Bateries elèctriques: i si ens posem les piles?
Bateries elèctriques: i si ens posem les piles?
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player
Les bateries elèctriques, claus per al futur econòmic

Bateries elèctriques: i si ens posem les piles?

El que diuen que ha de ser el cotxe del futur (el futur immediat), el cotxe elèctric, necessita un 30% menys de peces (de components) que els cotxes actuals. I, a més, el seu motor no té gran cosa a veure amb els que existeixen en els cotxes de gasolina o dièsel: serà molt més senzill, gairebé tan senzill (exagero, però cal visualitzar-ho d'alguna manera...) com la bobineta elèctrica que fa moure els cotxes de Scalextric o radiocontrol.

El motor de veritat, l'autèntic cor i cervell del cotxe elèctric, és la bateria, el conjunt de bateries que generen l'electricitat. L'electricitat que fa moure la bobina/motor, que acaba fent moure les rodes. I, com ens passa en els mòbils, ha de ser una bateria capaç de generar tota la potència que calgui. Ha de tenir com més autonomia millor, i ha de facilitar una càrrega com més ràpida millor. I no generar problemes de "memòria" en les càrregues. Ah!, i ha de ser lleugera (recordeu aquells primers mòbils, de fa 20 anys, que semblaven "sabatòfons", amb un totxo de bateria?). I segura, perquè té el perill d'incendiar-se: una cosa és que exploti un mòbil, que ja té molt perill, i una altra és que t'exploti la bateria mentre estàs conduint, cosa que et porta directament a l'accident...

O sigui que fabricar cotxes elèctrics necessita menys components i, per tant, menys mà d'obra. Però els llocs de treball que es puguin perdre es poden recuperar amb les noves fàbriques de bateries i de tot el que vagi lligat a la nova mobilitat... Això és en teoria. Si no es fa el canvi, o es fa tard, la crisi pot ser immensa. I no seria cap broma, perquè l'automòbil és l'espina dorsal de la indústria catalana i espanyola.


Catalunya té un gran pol industrial de cotxes i de la seva indústria auxiliar de components. Fora de Catalunya, també: a l'Aragó, a Navarra, al País Valencià, a Castella i Lleó, a Galícia, i fins i tot a la Comunitat de Madrid, hi ha grans fàbriques de cotxes, de grans marques europees i americanes. I també una indústria auxiliar que ha anat creixent al voltant de les fàbriques, ja sigui de la històrica de Citroën a Vigo (per cert, en aquests moments és la que fabrica més cotxes d'Espanya, al davant de Seat...) o la d'Opel a Figueruelas, al costat de Saragossa.

I una dada que sovint sembla ignorar-se: Espanya és el segon productor de vehicles d'Europa, al darrere d'Alemanya, però al davant de França, el Regne Unit o Itàlia...

Un podi en perill

Però aquesta privilegiada posició se'n pot anar en orris si es perd el tren del cotxe elèctric, i el de la seva part més estratègica, les bateries. De moment, les vendes de cotxes elèctrics estan entre les més baixes d'Europa (hem estat mimant durant dècades el brut, contaminant i barat dièsel). Potser també perquè les nostres infraestructures de recàrrega elèctrica estan entre les pitjors d'Europa.

I, pel que fa a les fàbriques de bateries, comencem a anar realment tard: el mapa que està circulant dels projectes en marxa o ja aprovats a Europa mostra vint-i-dues gigafactories..., totes més enllà dels Pirineus. Aquí només sabem del cert el que ens va anunciar el 5 de març Seat i Volkswagen en un gran acte amb el rei, el president del govern espanyol... i absolutament ningú de la Generalitat. Se'ns va dir que la multinacional s'havia posat d'acord amb el govern espanyol per impulsar un projecte d'electrificació, tant de Seat/Volkswagen com de les carreteres d'Espanya. I que inclouria una fàbrica de bateries, que podia estar "a prop de Martorell". Tot això, esclar, sempre que es rebessin milionaris ajuts per part dels fons europeus i les nostres administracions públiques....

La batalla entre autonomies

Ho deuen recordar, aquella mateixa tarda del 5 de març, la notícia de la fàbrica de bateries va provocar les queixes de l'Aragó, el País Valencià, Galícia i Extremadura, perquè ells també diuen que tenenr arguments per allotjar la famosa fàbrica. I, de fet, com a mínim són comunitats autònomes que han fet l'esforç de treballar conjuntament, sector privat i sector públic, en projectes que s'han donat a conèixer en actes públics, amb la participació de totes les parts. I són projectes que ja estan en marxa, amb dotació pressupostària, com l'Aliança Valenciana per a les Bateries o el Projecte Integral d'Emmagatzematge Energètic d'Extremadura. Van més enllà del cotxe elèctric, perquè aposten també per acumuladors d'energia, relacionats amb els aparells d'energies renovables, o els "data centers". I també s'ha fet pública a Galícia l'aliança publicoprivada Zona Franca de Vigo, on té la seu PSA Citroën-Peugeot. I l'Aragó, que fa tres anys que treballa amb diferents marques xineses de bateries i que compta amb la Taula Nacional de l'Automoció.


Catalunya, discreta

I a Catalunya? A Catalunya tenim de tot: una gran marca com Seat, una potent indústria auxiliar, un Clúster de l'Automòbil, els millors centres tecnològics, un referent europeu com l'IDIADA, les millors universitats tècniques... però no existeix, o no s'ha visuallitzat, cap aliança públicoprivada com sí que han fet aquestes autonomies. El que sí que hi ha són oportunitats identificades sobre aquesta qüestió, encara que s'ha de rebuscar força en l'hemeroteca o en els documents del govern. Es tracta d'un, o fins i tot tres, dels 27 "Projectes Next Generation"  que es van aprovar al mes de febrer: concretament, els titulats Battery Hub i també, parcialment, els de Descarbonització i Mobilitat.

Segurament al darrere hi ha un bon treball tècnic, però han passat sense pena ni glòria per l'actualitat. Les conselleries involucrades asseguren que han estat treballant molt, i discretament, per aconseguir una fàbrica de bateries. Però si Catalunya té una aposta per les fàbriques de bateries, no ho sembla. O no ho ha semblat fins ara, segurament per la situació d'interinitat del govern de la Generalitat que hem tingut els darrers temps.

I si ens posem les piles i comencem a dir ben clar que l'electrificació i les bateries són una de les prioritats d'aquesta legislatura? No serà perquè a Catalunya no sapiguem escenificar gran acords i gran projectes quan ens convé... De moment, el nou conseller d'Empresa ha decidit fer la primera visita del seu mandat a Seat, per parlar justament d'aquests temes, i identificar-los com a prioritaris. Queda molta feina per fer...

VÍDEOS RELACIONATS

Anar al contingut