El Tribunal de Comptes Europeu carrega contra l'AVE en un informe demolidor
- TEMA:
- AVE
Segons el Tribunal de Comptes Europeu, la UE no té un enfocament estratègic per a les línies de tren d'alta velocitat, de manera que la xarxa europea és un mosaic de línies nacionals sense una adequada coordinació transfronterera.
Critica que els estats membres planifiquen i construeixen la seva xarxa aïlladament, de manera que les connexions europees són "deficients".
Són conclusions que es desprenen de l'auditoria de quatre línies d'alta velocitat a Espanya, i dues més d'Alemanya, Itàlia i França. També han tingut en compte quatre projectes transfronterers: les connexions entre Munic i Verona, Espanya i França, i Espanya i Portugal (que no s'ha completat)
En un informe demolidor, els auditors europeus assenyalen que les decisions es prenen habitualment per "consideracions polítiques", sense tenir en compte el cost-benefici. Calculen que, de mitjana, les línies auditades tenen un cost de 25 milions d'euros per quilòmetre, i lamenten que la Comissió Europea no tingui els instruments legals per obligar els estats a complir la seva part i connectar les seves xarxes amb la resta d'Europa.
Espanya, qui més ajudes ha rebut
D'acord amb els números d'aquest informe, gairebé la meitat dels fons europeus destinats a línies d'alta velocitat han anat a Espanya. Això són 11.000 milions d'euros. Són diners atorgats en règim de cofinançament; l'estat membre receptor ha de posar-hi també de la seva part. Però la proporció varia. De mitjana, els projectes italians van rebre un 2% de cofinançament europeu, mentre que a Espanya el 26% de la inversió en línies d'AVE la va pagar la Unió Europea. Els auditors també critiquen que l'ample de via diferent dificulta les connexions amb Portugal i França.
Notícia relacionada: Retards de més de 40 minuts en l'AVE Barcelona-Madrid
Línies no sostenibles
Per determinar la sostenibilitat de les línies d'alta velocitat, els auditors fan servir la norma dels nou milions de passatgers anuals. I assenyalen que tres de les línies auditades (Eix Atlàntic -la Corunya-Vigo-, Rin-Roine i Madrid-Lleó) no ho compleixen. La inversió europea va ser de 2.700 milions d'euros, que segons l'informe s'haurien pogut estalviar en part amb un estudi previ de cost-benefici.
- ARXIVAT A:
- AVE Infraestructures Unió Europea