L'onada de fusions bancàries, amb les converses entre CaixaBank i Bankia i el BBVA i el Sabadell ens encamina cap a un oligopoli bancari, on tres entitats controlaran gran part del mercat. Això, segons alerten les associacions de consumidors consultades per "Planta baixa", com Adicae i Facua, arrossegarà els preus dels serveis bancaris, com les comissions o els interessos a l'alça. Però repassem com ens afectarà la butxaca aquest procés:   1. Canvis segurs La fusió de dos bancs comportarà el sorgiment d'una nova entitat, i això implica, immediatament, que canviaran els números de compte, perquè incorporen el codi de l'entitat. Aquest canvi no produirà grans trasbalsos a l'usuari, perquè és automàtic. Però sí que canviarà la manera com el client es relaciona amb el banc. Hi pot haver tancaments d'oficines, que farien canviar el gestor de referència, també l'oficina assignada, i els telèfons i les aplicacions amb què ens relacionem amb el banc.     2. Hipoteques En el cas dels préstecs, com les hipoteques, la fusió no produirà canvis per a aquells que ja estiguin signats, perquè les condicions s'han de mantenir fins al final de la vida del préstec. Així, encara que el nou banc comercialitzés les hipoteques més cares -o més barates-, les ja signades han de mantenir les condicions.     3. Comptes corrents El que sí que poden canviar són les condicions dels productes amb renovacions automàtiques, com els comptes corrents o d'estalvi. En aquest cas, l'entitat estarà obligada a informar el client del canvi de condicions amb un termini mínim de dos mesos si el canvi de condicions és a pitjor -com una pujada de la comissió per fer transferències, o de manteniment.     4. Fons de garantia de dipòsits Els comptes bancaris tenen assegurat a través del Fons de Garantia de Dipòsits fins a 100.000 euros de capital, però només un compte per client i entitat. Així, els clients de dos bancs que es fusionen perdrien la cobertura dels diners que passin de 100.000 euros, després de la fusió.     5. Pujades de preus? El dubte a l'horitzó és si les entitats apujaran els preus. Les associacions de consumidors defensen que sí, perquè es reduirà la competència entre les entitats bancàries. Alguns analistes, però, posen un argument sobre la taula per defensar que aquesta pujada no es produirà: que els bancs no només competeixen entre ells, sinó també amb empreses tecnològiques, com Google o Apple, que tenen els seus propis serveis de pagament, i també contra bancs més petits, que operen només a través d'internet.