MIC

Jugar i jugar amb el Mic

Activitats senzilles i enriquidores per proposar als més petits

De tant en tant l'equip del "Mic" visita espais d'educació infantil de diverses escoles públiques per fer petites gravacions del joc dels infants, que després acompanyen els capítols del programa.

Amb un equip reduït i fent molta observació, els nens i nenes de seguida s'acostumen a aquesta presència, es mostren tal com són i despleguen el seu joc davant la càmera.

Els nens i nenes de 3 a 5 anys segueixen tenint en el joc l'activitat més important i enriquidora que poden fer durant el dia. Més que una activitat, el joc durant aquestes edats és una actitud. A través del joc experimenten, aprenen, es comuniquen, imiten i entenen com funciona el món que els envolta i que ells tot just comencen a trepitjar.

Moltes de les històries dels titelles s'han inspirat en situacions de joc viscudes en escoles de Catalunya, potenciant l'efecte mirall que fa el programa entre els personatges i l'audiència.

La cabana

Diferents estils de cabana

Un dels jocs més estimats pels petits: bastir una cabana amb un tros de roba, agulles d'estendre i un cordill. Al sofà, a dins el llit, a l'estenedor, a l'arbre, qualsevol lloc és idoni per plantar-hi les parets del que serà un espai íntim, tancat, a mida.

Si tenen l'oportunitat de ser a l'aire lliure, els nens i nenes viuen l'aventura de buscar material per construir un refugi.

Per entrar a la cabana, cal dir una paraula secreta.

 

Traspassar cigrons

Entrenant la psicomotricitat fina

Un joc que no sembla un joc i, en canvi, els més petits saben trobar-hi el repte, el ritme, fer-lo només pel plaer de fer-ho. És tan bàsic com traspassar cigrons d'un recipient amb la boca ampla a una ampolleta de coll estret. Fer pinça amb els dits és el pas previ a fer servir unes pinces de debò. Cada infant practica el seu nivell de psicomotricitat fina, quan el cos està preparat per fer-ho: mirada concentrada, tacte afinat, i gaudir escoltant el so que fan quan cauen a dins l'ampolla. Un joc sensorial, cent per cent domèstic.

 

Un llit de roba

Una de les moltes opcions amb un cove ple de roba

Un material tan senzill com un cove ple de mocadors o retalls grossos de roba pot representar hores i hores de joc.

Depenent de l'edat, l'activitat es desenvolupa en horitzontal, pla a terra; o bé s'estructura en vertical, creant volums, buscant penjar i lligar més que no pas sobreposar. Els més petits, com les nenes de la imatge, es dediquen a estendre la roba a terra, un tros a sobre de l'altre, mentre diuen que estan fent un llit per dormir. Són tossudes i volen posar-hi tota la roba, sense deixar-se cap retall.

Quan se'ls buida el cistell, s'estiren al seu llit i fan veure que dormen.

Se'ls escapa el riure. No obren els ulls.

 

Dibuixar siluetes

El joc de resseguir el cos amb un guix

Convidem els petits a posar la mà a sobre el paper i l'anem resseguint amb el llapis. Fa pessigolles! Quan aixequen la mà, en queda una altra de dibuixada. Després els demanem si volen provar de fer-ho ells. Si són una mica més grans, també es pot fer a terra, amb guixos, i repassar mans, braços, cames i cap. Tot el cos fa de plantilla per veure com queda el dibuix d'un cos sencer a terra. Després es pot omplir de color. És una manera senzilla de dibuixar a mida real.

Passar per la roba

Anar i tornar, tot passant a tocar de la roba

Cal penjar un llençol a l'altura necessària per tal que els infants puguin passar i la roba els recorri bona part del cos mentre es mouen. Està bé si la roba és fina i s'hi pot veure a través. Aquest muntatge tan simple representa una experiència sensorial per als més petits, que poden anar passant i tornant a passar, variant la velocitat, gaudint de la carícia de la roba sobre les diferents parts del cos. També s'ho passen bé experimentant amb la llum i l'ombra sobre els ulls, les pessigolles, el misteri. Un túnel vertical segur que no fa por de traspassar.

Bombolles de sabó

La màgia casolana de l'aigua i el sabó per fer al pati, al balcó o al carrer. Bufar amb compte i veure com creix la bombolla, plena de colors. Deixar-la volar, jugar a fer-la esclatar, seguir-la amb la mirada fins que desapareix... En aquesta activitat, als adults els toca ser els bruixots que preparen la fórmula misteriosa que es transformarà en bombolles: una part de sabó dels plats i tres d'aigua. Remenar amb cura, per no fer escuma. Si es pot, deixar-ho reposar. I dir les paraules màgiques: "Qui vol fer bombolles?"