Cobrar per emplenar formularis
L'administració no ajuda la gent que té dificultats per fer gestions i els locutoris se'n fan càrrec cobrant-los preus que van dels 50 cèntims als 20 euros
Cobrar per emplenar formularis
A "Planta baixa" expliquem que els locutoris estan cobrant diners per omplir papers

Cobrar per emplenar formularis

L'administració no ajuda la gent que té dificultats per fer gestions i els locutoris se'n fan càrrec cobrant-los preus que van dels 50 cèntims als 20 euros

Bea Duodu

Hi ha locutoris que estan cobrant diners per omplir formularis i fer gestions a les persones que tenen dificultats amb l'idioma o amb les tecnologies.

Akash Singh, fill del propietari d'un locutori de Vic, deia que poden arribar a demanar aquest servei "unes 50 o 60 persones a la setmana". Són tràmits com la preinscripció a l'escola dels nens o empadronar-se, que poden semblar fàcils però si no tens les eines per fer-les, es tornen un maldecap. A més, l'administració no ajuda els que tenen dificultats per fer gestions.

Els locutoris decideixen les tarifes en funció del volum de feina que suposa cada gestió. Aquests són alguns exemples que ens han donat els testimonis:

A "Planta baixa" hem recollit alguns testimonis. El John, per exemple, ens explicava que, sobretot, té dificultats amb els papers de l'escola dels nens:

 

En Kwasi, veí de Vic, ens explicava que no li costa gens fer les gestions escrites però les digitals, sí:  

 

La Marta també ens ha explicat que quan es va casar a l'estiu va haver d'anar a un locutori per emplenar tots els papers que li demanaven:

 

Els tràmits, especialment difícils per als estrangers

Les ONG i entitats denuncien la dificultat afegida que suposa fer tràmits administratius quan es té una nacionalitat estrangera. Safia El Aadam, creadora de la plataforma "Te cedo una cita", remarca que si ja és difícil per als joves estrangers fer algunes gestions, encara ho és més "per a les nostres mares i àvies, perquè moltes són analfabetes".

Neus Aguelo, vicepresidenta de l'Associació de Professionals d'Advocats d'Estrangeria, coincideix i afegeix que "tenim un sistema informàtic bastant deficitari a nivell de tot l'estat" i que fins i tot ells, com a professionals, han de tenir un informàtic al despatx perquè és molt complicat fer gestions i mantenir totes les actualitzacions, sobretot ara que, amb la pandèmia, tot s'ha digitalitzat molt més.

Anar al contingut