Problemes per a les persones amb mobilitat reduïda per la nova prohibició de travessar les vies (CCMA)

Prohibeixen el pas sobre vies i deixen les persones amb mobilitat reduïda sense opcions

Mollet del Vallès, Molins de Rei i Sant Feliu de Llobregat demanen una moratòria de la prohibició a Renfe fins que les estacions no siguin accessibles a les persones amb mobilitat reduïda
Actualitzat
TEMA:
Mobilitat

L'accessibilitat a les estacions de Rodalies Renfe continua sent una assignatura pendent. Encara queden moltes parades sense ascensor i, ara, un canvi en la normativa prohibeix que es facin servir els passos entre andanes. Això perjudica especialment els usuaris amb mobilitat reduïda, als quals Renfe només dona l'alternativa de baixar a una estació amb accessibilitat per fer un canvi de sentit fins a la seva estació de destí.

Els ajuntaments de Mollet, Molins de Rei i Sant Feliu de Llobregat han enviat una carta a la directora de Rodalies de Catalunya per demanar una moratòria d'aquesta normativa i que es trobin alternatives per garantir els drets de tots els usuaris, sobretot d'aquells que tenen més dificultats en la mobilitat.

La carta dels ajuntaments de Sant Feliu, Molins de Rei i Mollet a la directora de Rodalies (CCMA)


El portaveu de Renfe a Catalunya, Antonio Carmona, ha dit a "Els matins" de TV3 que s'ha demanat a Adif un procediment per donar una solució a aquests usuaris, fins que no es facin les obres pendents, que garanteixi la seguretat de les persones.

"A Molins de Rei i Mollet-Sant Fost les obres d'accessibilitat estan pendents de licitació i a Sant Feliu se solucionarà amb el soterrament de l'estació previst. Primer és la seguretat de les persones. S'ha d'establir un procediment molt protocol·litzat perquè no podem permetre que hi hagi cap accident."


Segons Carmona, Renfe ha invertit 250 milions d'euros a millorar l'accessibilitat de trens i andanes. Actualment el 80% dels trens, ha dit, són accessibles, però, segons ha afirmat, amb "els nous trens que s'estan construint a Alstom tota la flota serà 100% accessible."

El reial decret que va modificar la llei l'octubre passat prohibeix el pas entrevies si hi ha un pas alternatiu. Això vol dir que si hi ha un pas elevat o subterrani ja no es poden travessar les vies per canviar d'andana. La llei té en compte també la freqüència en la circulació de trens, que és d'alt risc en aquestes estacions. Però si aquests passos alternatius no estan adaptats amb ascensor o rampes, el pas per a les persones amb mobilitat reduïda és impossible.

La nova llei no permet travessar pels passos sobre les vies si hi ha passos soterrats o elevats (CCMA)

Per exemple, un cas: una senyora amb mobilitat reduïda arriba amb el seu fill a l'estació de Martorell. Per sortir, han de travessar les vies, i com que no hi ha ascensor, sempre fan servir el pas entre andanes, adaptat amb una passarel·la metàl·lica, de fusta o cautxú. Però, avui, un agent de seguretat els diu que això ja no es pot fer.

La solució: tornar a agafar el tren, baixar tres parades més enllà, a Martorell, l'estació adaptada més pròxima. I allà, fer un canvi de sentit per tornar a Molins i poder sortir de l'estació. Això són almenys uns 30 minuts entre anar i tornar. En aquest cas decideixen utilitzar, com poden, el pas soterrat de Molins, amb tot el que això comporta.

 

 

La Federació ECOM de persones amb discapacitat física i orgànica i l'entitat de vianants Catalunya Camina diuen que Renfe ha fet una interpretació massa restrictiva de la llei, ja que si no hi ha ascensor o rampes, els passos elevats o soterrats no es poden considerar alternativa.

Mollet, Sant Feliu i Molins de Rei lideren aquesta queixa a Renfe, però, d'estacions sense ascensors, n'hi ha moltíssimes. A Molins, per exemple, encara no hi ha previsió de fer-hi cap ascensor.

Des de l'Institut Guttmann, Blanca Cegarra, la responsable d'Empoderament i Qualitat de Vida i investigadora del projecte "Participa", ho considera "un exemple de discriminació".

"Hi ha moltes barreres perquè les persones es puguin desplaçar amb transport públic de manera independent, i això s'ha de canviar."


Cegarra recorda als operadors que la discapacitat és una "responsabilitat col·lectiva" i reclama una societat "dissenyada per a tothom."

ARXIVAT A:
Mobilitat Renfe Rodalies
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut