Ciència i tecnologia esbiaixades per falta de dones: sense referents no hi ha vocacions

En el Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència, centres educatius reivindiquen la importància de fomentar des de la infància les vocacions científiques i tecnològiques
Mireia Rom Salvador/Francesc Besses Méndez Actualitzat
TEMA:
Tecnologia

Només un 30% de les dones trien graus universitaris de l'àmbit científic o tecnològic arreu del món, segons la Unesco. A Catalunya, les graduades en aquestes carreres són tan sols 2 de cada 10. Són algunes de les dades que, en el Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència, recorden el biaix de gènere que existeix en aquestes professions, que es troben entre les més ben remunerades i amb més capacitat de presa de decisions.

Això es deu, en bona part, al fet que moltes noies no s'hi senten cridades perquè els estereotips de gènere actuen de barrera i fan que no s'hi interessin o bé no se'n sentin capaces. Per fer-hi front, diverses iniciatives, sovint liderades per dones, treballen colze a colze amb els centres educatius per donar a conèixer referents femenins i combatre estereotips des de petits.
 

"Com més aviat trenquem els prejudicis, millor"

L'institut escola Llibertat de Badalona participa, des d'aquest curs, en el programa d'innovació de la Generalitat STEAMcat, que té com a objectius fomentar vocacions científiques i tecnològiques amb perspectiva de gènere. 

Aquesta setmana, els nens i nenes de cinquè de primària han participat en un taller de reaccions químiques que han organitzat les docents del centre juntament amb ENGINY-era, una entitat sense ànim de lucre que treballa per la divulgació de les anomenades disciplines STEAM, que engloben les ciències, la tecnologia, l'enginyeria, l'art (com l'arquitectura) i les matemàtiques. 

De fet, segons un estudi de la revista Science, amb només 6 anys, les nenes es consideren menys brillants que els seus companys. Ho corrobora la seva tutora, Laura Navarro Freixes, que explica que "les nenes tenen més vergonya i pensen sovint que es poden equivocar"

Per això, a les seves classes procura "donar-los un espai" perquè puguin expressar-se, tot i que diu que hi ha força nenes molt motivades per les ciències. És el cas, per exemple, de l'Ainhoa García, que vol ser arquitecta, de l'Emma Serrano, a qui li agradaria estudiar enginyeria, o de la Doae Mekdouh, apassionada pels experiments. 

 

"Hem d'empoderar les nenes perquè estiguin segures de les seves capacitats i hem de dir als nens que ells també són part activa de la igualtat", assegura Sílvia Planella Oriol, fundadora i directora d'ENGINY-era. I cal fer-ho, subratlla, "com més aviat millor".
 

Els estereotips de gènere s'accentuen a l'adolescència

A secundària, coincideix el moment en què més pesen els prejudicis i en què es prenen les primeres decisions de l'itinerari formatiu, com ara les assignatures optatives o la modalitat del batxillerat o dels estudis superiors que es volen cursar més endavant.

La Bruna Bruguera, estudiant de tercer d'ESO de l'Institut Joaquima Pla i Farreras de Sant Cugat del Vallès, diu que no té gaire traça amb els números, però reconeix: "Potser m'ha influït el fet que tots els enginyers coneguts i els que ens han ensenyat hagin estat homes"

Aquests estereotips, segons Susana Valls, professora i investigadora de la Universitat Politècnica de Catalunya, "fan que les noies no triïn el que realment els agrada, sinó el que creuen que haurien de fer". En aquesta decisió, destaca, no només hi influeix l'escola, sinó també els missatges --intencionats o no-- que reben per part de les seves famílies, així com de la publicitat, la ficció, les xarxes socials, etc. 

Cada any, de les universitats surten dones científiques i tecnòlogues amb la capacitat d'esdevenir referents per a infants i joves i, per això, el projecte Aquí STEAM, de la UPC, les porta a les aules. "Hem de treballar perquè en les professions tecnològiques, que estan molt masculinitzades, hi hagi més dones, perquè aportaran una mirada diferent". Aquest és el tercer any de la iniciativa, en què s'han sumat 23 centres educatius i en què, fins ara, han participat uns 2.800 alumnes. 

La manca de dones origina biaix en els productes tecnològics

Aquest curs les alumnes de primer curs de la UPC representen el 30% del total. És una xifra molt baixa, però que ha anat creixent lleugerament respecte a fa cinc anys, quan eren només el 25%. A la UOC, les estudiants d'Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació són tan sols el 23,62%. 

La consellera de Recerca i Universitats, Gemma Geis, assegura que cal fer "una tasca ingent" per revertir dades com aquestes i ha anunciat que el Departament emprendrà iniciatives per promoure el talent científic i afavorir la igualtat de gènere a les universitats i als centres de recerca. Una d'aquestes mesures es concretarà en les properes convocatòries de suport a la recerca, que discriminaran positivament els projectes liderats per dones.

Precisament, que no hi hagi prou dones que es dediquin a la ciència i la tecnologia representa no només un problema d'equitat, sinó que, tal com subratllen les expertes, condiciona el món en què vivim.

Maria Olivella Quintana, coordinadora de la Unitat d'Igualtat de la Universitat Oberta de Catalunya, adverteix que "si la tecnologia només la fan homes blancs occidentals, es donaran solucions a problemes determinats i, si nodrim la intel·ligència artificial només de dades esbiaixades, obtindrem respostes esbiaixades".

ARXIVAT A:
Tecnologia Ciència Recerca científica Feminisme
VÍDEOS RELACIONATS
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut