Aida Oset: "Els humans som complexos, tenim molts grisos"
L'Aida Oset interpreta la professora de matemàtiques més tossuda de dins i fora de La Farga. Hem parlat amb ella per saber què hi ha darrere del seu personatge, tan carismàtic com poc ortodox, amb qui investiguem cada dilluns què li ha passat a l'Àlex.
Aida Oset: "Els humans som complexos, tenim molts grisos"
Entrevista a Aida Oset durant el rodatge de "Moebius"
L'actriu dona vida al personatge de la Mamen a "Moebius"

Aida Oset: "Els humans som complexos, tenim molts grisos"

L'Aida Oset interpreta la professora de matemàtiques més tossuda de dins i fora de La Farga. Hem parlat amb ella per saber què hi ha darrere del seu personatge, tan carismàtic com poc ortodox, amb qui investiguem cada dilluns què li ha passat a l'Àlex.

L'Aida Oset és la Mamen a "Moebius". És la professora de matemàtiques de la Farga i té molt pocs aliats al poble. L'hem vist dormir al cotxe quan la comunitat de pares i professors li ha donat l'esquena, i hi ha hagut uns quants intents de ridiculitzar-la, amenaçar-la i coaccionar-la perquè abandoni el poble. Però ella aguanta estoicament per aconseguir descobrir què ha passat amb l'Àlex. Com a espectadors, l'acompanyem per un recorregut que ens permet reflexionar sobre la mort, l'amistat i la crueltat. Cara a cara, ens explica com ha estat aquesta aventura darrere les càmeres.

 

Com és el caràcter d'un personatge així?

"La Mamen és una professora de matemàtiques d'un institut. És una tia molt racional, com a bona matemàtica que és. Però és una dona molt impulsiva i que tampoc no s'empetiteix davant les dificultats i les crítiques. Quan hi ha la mort de l'Àlex troba indicis que li fan pensar que la versió oficial dels fets no és la real. Investiga pel seu compte i es troba amb unes capes més fosques de la realitat. Compta amb molt pocs aliats i hi ha molta opacitat, però no s'empetiteix. Aquest caràcter seu la porta a voler esbrinar els fets."

 

El caràcter de la Mamen la porta a investigar incansablement, amb mètodes poc ortodoxes
El seu caràcter porta la Mamen a investigar incansablement, amb mètodes poc ortodoxos (Moebius)

 

I quina dificultat suposa interpretar-la?

"Aquest personatge ha suposat molts reptes per a mi. En primer lloc, perquè és un personatge protagonista que té molta presència al llarg de la sèrie, i això ja és un repte en si mateix. També ho és el fet d'abordar un personatge protagonista per primera vegada per a la televisió; hi ha moltes coses noves amb què et vas trobant. Però, alhora, és una experiència molt apassionant."

 

L'Eduard Cortés, creador i director de "Moebius", va tenir molt clar que volia que ella fos la protagonista. "L'Aida va fer una prova boníssima i quan la vaig veure vaig veure la Mamen que jo m'havia imaginat durant tot el procés d'escriptura. Té una dualitat molt important: d'una banda, et pot transmetre vulnerabilitat i fragilitat, però també té una part molt sòlida i forta. El personatge de la Mamen té un punt de foscor, de no tenir por d'explorar la seva part fosca, i això l'Aida m'ho transmetia molt bé."

 

 

El director de la sèrie buscava un element que vinculés les matemàtiques amb una metàfora i van trobar la banda de Moebius, una cinta de dues cares que amb un gir de 180 graus s'acaba convertint en una cinta d'una de sola. De tal manera que aspectes que podrien semblar oposats, com la llum i la foscor, acaben formant part del mateix recorregut. La part fosca pot estar molt a prop de la lluminosa. I això és el que passa amb els personatges i amb tot el recorregut de la sèrie.

 

Es pot confiar en algú a la Farga?

"En poca gent. Ha, ha, ha!"

 

A "Moebius" té molta importància l'ambient rural, perquè en el fons s'explica el funcionament d'una comunitat i com aquesta també té aquesta part fosca i lluminosa. A banda de la part amable de qualsevol nucli de gent amb bones relacions, s'amaga una part molt més perversa.

 

Alguna referència cinematogràfica o literària que t'hagi ajudat a construir la Mamen?

"No m'he basat en cap personatge en concret. M'estimo més arribar des d'un lloc més intuïtiu, per no intentar buscar el personatge des d'algú altre. M'agrada molt més treballar quan em posen el vestuari, quan llegeixes el guió i vas descobrint les reaccions del teu personatge. La música també m'inspira molt per saber quines atmosferes pots anar donant a cada part de la història..., però des d'un lloc molt més intuïtiu i menys concret. Sí que he vist pel·lícules que m'han agradat molt, com "Después de Lucia". Ja no tant pel meu personatge com perquè parla del bullying en un institut i està molt ben explicada. Són pel·lis que t'inspiren per ficar-te molt més dins de la història i per entendre la profunditat que pot tenir."

 

A "Les de l'hoquei", el teu personatge, la Montse, no era la més popular. Creus que la Mamen cau bé a l'audiència?

"Jo crec que són molt diferents. La Montse era un personatge secundari que estava al servei de la història dels protagonistes, i els protagonistes acostumen a caure millor. Jo crec que la Mamen cau bé, però és una tia que fa les coses a la seva manera. Ella no és policia, ni investigadora, amb la qual cosa tira pel dret quan té una intuïció i veu opacitat al seu voltant. Això, a priori, pot fer que algunes decisions no siguin ben rebudes. A mi m'agrada perquè és un personatge que té les seves contradiccions. Una de les coses que més m'agraden, i és un dels reptes que abans em preguntaves, és aconseguir donar-li aquestes capes, no sempre fer les coses com s'han de fer, sinó tenir present que els éssers humans som complexos, tenim molts grisos. Ens trobem amb situacions, reaccionem i després, a posteriori, pensem: 'Ostres, potser ho podria haver fet d'una altra manera.' La Mamen em sembla molt interessant com a personatge."

 

No és la primera vegada que trepitges un thriller. Vas tenir una intervenció breu a "El cos", d'Oriol Paulo. Què t'agrada d'aquest gènere?

"Certs elements del gènere: aquesta sensació de misteri, de generar tensió, de coses inexplicades. Un enigma sense resoldre que es va resolent a poc a poc. Crec que això és molt efectiu i enganxa els espectadors. "Moebius" és un thriller, però no un de convencional o de manual. La protagonista no és policia i els seus mètodes no són ortodoxos."

 

A la sèrie, la Mamen toca la guitarra elèctrica, i el seu so és bastant cru. I una mica de la Mamen forma part de l'Aida, perquè ella viu vinculada al món de la música. L'hem escoltat a Spotify amb el seu projecte musical Nuu, i a l'abril va estar a la sala Àtrium amb "La lleugeresa i altres cançons", que defineixen com a "thriller musical".

 

D'on sorgeix la necessitat de fer música?

"De la necessitat de crear. Com a actriu també ets creadora. A la sèrie me n'he sentit, també, perquè l'Eduard et fa molt partícip, et deixa dir què en penses, si s'han de modificar coses... Però amb la música soc creadora al 100%. Dic el que vull, com vull, des d'on vull. És un motor que em recorda per què faig el que faig i quines necessitats tinc i quines coses vull explicar."

 

Amb la interpretació et passa el mateix?

"Què ve primer, l'ou o la gallina? Jo vaig començar cantant perquè la veu és una cosa molt immediata i ja ho feia des de petita. A partir de la música vaig necessitar formar-me com a actriu. I des d'aquí, vaig anar una mica a la par."

 

T'hem vist en moltes sèries de TV3. Quin personatge estimes, quin faries diferent i quin no repetiries?

"El personatge que més m'estimo és la Mamen. Això, seguríssim! En algunes d'aquestes sèries vaig fer personatges anecdòtics, i és més difícil sortir-ne satisfeta perquè no tenen recorregut. Tot els actors volem personatges, per petits que siguin, però que tinguin certa evolució. Amb la Montse de "Les de l'hoquei" m'ho vaig passar molt bé perquè era un personatge molt allunyat de mi i això sempre s'agraeix molt. "Cites" també va estar molt bé. Sobretot, m'agraden aquests tres personatges. Què faria diferent? Faria moltes coses diferents, en tots ells. Sempre passa que quan acabes dius: 'Això ho podria haver fet d'aquesta altra manera.'"

 

Et veus per la tele després d'actuar?

"Quan ho emeten sí que ho miro, perquè n'aprenc molt. A vegades t'agrades més o menys, però sempre intento tenir una mirada constructiva. El que m'agrada és treballar. Soc conscient que rodar és un luxe i ho estic disfrutant."

NOTÍCIES RELACIONADES

VÍDEOS RELACIONATS

Anar al contingut