Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player
La reforma horària al "Tot es mou"

Quins són els millors horaris per a la nostra salut?

No dormir prou pot afectar la nostra salut física i mental. Però hi ha altres activitats de les quals, si les fem en horaris concrets, traurem millor rendiment

Aquest any hem tornat a canviar l'hora, però fins quan ho haurem de fer? No és cap secret que els horaris que portem, tant a Catalunya com a la resta d'Espanya, no acaben de respondre a les necessitats de la nostra salut: allarguem massa a les nits i dormim poc. Però hi ha uns horaris ideals per al nostre metabolisme? La resposta és sí.

Com afecten els horaris la nostra salut?

Estem acostumats a estar cansats, però més enllà d'arrossegar-nos per les voreres, el metro i l'oficina, això té repercussions per la nostra salut? Sí, i poden ser greus. "Tots estem privats de son, anem a dormir tard i ens llevem d'hora. I això comporta tant problemes de salut com problemes metabòlics. Parlem de condicions i malalties com l'obesitat, diabetis, cardiopaties, però també de conseqüències menors com malestar durant el dia", explica la doctora Carla Estivill, especialista en son de la Fundació Estivill Sueño.


Doctora Carla Estivill, de la Fundació Estivill Sueño

Matins amb temps per activar-nos

Així, segons la doctora Estivill cal que ens "reeduquem" de manera progressiva per assumir de mica en mica horaris més d'acord amb les necessitats del nostre cos. En un món ideal, ens hauríem de llevar a les 7 h del matí i no anar a dormir més enllà de les 23 h.

A més, entre les 7 h i les 9.30 h del matí hauríem de donar-nos temps a nosaltres mateixos per poder-nos activar. Durant aquestes hores hem de fer tasques simples que no ens facin pensar massa. Petites activitats com dutxar-nos, vestir-nos, portar els nens a l'escola i, si entrem a treballar d'hora, dedicar-nos a fer les feines més senzilles.

Quan hem de fer activitats quotidianes?

No són els únics períodes del dia en els que hi ha horaris prioritaris. El dinar l'hauríem de fer entre les 13 h i les 14 h del migdia i sopar, a tot estirar, a les 20 h. Pel que fa a les nostres tasques rutinàries, entre les 9 h i les 17 h de la tarda és el millor horari per treballar; mentre que les hores per anar al gimnàs i aconseguir el millor rendiment esportiu si fem un entrenament de força són entre les 11 h i les 17 h i de les 8 h a les 17 h en el cas dels exercicis de resistència.


Els millors horaris per la nostra salut

Desconnexió sense pantalles

En qualsevol cas, l'hora per posar punt final a qualsevol d'aquestes activitats són les 17 h de la tarda. A partir d'aquesta hora ens hem de dedicar a les nostres aficions, a fer les coses que ens agraden per tenir un període per nosaltres mateixos abans d'anar a sopar. Sopem a les 20 h, comencem l'estona de desconnexió a les 21 h fins a les 23 h, quan (recorda) hauríem d'anar a dormir. Aquesta desconnexió, però, l'hem de fer sense pantalles. "Els mòbils, la televisió, l'ordinador... el que fan és donar-nos estímuls constants", assegura la doctora Estivill.

Es tracta, és clar, d'horaris genèrics, ja que el nostre rellotge intern ens marca si som nocturns o diürns. El principal problema, però, és que la pausa del migdia ens fa endarrerir molt el nostre horari. Amb tot, una migdiada al migdia de 20 minuts és altament recomanable.

L'horari d'hivern, el millor per a la nostra salut

Parlàvem d'horaris ideals, però, si deixem de canviar l'hora, ens hem de quedar amb l'horari d'hivern o el d'estiu? "El nostre rellotge intern se sincronitza amb la llum i durant l'horari d'hivern tenim més llum al matí, cosa que ens ajuda a activar-nos, i es fa més fosc a la tarda, facilitant-nos la desconnexió", diu Estivill.


Ariadna Güell, cocordinadora de la Barcelona Time Use Initiative

Posar fi al canvi d'horaris és un dels objectius de la Barcelona Time Use Initiative. Segons l'Ariadna Güell, cocordinadora de la iniciativa, un canvi en els horaris no només milloraria la nostra salut, sinó també la nostra productivitat com a treballadors i reduiria el nostre impacte al planeta.

Però a més a més, assegura que ajudaria a reduir la desigualtat entre les persones. "Hi ha un concepte que anomenem pobresa de temps, que és la sensació de no tenir temps per fer tot el que hem de fer, que afecta, sobretot, a les dones i els col·lectius més vulnerables. Tothom ha de tenir temps per ell mateix", assevera.

És per això que han promogut la "Declaració de Barcelona sobre les polítiques del temps", que ha posat d'acord diferents agents diferents patronals, sindicats, institucions públiques, investigadors... "Ens hem compromès a un pla actuació 2022-2024 per a acords concrets, establir recomanacions i impulsar polítiques de temps per millorar l'organització, tenir més temps i gaudir vida més saludable i sostenible", detalla Güell.

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut