Volar a Londres, París o Roma per menys de 10 euros és cosa del passat, i les escapades de cap de setmana a capitals europees deixaran de ser una opció econòmica, almenys per una bona temporada. L'escalada del cost del combustible i la delicada situació financera de les aerolínies després de la pandèmia s'ha traduït en un increment de preus del 36%, segons dades del motor de cerca de viatges Kayak. El professor d'Economia Financera i Comptabilitat de la Universitat Pompeu Fabra, Andrei Boar, apunta que, tot i que l'encariment és més pronunciat en els trajectes low-cost, l'augment de tarifes aèries és generalitzat: "On més notem aquest augment és en els vols de curta distància, perquè tenim la sensació que un increment de 10 a 50 euros és un gran encariment. Però els vols intercontinentals han arribat a pujar fins a un 50%"   Un canvi de model per a les aerolínies de baix cost? Les superofertes a menys de 10 euros sembla que ja no tornaran. Fins i tot el CEO de Ryanair, Michael O'Leary, ha admès que els preus dels vols continentals pujaran entre 10 i 20 euros de mitjana. L'elevat preu dels combustibles ha revertit en un encariment dels vols (Europa Press / Joaquín Corchero) Però, això indica un canvi de model de negoci de les aerolínies de baix cost? La directora del màster en Direcció d'Empreses Turístiques del CETT-UB, Ainhoa Carballido, coincideix amb Andrei Boar que l'encariment del transport aeri respon a una situació conjuntural i les companyies low-cost mantindran la seva estratègia. "El model low-cost es basa en prescindir dels serveis addicionals oferint un bitllet bàsic. A partir d'aquí, si vols un seient a la finestra, has de pagar; si vols portar una maleta, has de pagar; si vols un servei de dinar, has de pagar. Aquest model seguirà existint, el que canvia és el preu" La cruïlla del turisme: entre la sostenibilitat i un model de masses Els experts preveuen que, quan l'espiral inflacionista actual hagi acabat, els preus dels vols tornaran a baixar. Però no arribaran a mínims històrics per l'efecte de les taxes de sostenibilitat, que busquen reduir l'impacte mediambiental del transport aeri i canviar els hàbits dels viatgers. Carballido és optimista i considera que en els últims anys el sector turístic ja ha començat a virar "cap a un model més sostenible, que aposta per l'experiència i per un futur, no només per a la indústria turística, sinó també per al territori". Andrei Boar, en canvi, és escèptic i pronostica que el turisme massiu continuarà predominant: "No hi ha cap intenció de canviar el model turístic. Està clar que es continua apostant pel turisme de masses". Malgrat l'increment de preus, els aeroports tornen a recuperar els nivells de trànsit d'abans de la pandèmia  De moment, malgrat la inflació, les aerolínies i els aeroports afronten una Setmana Santa amb nivells d'activitat d'abans de la pandèmia: la demanda està disparada i els consumidors busquen alternatives per retallar la despesa, però sense renunciar a viatjar. Una dinàmica que es preveu que es mantingui a l'alça de cara a l'estiu.