Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player
Medicina esportiva a "Tot es mou"

Com triar el calçat perfecte per prevenir lesions?

L'expert en osteopatia David Ponce ens explica quines són les principals lesions que es produeixen en el pàdel i el 'running' i com prevenir-les.

Durant els últims anys,  el running i el pàdel han anat guanyat protagonisme fins i tot entre persones que no acostumen a fer esport normalment. Per això, moltes vegades els practiquem amb l'equipament que trobem per casa, sense tenir en compte que potser no és el més adequat.

Com diu el David Ponce, expert en osteopatia, mai utilitzaríem un calçat de golf per sortir a córrer. I aquesta és la màxima que hauríem d'aplicar sempre: hem de fer servir el calçat adequat per cada tipus d'esport. Concretament, en el vas del juguem a pàdel i de sortir a córrer, dos dels esports de moda els últims anys, realitzem moviments repetitius que forcen molt algunes zones del nostre peu.

 

Running: lesions de peu i genoll

Quines son, doncs, les patologies què pot portar l'ús d'un equipament incorrecte? Tot depèn de l'esport que practiquem. Si la nostra afició és sortir a córrer, hem de tenir cura, sobretot, amb les lesions al peu i al genoll.

  1. La fascitis plantar és una inflamació a la fàscia plantar, un teixit situat a la planta del peu, i provoca un dolor intens al taló. Es dona quan escollim malament el nostre calçat o per córrer per una superfície irregular.
  2. La tendinitis aquil·liana és una sobrecàrrega que provoca una inflamació al tendó d'Aquil·les, i es pot detectar fàcilment pel mal que fa a aquesta zona. L'important per evitar-la és ser conscient de la nostra postura al córrer, sobretot de la pelvis i de com recolzem el nostre peu.
  3. La metatarsàlgia produeix mal i inflamació als metatarsos del peu, que són uns ossos situats a la part central-davantera d'aquest. Ocorre per un mal recolzament del peu, ja sigui massa pronunciat o amb un angle que no és el correcte.
  4. A la part exterior del genoll podem patir l'anomenada síndrome de fàscia lata, o síndrome del corredor, una inflamació de la banda iliotibial provocada per un ús excessiu d'aquesta. El pateixen corredors que fan llarga o mitja distància. De nou, la causa principal és un mal calçat.
 

Què hem de tenir en compte si juguem a pàdel?

D'altra banda, si solem anar a jugar a pàdel, hem d'estar atents a altres parts del cos.

  1. La ruptura del bessó és la lesió més comuna, sobretot entre gent que s'anima a jugar un partit després de molt temps sense fer esport. En aquest cas també afecta molt com recolzem el peu.
  2. Al colze podem patir dues lesions importants, la epicondilitis i la epitrocleïtis, que són lesions als músculs que s'encarreguen de tensar i flexionar l'avantbraç. La majoria de les vegades estan relacionades amb una mala posició de la mà a l'hora d'agafar la pala.
  3. La lumbàlgia és una afecció a l'esquena molt comuna, provocada pels moviments repetitius típics de l'esport, com ajupir-se o fer un smash, que es pot evitar fàcilment fent un escalfament previ a la pràctica esportiva.

Triar el calçat

Però sobretot, la majoria de les afeccions estan relacionades amb com trepitgem i quin calçat utilitzem. Per això és crucial, abans d'animar-nos a fer esport, estudiar com es mou el nostre peu. ¿Què és ser pronador o supinador? ¿Com sé què soc?

 

Un peu pronador és aquell que tendeix a moure's cap a l'interior. El peu humà és pronador per naturalesa, però un moviment massa excessiu cap endins pot provocar lesions. D'altra banda, un peu supinador, o que tendeix a moure's cap enfora, també pot portar a algun dels problemes abans mencionats.

Per saber exactament com es comporta el nostre cos el millor, assegura Ponce, és anar a un especialista en biomecànica o podologia i fer un estudi biomecànic per poder estar segurs que el calçat que comprem és l'adequat per a practicar l'esport que volem i, a la vegada, tenir assegurada la salut del peu.

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut