seguidors i una allau de mitjans l'han esperada a l'aeroport i milers de persones l'han seguida al concert que ha fet coincidint amb les festes de San Isidre. Así se ha recibido a Chanel en el aeropuerto 🇪🇸🥉 pic.twitter.com/FIo6fMmaaj pablo madness (@pablomadness_) May 15, 2022 El fenomen fan Figures com Chanel demostren el fenomen fan que es crea al voltant d'estrelles i figures mediàtiques. I com amb tot, hi ha extrems. La psicòloga Alba Alfageme alerta dels perills d'acabar idolatrant algú. "Quan idolatrem algú, siguin persones famoses o del nostre entorn, només ens fixem en les qualitats positives i estem disposats a donar-li pràcticament la nostra vida. Això ens desconnecta de la realitat i connecta amb emocions negatives." En aquests casos, s'activa l'empatia i les anomenades neurones mirall. "Els fans senten una connexió tan gran amb els seus ídols que s'acaben posant en el seu lloc. Això fa que quan l'ídol pateix o està en una situació injusta, aparegui la frustració i el patiment, i s'arribi a viure aquesta situació molt desconsoladament." Celebracions a Olesa de Montserrat en conèixer el resultat final de Chanel (ACN) Les xarxes, un mirall perillós "De seguidors i fanàtics tota la vida n'hi ha hagut", apunta Alfageme, "el que han canviat són les formes". "La televisió, el cinema o l'esport coneixen bé i juguen molt el fenomen fan, perquè mou una gran quantitat de diners. Hi ha una orquestració al darrere perquè els fans idolatrin més i més." En aquest sentit, les xarxes socials han aguditzat la sensació de connexió amb les vides dels altres. "El fet que puguem tenir a l'abast les vides dels famosos amb un sol clic ens genera addicció i ens enganxa. Sentim la vida de l'altre com si fos pròpia i hi podem arribar a establir una vinculació emocional molt forta." Els adolescents, col·lectiu de risc Generalment, el fenomen fan és molt habitual en l'adolescència i preadolescència, una etapa clau per a la construcció de la identitat. Per això, apunta Alfageme, són molt importants els valors que llacin aquests referents. "En aquestes edats estem trencant els cordons umbilicals amb els grans ídols de la infantesa, els pares i les mares, i estem buscant altres referents. Cal vetllar perquè segueixin persones sanes que connectin amb valors positius com la diversitat."