"Sense ficció" denuncia la desinformació i manipulació que reben els ciutadans
"Sense ficció" denuncia el món de la manipulació que el poder polític i econòmic fa a través dels mitjans i les xarxes de comunicació, i ho fa amb uns grans referents, com son el procés independentista, el coronavirus i la comunicació política als EUA amb Donald Trump
"Sense ficció" denuncia la desinformació i manipulació que reben els ciutadans
Avui, a les 22.05, a TV3

"Sense ficció" denuncia la desinformació i manipulació que reben els ciutadans

"Sense ficció" denuncia el món de la manipulació que el poder polític i econòmic fa a través dels mitjans i les xarxes de comunicació, i ho fa amb uns grans referents, com son el procés independentista, el coronavirus i la comunicació política als EUA amb Donald Trump

Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player

"Manipulats", 29 de setembre, a les 22.05
Dijous, 1 d'octubre, farà tres anys d'aquell històric referèndum per l'autodeterminació de Catalunya que ha marcat l'activitat política catalana i també l'espanyola durant aquests anys.

Com va utilitzar l'Estat les seves eines per posicionar la població contra el procés independentista? Com van fer costat els mitjans de comunicació a les tesis de Madrid? A canvi de què? Com va aprofitar el poder aquell moment de debilitat de la premsa? Alguns mitjans van anar, fins i tot, més enllà del que se'ls demanava, van establir un judici paral·lel contra els protagonistes del procés i van dictar les seves sentències. Es van convertir en plataformes de l'odi, construint relats que s'allunyaven de la realitat?

I des de Catalunya, com va pressionar el govern de la Generalitat els mitjans de comunicació i els corresponsals estrangers per vendre'ls la seva versió del procés independentista? Com van respondre els mitjans públics i privats? Es van qüestionar prou les tesis independentistes?

Responen a aquestes preguntes, entre altres, periodistes com David Miró (ARA), Iñaki Gabilondo (SER), Neus Tomàs (Diario.es), David Jiménez (exdirector El Mundo), Sandrine Morel (Le Monde) i Lluís Caelles (Cte. Prof. TV3).

"Manipulats" també es fa ressò de com l'emergència de la pandèmia del coronavirus va sobrepassar tota l'actualitat política, però va alimentar la  infodèmia, una sobreinformació, moltes vegades tòxica, amb tractaments enganyosos sobre la malaltia i teories conspiratives.
Analistes, activistes socials i filòsofs com Joan Garcia del Muro, Daniel Innerarity, Carme Colomina o Simona Levi... denuncien la manipulació i desinformació que reben els ciutadans des de les xarxes socials.

Una desinformació que s'ha instal·lat també al món de l'estratègia i la consultoria política. Aleix Sanmartín, el més famós i controvertit consultor polític, que ha guanyat eleccions amb candidats de tots els colors polítics, ens explica en què consisteixen les campanyes electorals negatives per emfasitzar els aspectes negatius de l'adversari més que els aspectes positius propis.

El documental denuncia que les notícies falses es propaguen sis vegades més ràpid que les reals, que no és tan important la veritat com el relat que es pot construir al seu voltant, i que els consumidors d'actualitat cada vegada més s'apunten a rebre només informació d'aquells mitjans que els confirmen la seva visió del món.
 
FITXA TÈCNICA
Un documental d'Albert Elfa i Ricard Belis
Producció: Ruth Llòria
Imatge: Marc Durà
Muntatge: Xavier G. Ubiergo
 
 

 

"#TRUMP. Com les xarxes socials van canviar la presidència", 29 de setembre, a les 23.30
 El documental investiga a fons de quina manera l'ús de les xarxes socials representades a Twitter ha canviat la comunicació política als Estats Units i, en general, la manera de fer política arreu del món.

Ho fa a través del testimoni i l'anàlisi d'una sèrie d'experts en política, sobretot nord-americans, i seguint el cas de la insòlita carrera política de Donald Trump, l'actual president dels Estats Units.

Tal com havia fet el president Roosevelt amb la ràdio als anys 30 del segle XX, i Kennedy amb la televisió als anys 60, Donald Trump s'ha adonat de les possibilitats comunicatives d'un nou mitjà com és Twitter, i ha estat pioner a l'hora de dominar-lo i treure'n el màxim partit, fins al punt que molta gent creu que no hauria guanyat les eleccions a la presidència dels Estats Units sense aquest mitjà.

El documental combina imatges d'arxiu, opinions d'experts i les piulades mateixes de Trump per analitzar les llums i les ombres de l'ús que ha fet Trump d'aquesta xarxa social a l'hora de transformar la comunicació política amb la gent del carrer i, de retruc, la manera de fer política en general. I així, de piulada en piulada, el documental repassa les grans polèmiques del mandat d'aquest president.
 
FITXA TÈCNICA
Director i productor: Peter Crystal
Una producció de Pioneer Productions

VÍDEOS RELACIONATS

Anar al contingut