ChatGPT a l'educació: la intel·ligència artificial és un avenç o una amenaça?

L'èxit d'aquesta eina informàtica que pot resoldre operacions o escriure textos esquivant el plagi ha obert el debat entre docents i estudiants
Mireia Rom Salvador Actualitzat
TEMA:
Intel·ligència artificial

El ChatGPT va corrent d'orella a orella entre alumnes i docents. És una nova eina d'intel·ligència artificial que permet, per exemple, fer un treball de manera automàtica posant-hi només els paràmetres que dona el professor.

Es tracta d'una web de pagament, desenvolupada per l'empresa OpenAI --responsable també del programa DALL·E 2, que pot crear qualsevol imatge imaginable--, però des de finals d'any es pot fer servir gratuïtament de forma limitada, i això ha obert el debat entre la comunitat educativa.

A les escoles públiques de Nova York l'han prohibit, però és aquest el camí? Hem parlat amb experts i pedagogs sobre com s'hauria de gestionar aquesta eina.

Exemple del que pot fer ChatGPT: escriure, en segons, un text correcte i coherent d'un tema sol·licitat.

Pot resoldre operacions, escriure un poema o traduir un text

A diferència de Google, ChatGPT no fa una cerca del que hi ha publicat a Internet, sinó que "l'han alimentat amb tot el que hi ha de coneixement fins al 2021 i respon de pressa", explica Karina Gibert, la directora del centre de recerca en ciència intel·ligent de dades i intel·ligència artificial IDEAI-UPC.

Està entrenat amb més de 175.000 milions de paràmetres, amb grans quantitats de text i en diversos idiomes.

És capaç de resoldre operacions matemàtiques, escriure un poema, traduir un text a un altre idioma o elaborar una pluja d'idees a partir de conceptes diferents. I, per ara, esquiva els detectors de plagi.  


Posar-se a la defensiva o adaptar-s'hi?

La seva irrupció a les aules, asseguren els experts, planteja reptes sobre com s'ensenya i com s'avalua. Enric Prats, professor de Pedagogia a la Facultat d'Educació de la UB, proposa adaptar-s'hi:

"Haurem de buscar activitats més creatives, com per exemple que els alumnes redactin un text a l'aula i que el comparin amb el que genera el ChatGPT."

Enric Prats, professor de Pedagogia a la Facultat d'Educació de la UB

Hi coincideix Marc Camacho, cap d'estudis de secundària i d'estudis postobligatoris de l'escola FEDAC Sant Narcís de Girona:

"En el món educatiu tendim a ser molt reactius i a posar-nos a la defensiva amb avenços tecnològics que, tard o d'hora, haurem d'integrar. El que hem de fer, en canvi, és veure com adaptem aquestes eines perquè els nostres alumnes aprenguin de manera més significativa."

Prats compara la seva irrupció amb la controvèrsia que hi va haver, fa dècades, amb l'aparició de Google:

"De la mateixa manera que Google no ha acabat amb l'avaluació, ChatGPT tampoc ho farà: al contrari, generarà noves maneres d'avaluar i aprendre."

Risc de plagi?

A l'escola FEDAC Sant Narcís ja l'han començat a utilitzar com a eina d'aprenentatge. En algunes de les classes de secundària i batxillerat, els alumnes han buscat informació a través de ChatGPT per després fer-ne un debat:

"No ens hem de preocupar tant per l'ús fraudulent que se'n pugui fer, perquè el que hem de fer és canviar el punt de vista de totes les activitats educatives que puguem demanar als alumnes. Això ens obligarà a reforçar el vincle personal amb els alumnes. Si coneixem els estudiants, difícilment ens podran colar un plagi".

L'entenen, més aviat, com un punt de partida, que estalvia temps en tasques mecàniques i que obliga a anar més enllà en els aprenentatges:

"Aquesta eina ha de servir perquè els alumnes puguin fer una recerca més ràpida, interpretar-la i, a partir d'aquí, començar a treballar. Si la tecnologia avança, l'educació també ho ha de fer."

 

 

ARXIVAT A:
Intel·ligència artificial Educació Internet
VÍDEOS RELACIONATS
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut