Empresàries que combaten la bretxa de gènere a l'emprenedoria

Plàstics biodegradables, complements alimentaris i alta joieria: tres empreses amb lideratge femení
Toni Canyís Actualitzat
TEMA:
8M

En els últims anys, la bretxa de gènere en l'emprenedoria s'ha tancat considerablement. Cada vegada hi ha més dones que s'animen a crear les seves pròpies empreses i, quan parlem de noves iniciatives, la proporció entre homes i dones ja està pràcticament equilibrada. Amb tot, encara hi ha moltes barreres mentals a la societat que dificulten la feina d'aquestes emprenedores i perjudiquen el futur dels seus projectes empresarials.

Segons dades de l'escola de negocis Esade Creapolis, només un 5% de les emprenedores en el sector tecnològic compten amb finançament d'inversors, mentre que la majoria ha de recórrer a fons personals.

Segons aquest estudi, la desigualtat en l'accés al finançament és una de les grans mancances amb què es troben i que dificulten que molts projectes no tinguin continuïtat. Però també, i encara, la falta d'una xarxa de contactes o la manca de confiança en elles mateixes i les seves capacitats.

En general, les dones necessiten millorar el lideratge i tenir més dones com a referents per enfortir la confiança en l'emprenedoria.

A "Valor afegit", coincidint amb el Dia Internacional de les Dones, hem anat a trobar tres iniciatives empresarials liderades per dones, en sectors molt diversos i d'un volum també molt diferent, que, malgrat totes les dificultats, se n'estan sortint. Empreses, a més, on la complicitat de gènere també està tenint el seu paper.

 

Un projecte sorgit de l'admiració mútua

La Noèlia era una enginyera industrial que aspirava a tenir el seu propi projecte. La Patrícia era una biòloga apassionada per l'estudi dels bacteris. Totes dues es van trobar en un programa de formació d'emprenedors i, juntament amb la parella de la Noèlia, van decidir col·laborar per tirar endavant la seva pròpia empresa, VEnvirotech.

Van veure l'oportunitat de treure profit del metabolisme d'alguns bacteris que s'alimenten de residus orgànics.

Patrícia Aymà és la presidenta i directora tecnològica de l'empresa: "Ells eren emprenedors, coneixien el sector, els riscos, què significa tirar un negoci endavant i jo, aquesta part no la portava tan desenvolupada".

"Va sorgir de l'admiració mútua i vam dir: 'Unim forces perquè ens farem millors.'"

Bacteris que beneficien el medi ambient

A VEnvirontech han desenvolupat una tecnologia que permet a la indústria alimentària extreure bioplàstics de tota mena de residus orgànics. I estan col·laborant amb grans empreses com Damm, Pascual, Nestlé o BonÀrea.

Noèlia Márquez, actual consellera delegada de l'empresa: "Amb un residu orgànic alimentem uns bacteris que, exactament igual com nosaltres acumulem greix si mengem més del que ens toca, ells acumulen el PAK. Llavors fem l'extracció d'aquest PAK, que és un bioplàstic molt valuós."

La Noèlia explica tot el que es pot fer amb la seva proposta (3Cat)

Combinant biotecnologia i enginyeria, dissenyen i munten plantes modulars dins de contenidors i després les instal·len allà on es produeix el residu. Segons Patrícia Aymà, així asseguren una gestió integral del residu en origen: "Nosaltres només transportem el bacteri, que ja està engreixat. El transportem a casa nostra i aquí fem l'extracció del bioplàstic."

Però, a part d'això, també aprofiten residus que els bacteris no es mengen per integrar-los dins la composició d'altres bioplàstics. Per exemple, les restes d'enciams triturats: "Acabem obtenint un producte al qual podem posar directament additius i fer, per exemple, les caixes per recollir els enciams del camp."
 

Una empresa biotecnològica amb majoria femenina

L'empresa ja té 35 treballadors i elles aposten perquè s'acabi convertint en una gran biotecnològica. Però el fet de ser dues dones ha estat un avantatge? Márquez: "Jo no sé si ens va ajudar o no. Jo crec que no ens va afectar. Nosaltres, quan fem qualsevol cosa, no hi pensem."

Aymà: "A part de treballar moltes hores amb la Noèlia, tinc un equip de biotecnologia en què tot són dones. I aquest esperit de dona en el món industrial i biotecnològic, per nosaltres, va molt potenciat per la col·laboració, la comunicació i un caràcter empàtic."
 

Amor per la joieria

En un àtic de l'Eixample, s'està fent una sessió fotogràfica per a la promoció de la nova col·lecció de joies que Arbusà Joieres trauran a la primavera. Es tracta de tres emprenedores, dues germanes i la mare, que el 2021 van decidir canviar de feina per dedicar-se a la joieria, un món que les atreia, i van obrir una botiga en línia.

Idoia Urmeneta Arbusà: "Sempre ens han agradat molt les joies, fins i tot la meva àvia, que també era una enamorada de l'alta joieria; ho hem viscut molt a casa."

La Mireia, la seva germana, també destaca els moments de "regal del pare a la mare, moments especials per a ells". I la mare, la Glòria Arbusà, ho rebla: "Ens agrada, sobretot pel que suposa, no pel valor, sinó pel que suposen les joies de cosa especial, d'estimació, de moment especial."

Venien d'ocupacions diferents, en la medicina, el màrqueting o la comunicació, i cadascuna ha aprofitat el seu bagatge per tirar endavant aquesta nova empresa. Partint de zero i amb el dubte de com les acolliria el mercat.

L'equip d'Arbusà Joieres està format per dones i tot queda en família (3Cat)

Empatitzar amb la il·lusió de la clientela

Donen als clients la possibilitat de personalitzar les joies, dissenyar conjuntament la joia que volen o reestilitzar joies antigues, convertint el procés en molt més que una compra.

Idoia Urmeneta: "Comparteixes amb el client des d'aquesta il·lusió fins a tot el procés de dissenyar, escollir els materials i arribar a veure la joia que ella ha decidit. És molt especial".

I el fet que la majoria de clientes també siguin dones les beneficia? Segons la Idoia, "hi pot haver com una sensibilitat més compartida, entendre el que significa la joia, la il·lusió de tot el procés..." Glòria Arbusà també respon a la qüestió:

"En ser totes tres dones, trobem com una complicitat, que ens entenem molt bé, que parlem el mateix llenguatge. En aquest sentit, va molt bé que siguem dones."

El dolç projecte de dues germanes

La Clara i la Marta Casas acaben de rebre les primeres mostres de nous productes que volen llançar al mercat i ara caldrà provar-los abans de prendre una decisió. Són dues germanes que treballaven en laboratoris farmacèutics i, en plena pandèmia, també van decidir canviar de vida i emprendre un negoci propi.

Van llançar al mercat unes gominoles que contenen vitamines i serveixen per millorar les defenses davant dels virus. Darrere han vingut altres gominoles per a diferents necessitats, tant per als nens com per als adults.

"Vèiem que ajuntant la salut amb un snack divertit apropàvem la salut a totes les persones, tant les que es volen cuidar com les que no hi tenen tant d'interès."

S'han volgut diferenciar d'altres productes de la competència que també es poden trobar a les farmàcies a través del gust, la composició i el format.

Aquestes gominoles són dolces i aporten vitamines (3Cat)

Clara Casas. "Som els únics que tenim una dosi recomanada individual, amb un saquet, un petit sobre individual per a cada dia. D'aquesta manera, de cara als nens, el pare pot estar tranquil donant-li la bosseta, posant-li a la motxilla, o que el nen s'ho pugui prendre de manera autònoma com un snack i limitant les sobredosis." 

Ja són presents en establiments de tot Europa i ara es plantegen fer el pas a Amèrica i el Pròxim Orient, però crear una nova marca des de zero i fer-se un lloc al mercat no ha estat fàcil.

ARXIVAT A:
8M Empresa
VÍDEOS RELACIONATS
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut