"L'origine du monde" de Gustave Courbet que ha estat cedit al Centre Pompidou-Metz on ha estat atacat (Wikimedia Commons/Chris Psi)

Què hi ha rere la pintada del Me Too sobre "L'origen del món": denúncia contra sis homes

L'artista i activista feminista Deborah de Robertis, que també ha robat un quadre, denuncia amb aquest acte haver estat víctima d'abusos sexuals i de poder en el món de l'art
Judith Casaprima Sagués
TEMA:
Art

Els atacs a obres d'art han estat l'objectiu d'activistes ecologistes i ara també de feministes, en aquest cas per denunciar els abusos sexuals i de poder en el món de l'art a França.

Dues activistes feministes van pintar aquest dilluns el lema "Me Too" en color vermell en cinc quadres del Centre Pompidou-Metz, entre ells el sempre polèmic "L'origine du monde" ("L'origen del món") de Gustave Courbet, pintat el 1866, que representa el primer pla dels genitals femenins. L'acte ha acabat amb el robatori d'una altra obra que formava part de l'exposició sobre la col·lecció personal del psicoanalista Jacques Lacan.

Dues dones han estat detingudes després d'haver pintat les cinc obres, com es veu en el vídeo publicat per l'artista i activista francoluxemburguesa Deborah de Robertis.

L'acció ha estat part d'una maniobra de distracció mentre l'artista --que ha confessat ser-ne l'organitzadora--, s'enduia, com es veu en un altre vídeo publicat per ella mateixa, la tela brodada d'Annette Messager, amb la frase "Je pense donc je suce" ("Penso i, per tant, xuclo").

L'artista es confessa també autora del robatori i es posa a disposició de la policia a través de la seva advocada.

El Museu ha condemnat l'atac a les obres que, tot i estar protegides per un vidre, estan sent examinades. "Amb tot el respecte que tenim pels moviments feministes, estem commocionats de veure que les obres d'artistes, especialment d'artistes feministes, al cor de les lluites de la història de l'art són vandalitzades", diu Chiara Parisi, directora del museu, en un comunicat.

Mentrestant s'ha obert una investigació del cas. Les dues dones detingudes, de 36 i 31 anys, no tenen antecedents penals, segons el fiscal de Metz, Yves Badorc, que afegeix que encara falta per detenir una tercera persona, l'autora del robatori.


Reivindica l'acte i el robatori

Tot plegat, explica en el seu blog, sota el lema "On ne sépare pas la femme de l'artiste #metooartworld" ("No separem la dona de l'artista"), amb l'objectiu de denunciar els abusos sexuals i de poder que exerceixen els homes en el món de l'art, com relata ella mateixa. "La meva reivindicació personal és política, perquè hi ha un vincle directe entre la violació i l'absència de dones artistes al cim del món de les arts", i el silenci darrere el qual s'amaguen. "Si el món tan tancat de l'art contemporani ha estat fins ara majoritàriament callat, és ben significatiu", diu De Robertis.

L'artista denuncia sis homes del món de l'art per abusos 

L'artista declara haver estat víctima d'aquests abusos i denuncia sis homes del món de l'art, entre els quals hi ha el crític d'art i comissari de l'exposició de Lacan, Bernard Marcadé.

Precisament l'obra que s'ha endut "no és un quadre qualsevol", diu De Robertis adreçant-se a Marcadé. "El vaig reconèixer de seguida, volia vomitar", diu:

"La primera vegada que vaig veure aquesta peça brodada va ser al teu dormitori, penjada sobre el teu llit matrimonial."

L'artista li retreu que li demanés sexe "com si fos un deute, una transacció artística".

Com a prova del moment i de les relacions que van mantenir aprofitant la seva posició de poder quan ella era una jove artista de 26 anys, De Robertis ha publicat també el vídeo que va enregistrar en aquella trobada, amb el consentiment de Marcadé, segur de la seva impunitat. En el vídeo es veu el quadre, propietat de Marcadé, que ara s'ha "reapropiat" l'artista, segons diu.

De Robertis acusa aquests homes --i tots els que actuen com ells, "col·leccionistes, crítics d'art, galeristes, historiadors, directors d'institucions, centres d'art i museus..."-- de "manipuladors, calculadors, depredadors, estafadors, impostors i censors. Si algú de vosaltres volia realment donar suport a un artista, per què no fer-ho sense abusar sexualment del vostre poder?"

Només en salva un, el galerista Massimo Minini, del qual diu que li va oferir suport. "En els primers passos com a artista em va donar suport i va exposar el meu treball com a jove artista feminista polèmica sense ambigüitats. La seva audàcia hauria d'haver estat la norma i res més", destaca. 

Cap dels homes que ella ha assenyalat han parlat de les acusacions. 

Una obra de De Robertis també vandalitzada

Entre les obres que han estat vandalitzades n'hi ha una de la mateixa Deborah de Robertis, exposada a pocs metres de "L'origen del món".

El quadre anomenat "El mirall de l'origen del món", és la imatge de la mateixa artista posant nua i en la mateixa postura davant del quadre de Courbet al Museu d'Orsay d'on prové l'obra de Courbet ara cedida per a l'exposició a Metz. 

 

Com a activista feminista, De Robertis va ser multada l'any 2018 per despullar-se davant de la cova de Lourdes. També ha estat absolta diverses vegades després d'accions similars, sobretot el 2017 per ensenyar els genitals al Museu del Louvre davant de "La Gioconda", a París.

 

ARXIVAT A:
Masclisme Feminisme Art
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut