Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player
Mantenir una dieta equilibrada, al "Tot es mou estiu"

De quin equip ets: caques pastoses o restrenyiment?

La microbiota intestinal regula l'estat d'ànim i la conducta de les persones. El psiconeuroimmunòleg Xevi Verdaguer ens ha parlat de la relació entre les emocions i l'aparell digestiu, i sosté que el benestar de l'intestí es tradueix en el de tot el cos

Sabíeu que l'intestí és el segon cervell? Les nostres femtes expliquen com estem de salut (físicament i emocionalment). Però com han de ser els excrements? Ho hem esbrinat amb el psiconeuroimmunòleg Xavier Verdaguer, que també ens diu que no ens hem d'obsessionar si abans podíem prendre una pizza i un refresc de cola i estàvem bé i ara ja no tolerem el gluten o l'alcohol.

També hi ha persones que tenen malalties específiques i han de vigilar molt, però ell recomana saltar-se només un cop a la setmana aquella alimentació que hem considerat ideal per al nostre cas concret, per comprovar que empitjorem, o no, i ser-ne conscients.

"Si per saltar-te la teva dieta ideal un dia comproves que no empitjores, et relaxes molt emocionalment. Si ho fas més dies i comences a tenir la panxa inflada, dolors lumbars, contractures, mal de cap i estàs més cansat, és la manera que té el segon cervell de comunicar-se amb nosaltres i dir-nos que alguna cosa no l'estem fent bé."

 

Els pacients s'han d'entendre amb el seu intestí, el seu segon cervell, que és el seu company de viatge i que els acompanyarà sempre, diu Verdaguer. "I quan tu no el tractes bé, ell sempre es queixa de la mateixa manera: gasos, no anant bé de ventre...".

A través de les femtes ja hi ha una escala validada científicament, l'Escala de Bristol, que ens dona moltes pistes. Les del tipus 1 i 2 són en les que predomina el restrenyiment, i aleshores ens hem de preguntar si mengem prou fibra i ens hidratem prou, i això té fàcil solució.

 

"La gent que té restrenyiment solen tenir més problemes de depressió. Haurien de menjar més fermentats, que porten bacteris sans."

 

Altres persones tenen femtes del tipus 5, 6 i 7, és a dir, que hi ha massa aigua a la femta, i són pastoses o fins i tot diarreiques, i com que és la seva normalitat i van cada dia al bany, es pensen van bé. Però què és bé?

"Si fas de ventre cada dia però les femtes són pastoses, no et pensis que vas bé. No et costa, no tens restrenyiment, però vas malament, i segur que la microbiota no està bé. I ja sabem que la microbiota regula l'estat d'ànim i la conducta de les persones."

 

Per a Xavier Verdaguer les persones que tenen tendència a fer femtes pastoses és normal que tendeixin a estar més irritables, amb més problemes de depressió, d'insomni i també amb més problemes de dolor crònic.

"Les digestions depenen de la microbiota intestinal, i ara estem començant a aprendre que els bacteris de l'intestí són claus per a la nostra salut."

 

Algunes persones que presenten aquestes problemàtiques (restrenyiment-depressió, o còlon irritable-diarrea-ansietat) van uns al digestòleg i al nutricionista, i d'altres al psicòleg i al psiquiatre, "quan en realitat hi ha una connexió entre aquests dos cervells de què hem parlat, al cap i a l'intestí, i que estan relacionats."

 

 

 

NOTÍCIES RELACIONADES
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut