La Vall de l'Hidrogen Verd de Catalunya, un projecte format per més de 150 entitats públiques i privades per impulsar aquest combustible, diu que la futura "autopista" de l'hidrogen verd serà estratègica en el futur mapa que està dissenyant la Unió Europea per distribuir el combustible del futur. L'entitat diu que el BarMar permetrà que Catalunya pugui obtenir l'hidrogen verd que no sigui capaç de produir. Descarbonització de les àrees industrials L'hidrogen verd serà clau per descarbonitzar àrees industrials del país com el complex petroquímic de Tarragona. El coordinador de la Vall de l'Hidrogen Verd, Jordi Cartanyà, diu que durant la pròxima dècada Catalunya no serà exportadora d'hidrogen verd perquè tota la producció serà per a consum propi. Tot i això, la connexió serà clau per rebre'n, si és necessari. "En aquesta primera dècada Catalunya té el repte de poder fer hidrogen verd a casa per descarbonitzar i arribar a la neutralitat climàtica verda de les nostres empreses. A la vegada que passa aquesta autopista, si no som capaços d'elaborar amb la velocitat necessària el nostre hidrogen verd, també en podrà arribar d'un altre lloc. Per una banda o per l'altra, aquesta infraestructura és estratègica." L'hidrogen verd serà clau per descarbonitzar el polígon petroquímic de Tarragona  El vicepresident de la Comissió d'Energia del Col·legi d'Enginyers Industrials, Lluís Pinós, apunta que el BarMar és un projecte de present i de futur, perquè podrà portar gas natural i després també transportar hidrogen.   "Això suposarà un desenvolupament molt important per a la indústria catalana dedicada a la generació d'hidrogen com tots els projectes que es canalitzen a través de la Vall de l'Hidrogen Verd de Catalunya." Veus crítiques L'investigador en energia i clima de l'Observatori del Deute en la Globalització Alfons Pérez diu que el BarMar és una equivocació voler crear un nou model energètic basat en l'hidrogen. "El que és més perillós és el finançament del projecte. És una iniciativa inèdita, necessitarà molta capacitat financera." Pérez també ha posat en dubte que sigui viable crear un nou model energètic mundial basat en l'hidrogen verd. "Una cosa és pensar en l'ús residual que pugui tenir l'hidrogen verd procedent dels excedents de les energies renovables i, l'altra, plantejar una economia mundial vinculada a l'hidrogen verd."   Tarragona, productora d'hidrogen verd A Tarragona, Repsol lidera un consorci, on també hi ha Enagás i IQOXE, per tenir construïda, l'any 2025, la planta d'hidrogen verd més important de l'Estat. La seva execució serà important per descarbonitzar el complex petroquímic de Tarragona, però també farà falta hidrogen verd per cobrir les necessitats d'altres sectors com el siderúrgic, o el dels transports. Per exemple, l'autoritat del transport barcelonina ja disposa de busos que funcionen amb hidrogen verd i Tarragona en vol adquirir una trentena l'any vinent. Tot apunta que la demanda anirà creixent durant els pròxims anys. Barcelona ja disposa de diversos busos urbans que funcionen amb hidrogen verd (CCMA) D'on surt l'hidrogen verd? El color de l'hidrogen el defineix la manera de produir-lo. L'hidrogen gris és el que requereix la utilització de gas natural. És el més utilitzat actualment. La directora del Departament de Ciència d'Interfases de l'Institut Fritz de la Societat Max Planck de Berlín, Beatriz Roldán, concreta com s'aconsegueix l'hidrogen verd de les energies renovables. "Amb el sol i amb el vent es pot generar energia verda i amb aquesta energia verda el que fem és dissociar, o sigui, partir l'aigua, en hidrogen i oxigen. Aquest hidrogen el podem utilitzar com a font d'energia. És l'hidrogen verd." Roldán diu que el principal repte que es presenta en aquests moments és l'increment de la producció d'energia renovable. Apunta que ara mateix no és suficient per reduir la factura de la llum i que surti a compte fer hidrogen verd. L'altre repte de futur és el transport. El BarMar és una bona iniciativa, però fan falta solucions més immediates. Roldán diu que mentre no estigui feta la connexió subterrània entre Barcelona i Marsella, l'hidrogen verd es podria transportar en vaixells.