Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player
Consells per combatre l'insomni, al "Tot es mou"

Quina és la millor manera per preparar el son? Respon Eduard Estivill

L'especialista en medicina del son explica que dormir és un hàbit i que "s'ha de desconnectar" per conciliar el son. Ens ha donat uns quants consells per descansar millor i ha resolt alguns mites sobre l'insomni

"La meitat de la gent dorm malament algun dia i el 15% té insomni crònic", explica Eduard Estivill, especialista en medicina del son. Què es pot fer per dormir millor?" "El son no ve sol, s'ha de preparar. Per dormir s'ha de desconnectar", sentencia el doctor. Per això, hi ha diferents mètodes i estratègies que poden ser útils per adormir-se, sempre que serveixin per desconnectar.

No totes les solucions són útils per a tothom. "No hem d'oblidar que dormir malament és un símptoma. Això vol dir que hi ha una causa que ho provoca", explica Estivill, i per això recomana parlar-ne amb el metge quan no es descansa bé. Com a norma general, però, hi ha consells que poden ser útils per aconseguir un son reparador.

 

Quantes hores s'ha de dormir al dia?

Les hores van en funció de l'edat de la persona i de l'activitat que es desenvolupi durant el dia. "El son és un taller de reparació del que has gastat el dia anterior", comenta. Els nens, per exemple, haurien de dormir unes 11 hores, i els adolescents, fins a 9.

 

Algunes persones estan més predisposades a tenir insomni?

El doctor Estivill explica que el son està influenciat per "factors externs de responsabilitat familiar i també té una relació amb l'estatus econòmic: la gent més pobra dorm pitjor". Les dones també poden tenir més insomni en algunes ocasions. Estivill comenta que els canvis hormonals poden influir en el son i que un dels símptomes de la menopausa és que "trenca el son".

Un home assegut al llit mirant-se el despertador a les 4:40 de la matinada
Un 15% de la població té insomni (Cottonbro - Pexels)

 

L'insomni és una malaltia?

El doctor recalca que cadascú necessita dormir un nombre d'hores que li permeti estar despert l'endemà. Per això comenta que hi ha gent que pot dormir poques hores tota la vida, però durant el dia és capaç de fer la seva tasca amb normalitat i que per tant no es consideri insomni.

Altra gent pot tenir dificultats per dormir, despertar-se durant la nit o dormir malament per culpa d'altres problemes. Roncar, per exemple, pot indicar problemes amb la respiració i afectar la qualitat del son. O despertar-se a mitja nit pot ser derivat de malsons provocats per episodis viscuts durant el dia. "Sempre hem de buscar la causa", explica l'especialista, i parlar-ne amb el metge.

 

L'angoixa provoca insomni?

"La causa més freqüent de mal dormir és com vivim durant el dia", comenta Estivill, que recorda que "ens afecten factors externs, que són de tipus afectiu, de tipus laboral i de tipus social". Aquests factors poden fer que el cervell acumuli tensió i que aparegui durant la nit i afecti el son.

 

Els adolescents dormen pitjor? Els afecten les pantalles?

Encara que els adolescents no necessitin dormir moltes més hores que un adult, el doctor explica que el seu rellotge biològic marca un ritme diferent al dels més grans. "De forma espontània, si un adolescent el deixessis, aniria a dormir a la 1 i es llevaria les 9. No dormiria gaire, però dormiria desplaçat". Estivill explica que per això a molts adolescents els costa adormir-se i acaben recorrent a les pantalles. "Ho fan perquè no poden dormir. Primer de tot els hem d'entendre", continua, però afegeix que se'ls ha d'explicar que "la llum de tauletes i mòbils no els ajuda" a adormir-se.

Una dona estirada al llit dormint i tapada amb l'edredó
Cada persona necessita dormir un nombre d'hores diferent (Ivan Oboleninov - Pexels)

 

Quin és el millor lloc i condicions per dormir?

"Hem d'entendre que el son és un hàbit. Ho aprenem des de petits", comenta. I a aquests hàbits hi tenim associats elements externs, com tenir el llum encès o apagat, o els sorolls ambientals. Per això no hi ha una fórmula per a tothom, sinó que "l'important és que serveixi com a rutina de desconnexió".

Sobre si per a una parella és millor dormir junts o separats, explica que el més òptim seria dormir separats i cadascú en una habitació perquè els moviments, els roncs o la tos d'una altra persona poden alterar el son.

 

Quins remeis es poden fer servir?

En aquest aspecte hi ha moltes solucions anunciades per ajudar a dormir. Des de dispositius, a mètodes i també medicació. En aquest últim aspecte cal anar amb compte i Estivill recorda: "El medicament no és bo o dolent. És correcte o incorrecte." I ho és en funció de les causes que provoquin l'insomni. Per això insisteix que cal evitar l'automedicació.

En aquest aspecte també afegeix que el cansament d'un exercici intens "no produeix son" perquè al contrari del que es pensa, excita el cervell. Per això recomana, com a màxim, una petita caminada per desconnectar. L'alcohol és un altre dels enemics per dormir. Tot i que pot provocar somnolència, "dona un son molt superficial que fa que et despertis al cap d'unes hores" i per tant no és un recurs recomanable.

El més aconsellable seria desconnectar de certs elements, dues hores abans d'anar a dormir, i reduir l'exposició a la llum i a les pantalles.

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut