Ens situem en un terreny sonor de línies difuminades on ressona l'Àfrica, Cuba, el sud dels Estats Units i tot al mateix temps.
ESCOLTA-HO ARAHi ha temes universals que una vegada i una altra ens fan pensar, ens inspiren, ens criden l'atenció i són a la base de molts i molts projectes musicals... I alguns parlen del tàndem més verídic que hi ha: la vida i la mort, el cicle vital... propostes que ens parlen del pas del temps, o de per què som aquí i cap a on anem.
Si hi ha un concepte sempre present quan parlem de músiques del món, de músiques d'arrel escampades pel planeta, aquest és el "d'anada i tornada", és a dir, quan ens referim a aquells estils, patrons o gèneres viatgers que han travessat mars i han estat adoptats, o adaptats, en altres cultures, i més concretament, cultures sonores. Ja sigui per fenòmens com les migracions o les connexions culturals, n'hi ha milers d'exemples en la història i també actualment...
No descobrim res si diem que en la música basada en l'arrel o la tradició, del lloc que sigui, la música per ser ballada ocupa un gruix molt important... O sigui que avui ens inspirarem, i ens servirà com a punt d'arrencada, en diferents llegats --recollits per propostes de l'actualitat-- que tenen a veure amb les danses i les manifestacions ballades.
Tornem un cop més la mirada, o més ben dit l'oïda, a la música vocal, a algunes de les veus que millor han portat, i encara porten, el llegat i el sentir de les generacions precedents cap al futur... Propostes i artistes que recullen el llegat --sobretot de tradició oral-- d'un lloc, d'una zona, d'un país o d'un col·lectiu i ens ho presenten amb talent i elegància als nostres dies.
Com que ens agrada imaginar-nos un corrent que porta d'un tema a l'altre, avui l'aigua i tot allò que hi té a veure, com la pluja, els núvols, el cel o els rius, és el que ens inspira. Si més no, és l'element que ens ajuda a arrencar en aquest recorregut que comencem amb el més nou de la clarinetista, compositora i cantant Carlota Ortiz.
Com fem sovint, triem un punt d'arrencada, que avui situem al Caucas, aquesta zona que pivota al voltant d'unes muntanyes que coronen Armènia, i una mica més amunt, una serralada que toca per sobre amb Rússia i per sota amb Geòrgia... Una zona de l'est d'Europa que no és lluny de Turquia o d'Armènia. Ens serveix senzillament per començar un recorregut, i el comencem sonorament amb un disc que ja ens situa: "On the Edge of Caucasus Mountains", de la jove pianista, compositora i cantant ALINA SPIRIDONOVA.
Avui el nostre recorregut se centra, sobretot, en la Mediterrània; però en una Mediterrània, si ens ho deixeu dir d'aquest manera, expandida i mesclada. Per això ens atrevim amb un fado menor interpretat per una veu marroquina o amb una veu de l'Alguer vestida de tango.