"Sense ficció" entra al Fòrum de Davos com mai s'havia fet abans
Per primera vegada un equip de rodatge ha tingut accés, durant un any, al Fòrum Econòmic Mundial, i n'explica el funcionament i les lluites entre les grans multinacionals i les polítiques nacionals a l'hora de solucionar els problemes del món.
"Sense ficció" entra al Fòrum de Davos com mai s'havia fet abans
Dimarts, a les 21.55, a TV3

"Sense ficció" entra al Fòrum de Davos com mai s'havia fet abans

Per primera vegada un equip de rodatge ha tingut accés, durant un any, al Fòrum Econòmic Mundial, i n'explica el funcionament i les lluites entre les grans multinacionals i les polítiques nacionals a l'hora de solucionar els problemes del món.

Des del 1971, l'elit de la política i l'economia mundial i del món acadèmic es reuneix cada any a l'estació d'esquí suïssa de Davos per assistir al Fòrum Econòmic Mundial. Durant quatre dies, aquest petit poble de muntanya, situat al cor dels Alps suïssos, es converteix en el centre econòmic i polític més important del món. Entre els seus participants, s'hi troben caps d'Estat, dirigents d'organismes internacionals, Premis Nobel, ONGs i presidents d'importants multinacionals. Pel fundador del FEM, Klaus Schwab, de 81 anys, el Fòrum té l'objectiu de millorar el món mitjançant el diàleg i trobar solucions als problemes més urgents del planeta.

Klaus Schwab, fundador del FEM

Amb motiu del 50è aniversari de la reunió, Klaus Schwab va donar permís per primera vegada a un equip de rodatge per fer-li un seguiment durant un any sencer, tenint accés a la seu central del FEM a Ginebra, al seu arxiu particular, inèdit fins llavors, i a la trobada de quatre dies a Davos. Durant aquest any, el documental segueix també per tot el món a alguns alts càrrecs del FEM en la seva tasca d'intentar complir els objectius del Fòrum. I també acompanya Jennifer Morgan, directora executiva de Greenpeace Internacional, que té una visió crítica del Fòrum i els seus participants, però que tot i així l'utilitza de plataforma per impulsar l'agenda de l'organització que dirigeix.

Jennifer Morgan, directora executiva de Greenpeace Internacional

D'aquesta manera, "El Fòrum", dirigit per l'alemany Marcus Vetter, obté un testimoni de primera mà de com la política i l'economia aborden els principals temes de futur, just en un moment de la història en què creix la desconfiança cap a les elits i els objectius del Fòrum queden qüestionats. De fet, des de la seva fundació el FEM ha generat controvèrsies, quan ha promogut el comerç lliure i les reformes neoliberals radicals, estimulant la globalització i, per tant, els seus excessos negatius. I tot això s'ha fet en reunions exclusives, on les elits i les multinacionals han impulsat els seus interessos.

En un moment de gran inestabilitat política, on a alguns països ressorgeixen amb força els nacionalismes; on hi ha creixents tensions militars i importants problemes climàtics, és, doncs, el FEM, una plataforma que vol trobar solucions o és la cortina de fum perfecta perquè els lobbies econòmics imposin els seus interessos? Com és possible desafiar l'"statu quo" si a les reunions a porta tancada hi assisteixen exclusivament figures de l'elit mundial?

Durant l'any que el documental acompanya Schwab, l'actualitat es veu marcada per temes com la crisi climàtica, el Brexit, les protestes de les armilles grogues a França, els incendis de la selva amazònica o la guerra comercial entre els EUA i la Xina. A més, s'assisteix a un desafiament a l'establishment per part d'una nova classe de líders populistes, com el president brasiler Jair Bolsorano, o per una nova generació de joves rebels, liderats per l'activista per al clima Greta Thunberg.

Greta Thunberg, activista del canvi climàtic

Quan apareix en escena Greta Thunberg, la jove activista del canvi climàtic, sembla que Klaus Schwab, fundador del FEM, fa tot el possible per arrossegar el Fòrum cap a una nova era.

FITXA TÈCNICA
Un documental de: Marcus Vetter
Guió de: Chistian Beetz i Georg Tschurtschenthaler
Director de fotografia: Georg Zengerling
Una producció de Gebrueder beetz FilmProduktion

 

 

Anar al contingut