L'estiu és a tocar i la llum que fa no res només s'intuïa al final del túnel ara ja ho il·lumina tot. Tres milions de vacunats, tres dies ja sense cap mort (tot i que alterns, però tres dies al cap i a la fi), llum verda a les festes majors i a les revetlles, i portes obertes als turistes estrangers. Aquest últim punt, l'arribada del turisme, està cridat a ser la clau de la recuperació econòmica. Grans infrastructures, com l'aeroport del Prat, serveixen de termòmetre de l'estat de salut d'una economia. Si mirem els indicadors del Prat, el diagnòstic és preocupant: l'economia catalana està tocada.  Si heu agafat un avió en l'últim any ho heu pogut comprovar: amb només una terminal oberta, no es fan cues als taulells de facturació, no hi ha cap aglomeració tampoc al control de seguretat, els grans espais del vestíbul semblen deserts, amb algunes botigues tancades i ningú abocat a la barana de les arribades. La imatge de l'aeroport en pandèmia ha estat desoladora. Les dades en donen fe: l'activitat ha caigut gairebé un 80% per culpa del coronavirus. S'ha passat dels 52,6 milions de viatgers del 2019, l'últim any prepandèmia, als 12,7 milions del 2020.  Quan la corba de la pandèmia estava pels núvols ens prometíem reflexionar i prendre nota del clatellot que suposava aquesta experiència mundial per revisar-nos, corregir punts dèbils, i procurar sortir-ne millor com a societat. No hem fet els deures. Podríem haver aprofitat aquest any de guaret, per exemple, per trobar altres cistelles on repartir els ous i no dependre en exclusiva de la mateixa de sempre: el turisme. La restauració i l'hosteleria esperen els visitants estrangers amb candeletes.  Una expectativa que coincideix amb un debat urgent i necessari: el del futur de l'aeroport. En aquest escenari de canvi de marxa, AENA apressa la resta d'actors per tirar endavant una ampliació que es va dissenyar quan els virus només feien estralls a la ficció. 70 milions de passatgers: és la fita que vol assolir el gestor aeroportuari, amb una inversió de 1.700 milions d'euros. Xifres de vertigen per un projecte d'impacte econòmic i també social i mediambiental. L'objectiu d'AENA topa amb els interessos dels veïns i la defensa de l'entorn natural de l'aeroport. Economia, medi ambient i convivència han d'encaixar en un projecte que és -o ha de ser- de país. El diàleg és obligat, també aquí. El gran repte de l'ampliació del Prat és el consens: l'entesa entre les institucions, el món empresarial, els veïns i les plataformes ambientalistes.