ANÀLISI

Enter Forum, el moment per a la reflexió sobre internet?

Enllaç a altres textos de l'autor

Genís Cormand

Reporter de "30 minuts" i periodista de política

@geniscormand
Actualitzat

Deu experts internacionals plantegen del 16 al 18 de juny al CCCB els grans interrogants sobre internet i les xarxes socials

Els debats sobre la xarxa es multipliquen, són immediats i trepidants. Per a molts col·lectius, els canvis accelerats i la transformació, al final, poden ser difícils d'assimilar. Enter Forum proposa frenar uns dies i crear un microclima per a la reflexió. Buscar mirades amb perspectiva. La trobada se celebra del 16 al 18 de juny al teatre del CCCB. Deu investigadors interna­cionals hi plantejaran interrogants i debatran amb un públic divers: seient per seient, s'hi trobaran professors i advocats, experts digitals i periodistes, bloguers i professionals del món de la innovació i de la cultura, i ciutadans interessats a formar part de la reflexió.

Michael W. Carroll i el botó de l'"I agree"

Quantes vegades l'usuari d'internet clica el botó d'"I agree" sense llegir-se el contracte que subscriu? El professor nord-americà Michael W. Carroll, un dels fundadors de les revolucionàries llicències Creative Commons, inaugura Enter Forum el dilluns 16 i entra de ple en el debat. Cada país té la seva pròpia filosofia, les seves pròpies lleis de privacitat i tradicions, però els usuaris de tot el món acaben deixant unànimament les mateixes dades, recopilades, analitzades, compartides o venudes. Per què? Carroll ho explica d'una manera senzilla: al final, la clau no és la llei; és el consentiment de l'usuari. És l'internauta qui ho permet, qui accepta les condicions de la xarxa social, i és aquí, assenyala Carroll, on es pot reconduir la situació. El professor de la Universitat Americana de Washington suggereix: "I si es reformula el consentiment del consumidor i es planteja d'una altra manera?" El debat se centra en el famós "I agree": desenes de contractes firmats i subscrits que regulen i permeten l'ús de les dades privades dels usuaris amb el seu consentiment.

César Rendueles: les preguntes incòmodes

"Internet és una font potencial d'enormes possibilitats --educatives, culturals, socials--, però vivim en un sistema social que pot convertir aquestes possibilitats en un problema." César Rendueles és autor d'un dels assajos més controvertits, aplaudits i llegits del 2013: "Sociofobia: el cambio político en la era de la utopía digital". Professor de Sociologia a la Universitat Complutense de Madrid, Rendueles qüestiona alguns dels dogmes ciberfetitxistes: "A internet, molts cops ens convencem a nosaltres mateixos que fer les coses tots al mateix temps és gairebé el mateix que fer-les junts."  César Rendueles participa a Enter Forum el dimarts 17, en un debat sobre els canvis socials polítics i socials que provoca internet. A l'assaig, Rendueles posa en dubte la influència de les xarxes socials en moviments polítics com el 15-M, i qüestiona també la revolució que s'atribueix a una enciclopèdia com Wikipedia. En el fons, sosté, és "parasitària de les institucions acadèmiques tradicionals, com si fos qualsevol organització convencional".

Un mosaic de pensadors

Enter Forum, que celebrarà conferències fins al dimecres 18, proposa un mapa d'investigadors, amb temes que abracen des de la mirada sobre la psicologia a internet o l'estudi sobre el comportament humà fins a l'educació. Eva Illouz, professora de Sociologia i Antropologia de la Universitat de Jerusalem, un referent mundial en la investigació de les relacions sentimentals, es pregunta sobre la transformació de les relacions amoroses a la xarxa. El capítol on aprofundeix en aquest estudi té un títol controvertit: "La imaginació i la xarxa". Illouz apunta una reflexió: si es perd el contacte físic en el coneixement de l'altra persona, és molt probable que s'activi i es multipliqui la imaginació.
 

La catedràtica de Filosofia Moral i Política de la UAB, Victòria Camps, planteja el dimarts 17 el difícil debat sobre l'ús de les noves tecnologies a les aules: com han d'actuar els professors i com han de gestionar la relació amb una nova generació d'alumnes que han nascut i crescut immersos en les noves tecnologies. La professora Paula Sibilia, que comparteix taula rodona amb Victòria Camps, proposa una idea per al debat: potser "el repte és com ensenyar a pensar".

El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut