Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player
Com reclamar a Renfe, a "Planta baixa"

Reclamacions, retards i incidències: guia de supervivència per a l'usuari de Rodalies

Quan han de començar a pagar bitllet els nens petits? Puc pujar al tren sense bitllet i comprar-lo al revisor? Anna-Priscila Magriñà ens resol els dubtes dels usuaris de Rodalies

TEMA:
Renfe

Els canvis en les línies i els horaris per les obres que s'hi estan fent estan provocant moltes queixes dels usuaris de Rodalies. Molts d'ells tenen dubtes sobre quan i com s'ha de reclamar a Renfe. Anna-Priscila Magriñà explica en quins casos i com podem reclamar la devolució del bitllet de Rodalies.

En quins casos es pot reclamar?

A partir d'un retard superior a 15 minuts (amb l'excepció de l'R15 i l'R16, que és a partir de 7 minuts de retard) es pot demanar una Devolució Xpress en funció, això sí, del que hagi generat aquest retard. Si el retard ha estat generat per "l'explotació pròpia del ferrocarril", és a dir, per problemes a les catenàries o avaries als trens, tens dret a la Devolució Xpress.

En canvi, hi ha diverses excepcions:

  • Si hi ha hagut modificacions d'horaris per qüestions d'obres i aquestes s'han anunciat amb prou temps
  • Catàstrofes naturals
  • Vagues
  • Intercepció de la via per persones, animals, vehicles o coses

Com i quan hem de reclamar?

Quan arribes a la teva estació de destí has d'anar directament a taquilles i demanar una Devolució Xpress. Què és això? Doncs un títol de transport de la mateixa categoria del tren del viatge afectat que has de gastar en un termini de 30 dies. 

En cas que el teu destí sigui una estació sense personal o que l'estació ja estigui tancada, has d'omplir un formulari per internet i adjuntar una imatge del bitllet per les dues cares. Tens 24 hores de marge per demanar-ho.

 

 

Quan ens han de tornar els diners?

Si el retard del tren és de més de 30 minuts, pots demanar la Devolució Xpress o pots demanar que et retornin part de l'import del teu bitllet: si el retard és superior a 30 minuts, t'abonen el 50% del bitllet; si el retard és superior a 60 minuts, el 100%.

En aquest cas, podem fer la gestió a partir de l'endemà del retard o al llarg dels 15 dies següents. És necessari guardar els bitllets originals per recuperar els diners.

Altres dubtes dels usuaris de Rodalies

  • Quan han de començar a pagar bitllet els nens petits? 

A partir dels 4 anys.

  • Entenem que els trens tenen un aforament màxim: com es controla? 

Si un tren tingués sobrecàrrega, cosa que ha passat en comptades ocasions, el sistema informàtic n'informaria.

  • Puc pujar al tren sense bitllet i comprar-lo al revisor?

No, és obligatori pujar al tren amb bitllet. Només en el cas que l'estació estigui tancada o la màquina d'autovenda no funcioni es podrà comprar el bitllet dins del tren. Si no es paga, la sanció és de 100 euros (50 euros si es paga al moment o en menys de 24 hores).

  • Al tren es pot pagar amb targeta?

No. Ara s'estan fent proves per mirar d'implantar el servei, però encara no es pot.

  • Si tinc un abonament de 10 viatges i el perdo, puc demanar-ne un duplicat? 

No. "La pèrdua o sostracció d'una targeta personalitzada no és objecte de bescanvi ni dona dret a obtenir-ne una altra; l'anotació de les dades del titular no consta dins la banda magnètica i és únicament als efectes d'acreditació de la seva titularitat, en cas de ser demanades per la inspecció del transport", afirma Renfe.

  • Puc pujar al tren amb les meves mascotes?

Una per persona, sí. En el cas dels gossos, amb morrió i lligats. Gratis amb Rodalies, 25% del bitllet amb Regionals.

  • Quan som al tren i veiem que algun passatger està creant una situació incòmoda, com podem reaccionar?

En aquest cas, s'hauria de buscar el personal de seguretat, però si el viatger no es vol aixecar pot trucar al 112 o al 900 41 00 41.

 

 

ARXIVAT A:
RenfeRodalies
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut