"Llets" vegetals vs. llet de vaca, a "Planta baixa"

Begudes vegetals: són més saludables que la llet de vaca?

Les begudes vegetals més consumides són la de civada, soja i ametlla, però totes tenen coses bones i dolentes

TEMA:
Consum

Les mal anomenades "llets vegetals" cada cop tenen més tirada a casa nostra. En l'últim any, el consum de begudes vegetals, com la de civada, ametlla o soja, han crescut un 13%. De mitjana, segons un estudi del projecte europeu Smart Protein, els europeus en consumeixen 5,20 litres per persona i any.

A Espanya, segons un estudi d'Aecoc i Yosoy, les begudes vegetals ja arriben a un 37% de les llars, però només un 1% dels espanyols les consumeix de forma exclusiva. La immensa majoria combina la llet d'origen animal amb les begudes vegetals.

 

Quines són les millors?

Les més consumides són la de civada, la de soja i la d'ametlla.

 

El primer que s'ha de tenir en compte és la quantitat de sucre que conté la beguda. És important mirar l'etiqueta per comprovar que no superin els 4 g per cada 100 g. Algunes marques de "llets vegetals" superen els 10 grams, molt per sobre dels 4,8g de sucre de la llet sencera de vaca.

Moltes d'aquestes begudes estan compostes per un 1% d'arròs, civada o soja i un 99% d'aigua. Amb la qual cosa, estaríem pagant "aigua amb gust de fruita seca" a preu d'or.

Si en el que ens fixem és en l'impacte mediambiental, queda clar que la de vaca té un "cost" mediambiental molt més alt. Però la de soja, per exemple, si és de gra transgènic, també té un impacte important.

La d'arròs se la considera de "transició", pel gust dolç que té, més similar a la de vaca o ovella.

 

Ni de vaca ni vegetal: aigua

L'ideal seria acostumar-nos a beure més aigua i no dependre del got de llet diari, però si necessitem un líquid blanc, és aconsellable anar canviant de beguda i optar per begudes baixes en sucres (algunes marques ja les fan amb 0% de sucre) com la de civada, ametlla o coco.

 

Si es vol prendre llet animal, millor la de cabra o ovella i ecològica, però l'ideal seria prendre fermentats làctics.

ARXIVAT A:
Consum Alimentació

VÍDEOS RELACIONATS

Anar al contingut