Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player
Els olis vegetals, en qüestió, a "Planta baixa"

Quin oli hem de fer servir per cuinar?

Al mercat trobem l'oli de gira-sol, el de colza, el d'oliva refinat, el d'oliva verge i verge extra... Però, quin és el més sa a l'hora de fregir aliments? I per menjar cru?

La guerra d'Ucraïna ha fet que parléssim molt de l'oli de gira-sol, que s'ha exhaurit de molts supermercats, però s'ha parlat poc de la qualitat d'aquest oli. És saludable fer-lo servir per cuinar? Quin és el millor oli per fregir o cuinar aliments?

Núria Coll, periodista especialitzada en nutrició, detalla les qualitats dels diversos olis vegetals que podem trobar actualment al mercat.

Oli de gira-sol

"És un dels pitjors olis per cuinar", assegura Coll. L'oli de gira-sol és molt ric en àcids grassos poliinsaturats (al voltant del 65%) i és molt inestable quan s'escalfa, s'oxida amb molta facilitat. Això genera inflamació a l'organisme.

"És millor menjar-se un dia un croissant de xocolata, que cuinar cada dia amb oli de gira-sol."

 

 

Oli de colza

L'oli de colza, malgrat l'estigma que té per la intoxicació dels anys 80, té més quantitat de greix monoinsaturat que el de gira-sol. "Si és verge i en cru, és millor que el de gira-sol, però per a coccions té el mateix problema: és ric en omega-6, un greix poliinsaturat que en excés és molt inflamatori", explica Coll.

Oli d'oliva refinat

És el que moltes marques anomenen "suau". Oli d'oliva refinat, com tots els olis refinats, passa per un procés que li treu les vitamines principals i li fa perdre qualitat. Malgrat ser millor que el de gira-sol, no és aconsellable per fregir.

"Els olis vegetals, de tots els tipus, s'haurien de prendre sempre en cru."

Oli d'oliva verge i verge extra

Són els millors olis per cuinar i amanir, mantenen totes les propietats organolèptiques i són molt més saludables a l'hora de fregir els aliments.
L'ideal, però, segons Coll, és cuinar amb molt menys oli del que utilitzem habitualment i utilitzar altres mètodes de cocció com el vapor, el forn o les fregidores d'aire.

ARXIVAT A:
AlimentacióConsum
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut