Dia Internacional de les Matemàtiques: són més fàcils amb "Numberblocks"!

L'expert en Didàctica de les Matemàtiques Anton Aubanell ens explica per què la sèrie és un bon contingut per fer-les més interessants

El SX3 ha estrenat aquest dijous la pel·lícula "Numberblocks: el tresor de l'illa hexagonal"

Com cada 14 de març, al SX3 celebrem el Dia Internacional de les Matemàtiques. Les matemàtiques poden ser interessants, emocionants, apassionants, però cal reconèixer que sovint són també l'assignatura més temuda per la mainada.

Per això, en companyia d'Anton Aubanell, expert en Didàctica de les Matemàtiques, hem intentat entendre quines són les seves dificultats. En la seva opinió, hi ha quatre motius que ho expliquen.

"La primera és que és un coneixement progressiu. Si tu tens l'escaló 3 una mica mal assolit, pot ser que l'escaló 4 et costi i no arribis a l'escaló 5.

El segon element que les pot fer difícils és que requereix un punt d'abstracció. A vegades ens hem d'elevar sobre les coses concretes i anar al món de les idees. I això pot ser difícil.

Un tercer element que les pot fer difícils és que a vegades fem servir un llenguatge formalitzat, les fórmules, sembla que... També poden enamorar, hi ha fórmules boniques, això també. Però pot generar un punt de bloqueig o de dificultat.

També hi ha un quart element. Tenen una mala fama ja com incorporada. Hi ha alumnes que abans d'arribar quasi a l'escola ja diuen ‘a mi em costen les matemàtiques'. No home, no! Si pot ser que t'apassionin, que t'emocionin! En el Museu de Matemàtiques diem: ‘Mai és tard per tenir una experiència matemàtica feliç'. Les matemàtiques poden ser molt felices."

Les dificultats hi són i, si bé hi ha nens als quals els encanta les matemàtiques, n'hi ha d'altres que la troben massa complicada. Què podem fer per ajudar-los?

Segons el nostre expert, és important animar-los i transmetre'ls una visió positiva de les matemàtiques. "No hi ha res més motivador que un èxit", afirma.

"Hauríem d'aconseguir que cada alumne, al llarg de la seva vida escolar, o també de la seva activitat familiar, tingués tants èxits matemàtics com fos possibles. Tot alumne hauria de tenir els seus moments de glòria matemàtica. Què vol dir això? Aquell petit problema que té un punt de dificultat, el suficient per fer-lo emocionant, però que no és inassolible per aquell alumne, deixar que aquell alumne guanyi aquell problema, faci aquell cim com el que fa el cim d'una muntanya. I felicitar-lo. Els èxits motiven i fan créixer."

En aquest sentit, una de les recomanacions que fa Aubanell per normalitzar les matemàtiques i fer-les atractives és els dibuixos animats "Numberblocks", disponible al SX3.

"Permet apropar-se a les matemàtiques d'una manera lúdica, divertida... Però al mateix temps interessant, amb un sentit matemàtic profund al darrere... A mi em fa la sensació que serveix per sembrar idees en els nens més petits i també per aprofundir en nois i noies més grans amb les mateixes idees. Uns i altres poden mirar-la amb mirades diferents, però tots en sortiran beneficiats i s'aproparan a les matemàtiques."

"A Numberblocks, s'hi nota molt l'existència d'un equip molt bo que no només ha fet grans dibuixos i animacions, han tingut idees de guions, sinó que també han contemplat una profunditat que Déu n'hi do. Els capítols mostren una gran riquesa matemàtica."

Estrenem una pel·lícula i dos episodis especials

"Numberblocks" és un programa educatiu dissenyat per a nens de parvulari i primària. Combina diversió i entreteniment amb l'objectiu d'ensenyar els conceptes bàsics i no tan bàsics de les matemàtiques als més petits.

Aquest 14 de març, per celebrar el Dia Internacional de les Matemàtiques, al SX3 estrenem "Numberblocks: el tresor de l'illa hexagonal" i dos episodis especials de la sèrie: "El doble de temps" i "Anem a l'hora".