L'impacte mediambiental dels vehicles més grans

La moda dels SUVs és la segona causa de l'increment de les emissions de CO2 al món

La meitat dels cotxes que es venen a Espanya ja són SUVs, vehicles més grans i contaminants. Un fet que s'està convertint en un problema ecològic
Dani Sánchez Ugart
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge

Els SUV, totterrenys i "crossovers" s'estan cruspint el mercat espanyol de cotxes, i això està causant un problema mediambiental de primer ordre. Segons les dades oficials de Faconauto, la patronal dels concessionaris espanyols, les vendes d'aquests tipus de vehicles, més grans, pesants i contaminants que les berlines o cotxes de carretera tradicionals, ja freguen la meitat del total del mercat automobilístic espanyol, amb un 47,2% el 2019.  

Això es deu a un augment continuat en la preferència dels consumidors per aquests vehicles més grans, que en els últims cinc anys han augmentat les vendes un 300%, i han passat de la pràctica irrellevància a dominar completament el mercat. Fins al punt que, segons les mateixes dades, els SUV continuen augmentant la seva presència al mercat, amb un increment de les vendes del 8% el 2019, respecte a l'any anterior, fins i tot en un mercat en contracció, que va perdre un 4,8% de les vendes totals.

 

Els SUV, una categoria que pretenia barrejar el concepte d'un 4x4 clàssic amb el d'un cotxe de carretera, són vehicles més grans i pesants, que contaminen un 25% més, de mitjana, que els cotxes de carretera. Això, tot i que majoritàriament no tenen motoritzacions ni equipament de muntanya, sinó que tenen el mateix motor dels cotxes baixos en una carrosseria més alta i pesant.

 

La suma de la preferència creixent dels consumidors per aquest tipus de cotxe i de la seva petjada ecològica creixent ha girat com un mitjó les estadístiques d'emissions dels vehicles nous que es venen a Espanya, que, després d'anys de disminucions, van a l'alça en els últims tres anys, coincidint amb la moda del SUV. En concret, segons dades de l'Agència Tributària, les emissions mitjanes dels cotxes matriculats el 2019 van superar els 121 grams de CO2 per quilòmetre, el primer cop que se superava el llindar dels 120 grams des del 2013.

I el problema no és només espanyol. De fet, l'Agència Internacional de l'Energia ha situat els SUV com la segona causa de l'increment de les emissions de CO2 al món, darrere de la producció d'energia, però davant de sectors altament contaminants, com la indústria pesant o l'aviació.

Dani Sánchez Ugart ens ha explicat quin és l'impacte mediambiental dels SUV:

 

Des d'Ecologistes en Acció, denuncien que no s'està complint la normativa i que cal canviar el model energètic:

 

VÍDEOS RELACIONATS