"Planta baixa" n'ha parlat amb el conseller Damià Calvet

El govern no aplica la llei catalana del canvi climàtic dos anys després d'aprovar-la

Només l'impost sobre les emissions dels vehicles té data d'estrena: el gener del 2020. La resta, encara s'han de tramitar
Ricard Llenas
TEMA:
Crisi climàtica
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge

La llei catalana del canvi climàtic, aprovada per àmplia majoria al 2017, preveia que els tres impostos sobre les emissions contaminants entressin en vigor el 2019. El govern ha anunciat que té previst posar en marxa l'impost sobre les emissions de vehicles de tracció mecànica el gener del 2020 i que en els pròxims sis mesos presentarà una proposta de llei de fiscalitat climàtica sobre les emissions de gasos amb efecte hivernacle en determinades activitats econòmiques. L'impost sobre les emissions portuàries encara no s'ha desenvolupat.


Pel que fa a l'impost sobre els vehicles, la Generalitat fa la previsió de recaptar al voltant de 70 milions d'euros que destinarà a nodrir el Fons Climàtic per fer accions per fer front a la crisi climàtica. Els vehicles pagaran entre 1 i 80 euros l'any en funció de si el vehicle és més o menys contaminant. L'altre impost que el govern assegura que es tramitarà en els propers sis mesos grava les activitats econòmiques més contaminants i està previst que afecti 1.450 empreses. Aquestes són les empreses que emeten més CO2 a l'any:


Damià Calvet explica a "Planta baixa" que l'objectiu de la Generalitat per al 2030 és haver reduït un 40% els gasos d'efecte hivernacle i el 2050 ser neutres, és a dir, que entre el que s'emet i el que la natura pot absorbir el resultat sigui zero. També ha afegit:


Per altra banda, des d'alguns col·lectius ecologistes es considera que els impostos de la llei catalana del canvi climàtic no aconseguiran canviar els hàbits de la població i dels empresaris i que, per tant, només tenen una voluntat recaptatòria. Maria García, membre d'Ecologistes en Acció, explicava a "Planta baixa" que és paradoxal declarar l'emergència climàtica alhora que s'expandeixen infraestructures altament contaminants com el port, l'aeroport o ampliacions de carreteres com la C-58 o la ronda Litoral.


Viure al costat d'una indústria contaminant

La contaminació atmosfèrica és un problema de salut pública per a tota la població però, sobretot, per a les persones que viuen a la vora d'una indústria contaminant. "Planta baixa" s'ha desplaçat fins a Montcada i Reixac i ha parlat amb els veïns que viuen a poc més de 100 metres de la cimentera Lafarge. Els veïns asseguren que la presència de la cimentera ha empitjorat greument la salut de la població, disparant els casos de càncer i de malalties respiratòries, tot i que no disposen d'estudis epidemiològics de la zona.

ARXIVAT A:
Crisi climàtica

NOTÍCIES RELACIONADES

VÍDEOS RELACIONATS