Anar a la navegació principalAnar al contingut

capítols

T1xC8 - Valentia
reproduir

T1xC8 - Valentia

Durada: 47 min

El nostre capítol d'avui és un homenatge als valents. Com van fer les fantàstiques valquíries de la mitologia nòrdica, cavalcarem pel món per trobar les persones o els personatges que s'han convertit en els nostres referents i la nostra inspiració. El primer valent de la nostra llista és un heroi de l'època clàssica, del llibre que explica la guerra de Troia. El coneixerem lliurant una batalla en un ring de boxa i, amb l'ajuda de ceràmiques i escultures del Museu Arqueològic Nacional d'Atenes, descobrirem moltes coses que no sabíem d'ell. Per conèixer el nostre segon valent, haurem de volar cap al País de Mai Més, i la meravellosa Simfonia "Heroica" ens conduirà cap al tercer: un músic que va definir els seus propis criteris artístics i es va convertir en el primer gran geni creador. Artistes com Dominique Ingres, Rubens, Rossetti o Lenepveu posaran cara a la nostra quarta valenta, una camperola que es va convertir en l'heroïna medieval més valenta de França. I, de la mà d'Andrea del Castagno, Guido Reni, Paul Rubens, Caravaggio i el mateix Miquel Àngel, destaparem el cinquè: el foner més famós i valent de la tradició judeocristiana. Els dos següents valents de la nostra llista mai es van deixar vèncer per l'edat i van seguir creant coses fins a la fi dels seus dies. I el vuitè valent és un cavaller de trista figura que va enamorar artistes com Dalí, Daumier o Picasso perquè, tot i ser tractat per tothom com un boig, mai va deixar de lluitar pels seus ideals. El nostre viatge acabarà amb el valent que dona sentit a l'art, el valent més important de tots.

T1xC9 - Por
reproduir

T1xC9 - Por

Durada: 49 min

La por, un sentiment paralitzant que pot arrossegar-nos a l'abisme. En aquest tractem de tancar-nos a l'habitació de la por i intentar enderrocar-ne les parets amb l'ajut dels artistes que van saber lluitar contra els seus temors a través de l'art. Començant per Serguei Rakhmàninov, el genial compositor rus, que, després de superar el pànic al fracàs gràcies a la hipnosi, va compondre el seu famosíssim concert per a piano núm. 2.  També es podrà veure com la mirada de Paul Cézanne, el pintor postimpressionista, era una finestra a les seves pors i com es va refugiar en la pintura per aconseguir arribar fins on ningú no havia arribat abans. I com un altre pintor francès, André Masson, va inventar una tècnica pictòrica, la pintura amb sorra, per exorcitzar els dimonis que el perseguien després de la seva participació en la Primera Guerra Mundial. Franz Kafka, l'escriptor que millor va saber retratar l'angoixa i la por quotidianes, tenia més por del seu pare que de ningú més, i va intentar superar aquesta por mitjançant una carta. S'explicarà per què no ho va aconseguir. I Ramon Gener farà com William Turner, un gran romàntic que es lligava al pal d'un vaixell en plena tempesta per captar els colors i la llum de la naturalesa salvatge que li feia por però que adorava al mateix temps. A més, es viatjarà fins al 1816 per presenciar què va passar a la Vila Diodati, a Suïssa. Una aposta que hi va tenir lloc va acabar amb la creació de dues de les grans històries de terror de la literatura: Frankenstein i El vampir. Gener parlarà amb el director de cinema de terror Jaume Balagueró sobre els llaços que uneixen la novel·la gòtica, l'art i el cinema de terror. Finalment, s'interpretaran les magnífiques marxes fúnebres de Frédéric Chopin, un home amb una por terrible que l'enterressin viu, i es descobrirà com la civilització egípcia processava la por de la mort a través del déu Anubis.

T1xC12 - Culpa
reproduir

T1xC12 - Culpa

Durada: 48 min

Amb Adam i Eva va començar tot. Segons la cultura judeocristiana, la culpa ens acompanya des que Eva es va menjar la fruita prohibida, i són molts els artistes que han retratat aquesta escena, com veurem en el programa dedicat a la culpa. Visitarem l'església de Sant Climent de Taüll, del segle XII, en la qual els grans ulls de Crist ens vigilen des de l'absis central. I, a Munic, entrarem a la magnífica església dels germans Assam, una joia rococó amb els confessionaris més bells de la història de l'art. Assistirem en una curiosa sessió de psicoanàlisi artística. Farem servir les tècniques que els artistes surrealistes van inventar a partir dels escrits de Sigmund Freud, René Magritte, Salvador Dalí i Max Ernst, entre molts d'altres, que van plasmar en els seus llenços les angoixes que la culpabilitat els feia sentir. I també descobrirem el cas de Brahms, enamorat de Clara Schumann, esposa del seu mentor Robert Schumann. Per a ella va escriure les seves notes més dolces. Sabrem com Caravaggio va intentar demanar perdó pels seus crims a través d'un dels seus millors quadres. I com l'època blava de Picasso va néixer del sentiment de culpabilitat del pintor davant del suïcidi del seu bon amic Carles Casagemes. Les paraules de l'escriptor rus Aleksandr Puixkin i de l'autor anglès William Shakespeare ens portaran fins a la culpabilitat més cruel, la que només troba descans després de la mort. Acabarem amb un dels millors barítons del món, Carlos Álvarez, que interpretarà l'ària final de Giuseppe Verdi de Macbeth.