Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player
Els trastorns del son, al "Tot es mou"

Els adolescents dormen massa poc: com els afecta?

Més del 50% dels adolescents tenen somnolència a classe a causa d'uns hàbits que els provoquen desordres del son. El doctor Javier Albares aconsella canvis d'horari i de costums a la nit.

El difícil equilibri dels horaris i la presència cada vegada més inevitable dels dispositius electrònics fan que molts adolescents no dormin com cal. Això suposa un problema de salut pública molt difícil de solucionar, segons Javier Albares, neurofisiòleg expert en el son que ha visitat el plató del "Tot es mou".

Tot i la gravetat del problema, Albares pensa que és "solucionable, sense que calgui gaire inversió". Això sí, cal fer molta pedagogia i parlar de la importància del son. És una tasca a tres bandes, entre els fills, els pares i els docents.

"Tots hem de ser conscients que dormir no és una cosa gratuïta: és una cosa necessària, i no es pot substituir per res, ni amb xarxes socials, ni amb hores d'estudi, ni amb activitats extraescolars tardanes o horaris familiars més tardans."

 

La manca de son provoca trastorns

Diagnosticar a temps les patologies del son en adolescents ajudaria a estalviar molts trastorns mentals més endavant, quan s'avança cap a la vida adulta.

"En l'etapa de l'adolescència és quan es forma en el cervell la neuroplasticitat del lòbul frontal, que és el que ens dona el seny, l'empatia i la capacitat de filtrar. Si no dormim prou, tindrem unes xarxes neuronals pobres tota la vida."

 

 

 

Per "trastorns" hem d'entendre la impulsivitat, el rendiment escolar pobre, i la propensió al consum de drogues, a fer bullying o a patir ansietat i depressions. El doctor lamenta que, en una mena de cercle viciós, els joves cauen en la incomprensió.

"A la consulta venen nanos que dormen tres hores, i a tot els va fatal. Els pares es pensen que són uns ganduls sense interès per a res, i no és així."

 

Mesures a prendre

Per aconseguir un ordre adequat del son, Javier Albares troba imprescindible arribar a la reforma horària.

"Un adolescent no pot dormir les nou hores que necessita si fa una activitat extraescolar que s'acaba a les 10.30, o si els pares arriben a les 10 per fer el sopar."

També cal tenir present l'anomenat "retard de fase". A mesura que el nen creix, el seu horari es retarda, és a dir, va a dormir més tard. Per això, pensa el doctor, no té sentit que les classes d'institut comencin a les vuit del matí.

Com a mesures pràctiques, és aconsellable evitar l'activitat física i els aparells digitals a la nit. L'esport cal deixar-lo per al matí, i amb llum natural. I si cal, recórrer a un mínim de melatonina, amb supervisió mèdica.

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut