La Marató de TV3 com a model d'èxit comunicatiu: "masterclass" a la UAB

La Facultat de Ciències de la Comunicació de la UAB ha acollit avui una "masterclass" en què s'han analitzat les claus comunicatives que han convertit La Marató en un referent internacional entre els programes solidaris

La sessió ha estat conduïda per Gemma Nierga i Ramon Gener, presentadors de La Marató 2018, i la podeu veure completa a la web UAB Campus Mèdia

 

Aquestes són algunes de les declaracions dels participants de la "master class":

María José Recoder, degana de la Facultat de Comunicació, ha destacat la importància per a Catalunya i per a la investigació d'un programa com La Marató i s'ha mostrat orgullosa de pertànyer a la UAB, "una universitat amb investigadors que sempre reben l'impuls de La Marató".

Lluís Bernabé, director de la Fundació, ha explicat els eixos del projecte de La Marató i ha destacat algunes de les xifres i valors que el caracteritzen:

"Cada any, 3 milions de ciutadans participen a La Marató amb emoció, esforç, confiança i solidaritat."

"La Marató ha finançat 829 projectes de recerca, que han aportat avenços clau en la qualitat i esperança de vida de les persones, amb el treball imparable de 7.500 investigadors."

"240.000 joves d'entre 12 i 18 anys han rebut un total de 5.585 conferències divulgatives al 90% de les poblacions amb centres de secundària."

Jordi Duran, investigador i assessor científic de la Fundació, ha exposat el procés rigorós i transparent que permet que els fons recaptats pel programa es destinin als projectes de recerca més ben valorats de cada convocatòria:

"L'objectiu és que els recursos s'utilitzin de la millor manera possible per obtenir avenços tangibles en el tractament de les malalties."

Cristian Trepat, cap d'Entreteniment i Culturals de TV3, ha explicat què representa per a una televisió mantenir en la seva graella durant 27 anys un macroprograma solidari de les característiques de La Marató:

"Un dels seus grans mèrits és el d'haver-se convertit en una cita imprescindible. Sens dubte, és el programa més emblemàtic de TV3 perquè transcendeix l'àmbit de la televisió. Dir que és La Marató de TV3 i de Catalunya Ràdio és quedar-se curt: La Marató és de tot Catalunya. No crec que hi hagi cap altre teleton al món que tingui el suport de tot un país al darrere."

Jordi Català, cap d'Anàlisi i Explotació d'Audiències de la CCMA, ha exposat les dades i les conclusions de l'enquesta d'audiència que es va fer durant La Marató del 2018:

"Cada minut del programa va ser vist per més de 300.000 persones. Més de 2,2 milions de catalans hi van connectar en algun moment del dia".

"El programa i la campanya de sensibilització prèvies van augmentar el coneixement sobre el càncer d'un 20% sobre les 540.000 persones enquestades. Un 96% d'aquests espectadors estan satisfets del programa i manifesten sentir-se orgullosos de la resposta de la societat que la fa possible, haver entès millor la necessitat de la recerca biomèdica i sentir-se part del projecte."

Camil Roca, director creatiu de l'agència Ogilvy Barcelona, ha explicat el procés creatiu que hi ha darrere de la campanya gràfica i audiovisual de cada edició de La Marató:

"La Marató fa difusió de les malalties per promoure la solidaritat i invertir els recursos en la recerca biomèdica. Sobre aquests tres elements essencials –la divulgació de la malaltia, la necessitat d'impulsar la investigació i la solidaritat– pivoten sempre els espots i campanyes gràfiques del projecte. Fem servir, a més, vivències personals comunes perquè connecten amb les persones."

Elisenda Escriche, que va protagonitzar la imatge gràfica de l'última edició de La Marató com a pacient d'un càncer de mama, ha explicat què va suposar per a ella participar en aquesta iniciativa de sensibilització de gran abast i impacte social:

"El 2013, amb 34 anys, em van detectar un càncer de mama. Jo ara soc aquí gràcies a la investigació, per això, quan em van proposar participar a La Marató, no vaig dubtar-ho: era el mínim que podia fer per contribuir a sensibilitzar i desestigmatitzar el càncer. Participar en aquesta Marató, amb la meva imatge, ha culminat la marató de la meva vida."