Recordeu quan Google va llançar la primera versió de les seves ulleres intel·ligents al mercat? Aleshores era 2014 i aquella disrupció en la tecnologia ens va sacsejar a tots i totes com una novetat remarcable. Una novetat passada per aigua, perquè un cop van sortir a la venda es va veure que aquella realitat tecnològica quasi de pel·lícula que veiem als anuncis encara quedava ben lluny del nostre abast. Aquelles ulleres, i les versions que les van seguir, és el que coneixem com weareables o, el que és el mateix, aparells tecnològics amb els quals ens podem vestir. Els rellotges intel·ligents o smart watches en són un altre exemple.   Doncs bé, malgrat aquell fracàs de 2014, ara les marques s'estan llançant a treure noves ulleres intel·ligents. Així ens ho ha explicat el periodista expert en tecnologia Toni Noguera, que ha passat per "Tot es mou" per explicar-nos les opcions que tenim al mercat i els diferents tipus d'ulleres de realitat augmentada que existeixen. Realitat virtual vs. realitat augmentada Primer, però, cal distingir entre realitat virtual i realitat augmentada. Les ulleres de realitat virtual són aquelles que ens permeten veure entorns, escenes o mons totalment virtuals. És a dir, quan ens les posem ens fan tenir la sensació que estem submergits en un entorn completament virtual. En canvi, les ulleres de realitat augmentada són aquelles que ens permeten seguir tenint una visió directa o indirecta del nostre entorn físic real, però que, alhora, permeten combinar-lo amb elements virtuals per a la creació d'una realitat mixta en temps real. Per exemple, hi ha models d'ulleres de realitat augmentada que permeten que veiem el vídeo d'una recepta mentre seguim tenint una visió real del que estem fent a la cuina. Fantàstic, oi?   Ulleres de realitat augmentada Com ens explica Toni Noguera, hi ha ulleres de diferents tipus. Un d'ells són les ulleres connectades, que simplement et permeten escoltar a través d'elles el que reprodueixes des del teu telèfon. Respecte a les que creen imatges davant dels ulls, en tenim de dos tipus, les que funcionen amb el mòbil com a processador i les que el tenen incorporat en la seva pròpia estructura.   Moltes marques estan apostant ara per aquest tipus de productes, encara que ho fan de diferent manera. Per exemple, el darrer model de les Google Glasses està orientat a professionals. Tenen un preu que supera els mil dòlars i permeten fer coses com arreglar una màquina mentre veus un plànol de les seves entranyes.   Entre les empreses tecnològiques més importants que estan apostant per aquesta tecnologia també hi ha Microsoft, amb les seves HoloLens. Amb un preu molt superior, però, ja que superen els 3.000 dòlars. L'experiència és diferent, ja que creen el que s'anomena realitat mixta, que barreja la realitat virtual i l'augmentada. L'última d'apuntar-se a la moda de les ulleres de realitat augmentada és Facebook, que està a punt de llançar el seu model. Unes ulleres creades amb la col·laboració de Ray-Ban que permetran fer fotos i vídeos curts i compartir-los a les seves xarxes o escoltar música i podcasts, entre altres. Sortiran al mercat amb un preu que s'acostarà als 300 dòlars.