Com funciona "l'estafa del sí" quan contestem a trucades desconegudes amb aquesta paraula

L'Organització de Consumidors i Usuaris, l'OCU, torna a alertar de l'estafa telefònica del "sí", a través de la qual els delinqüents poden comprar productes o contractar serveis suplantant-nos la identitat
Berta Torrades/Glòria Marín Actualitzat
TEMA:
Ciberdelicte

Sovint rebem trucades de telèfons desconeguts i, en cas de contestar, és possible que ens surti un "digui'm", un "hola" o un simple "sí". Doncs bé, aquest "sí" pot no ser tan inofensiu com sembla i amagar algun perill. La portaveu de l'OCU a Catalunya, Esther Lorente, ha explicat a "El matí de Catalunya Ràdio" com funciona la trampa.

Lorente explica que tot comença quan reps una trucada d'un número desconegut, contestes "sí" i ningú et respon. A continuació, salta un missatge enregistrat que t'avisa que has contractat o comprat amb èxit un determinat producte. La reacció instintiva de moltes persones és la de trucar al mateix telèfon per anul·lar l'operació i és precisament aquí on comença la part més perillosa de l'estafa:

"Si truquem a aquest número ens demanen tot tipus de dades per anul·lar-ho, però realment és en aquest punt on obtenen tota la informació que els estafadors necessiten per donar-nos d'alta al servei que hagin triat."


Un cop disposen de totes aquestes dades, els estafadors també poden autoritzar transaccions bancàries suplantant-nos la identitat


Com evitar l'estafa?

L'OCU recomana que no responguem mai amb un "sí" quan contestem a una trucada d'un telèfon desconegut. Podem optar per altres opcions, com ara un "digui'm", un "hola" o qualsevol altra fórmula que no ens comprometi. 

L'estafa telefònica del "sí" va arrencar abans de l'estiu (Pexels/Andrea Piacquadio)

Què hem de fer si se'ns ha escapat un "sí"

Tot i ser conscients de la possibilitat de ser enganyats, els automatismes ens poden portar a respondre a aquest tipus de trucades amb un "sí". En cas de sospitar que hem estat víctimes d'aquesta estafa, els experts fan aquestes recomanacions:

- Comprovar si han contactat amb nosaltres el banc o l'empresa que se'ns ha mencionat a través de la trucada

- Canviar contrasenyes bancàries en cas de sospita de frau

- Fer seguiment dels nostres moviments bancaris durant uns dies

- Guardar els correus o els missatges que ens hagin enviat els suposats estafadors

Presentar denúncia: des de l'OCU recomanen fer-ho davant dels Mossos d'Esquadra i també a la pàgina web d'INCIBE, l'Institut Nacional de Ciberseguretat, que està fent un registre d'aquest tipus de telèfons.

Selva Orejón, consultora en temes de ciberseguretat i pèrit judicial, subratlla la importància de denunciar estafes com aquesta per responsabilitat social: "Hem de ser conscients que els cossos policials mai estaran dimensionats ni podran dedicar els recursos oportuns per lluitar contra aquesta mena de fraus si no hi ha un volum de denúncies suficient." 

Fonts dels Mossos d'Esquadra consultats per Catalunya Ràdio expliquen que actualment no disposen de dades sobre aquest tipus d'estafes telefòniques, perquè són molt difícils de comptabilitzar i tornen a aconsellar que no es donin mai dades personals a través del telèfon.

L'INCIBE està creant un registre de telèfons des d'on es fan estafes (Unsplash/Shahadat Rahman)

Estafes en temps de la IA

L'experta en ciberseguretat consultada per "El matí de Catalunya Ràdio" està convençuda que estafes com les del "sí" aniran a l'alça i creu que la intel·ligència artificial pot empitjorar la situació:

"No és només que tu puguis generar un "sí", sinó que amb una mínima conversa a través del telèfon es pot generar artificialment una conversa molt més llarga. N'hem de ser conscients."


Selva Orejón afegeix que les estafes també estan augmentant perquè "les empreses encara no tenen prou mesures de seguretat rigoroses per poder preveure aquestes situacions i donar-hi una resposta adequada".

 

ARXIVAT A:
Ciberdelicte
ÀUDIOS RELACIONATS
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut