Fer exercici, la clau per assegurar una bona salut emocional
La pandèmia ens ha fet més conscients que mai de la importància del moviment i l'exercici, no només per al nostre físic, sinó per al nostre estat d'ànim
Fer exercici, la clau per assegurar una bona salut emocional
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player
Moviment i estat d'ànim, a "L'ofici de viure"

Fer exercici, la clau per assegurar una bona salut emocional

La pandèmia ens ha fet més conscients que mai de la importància del moviment i l'exercici, no només per al nostre físic, sinó per al nostre estat d'ànim

El moviment protegeix la nostra salut psicològica i emocional però també ens ajuda prendre millors decisions, a pensar amb més claredat. Fins i tot pot ser un bon aliat per prevenir o alleujar la depressió. A "L'ofici de viure" hem aprofundit en la relació "Moviment i estat d'ànim" amb la psicòloga esportiva Patricia Ramírez, amb la metgessa i experta en neurociència Rosa Casafont i amb l'osteòpata i fisioterapeuta David Ponce.

 

Patricia Ramírez: "Un cop es comença a fer exercici no hi ha d'haver pla B"

Ara mateix l'especialitat de la psicòloga esportiva Patricia Ramírez és l'ansietat, però té una llarga trajectòria com a psicòloga de diferents equips de futbol de Primera i Segona Divisió, com el Mallorca o el Betis. Ella explica els beneficis psicològics de practicar esport regularment i algun truc per incorporar el moviment a les nostres vides. I sobretot, dona eines per motivar-nos a posar-nos en marxa i no dialogar amb els pensaments "mandrosos".

"L'exercici físic i l'activitat física hauria de formar part de la nostra vida, com en forma part menjar, dormir o la higiene personal. Ens ajuda a nivell físic perquè afecta el sistema respiratori i cardiovascular. I a nivell mental, ens ajuda a alliberar neurotransmissors que estan relacionats amb el benestar, la serotonina, les endorfines, la dopamina… També millora les nostres funcions cognitives: la capacitat per prendre decisions, el nostre pensament creatiu, la nostra memòria, la capacitat d'aprenentatge, millora la nostra autoestima i també les relacions personals... I, per suposat, ens relaxa. Quan tens un problema d'ansietat o problemes de son, la pràctica de l'exercici físic afavoreix el relax".

"Igual que en una casa cal posar els fonaments, a la vida també cal tenir els fonaments i aquests són els hàbits de vida saludables i córrer és un d'ells".

"Per començar a practicar exercici físic, primer hem de trobar un per a què. Pensar per a què volem fer activitat física. Pensar que és saludable pot no enganxar-t'hi. El primer que cal és agafar-te un o dos dies pensant per què volem fer-ne. Un cop decidit cal posar-se petits objectius."

"Un cop es comença a fer exercici no hi ha d'haver pla B. Jo corro als matins i quan em sona el despertador dic ‘però no hi vas?' i em dic ‘mira, noia, no hi ha pla B. Surt del llit i posa't el top, les malles, les sabatilles i posa't a córrer. No haig de dialogar amb els meus pensaments".

Patricia Ramírez, psicòloga esportiva

 

Rosa Casafont : "Si fem exercici tindrem una millor gestió cognitiva"

La metgessa i experta en neurociència Rosa Casafont incideix en els canvis que es produeixen al nostre cervell quan practiquem exercici físic. Ella és professora en diferents universitats i creadora del mètode Thabit, que uneix la medicina i la neurociència.

"L'exercici, l'activitat física, el somriure, el visualitzar… són eines molt potents, molt potents i no costen diners".

"Fent exercici treballem les funcions executives, i una de les funcions executives és la inhibició d'impulsos. Per tant, podem inhibir l'impuls d'anar a la nevera igual que inhibirem l'impuls en la nostra relació interpersonal de fer coses que potser no serien prou adequades".

"Si fem exercici tindrem una millor gestió cognitiva, del nostre pensament, i emocional, de les nostres emocions, les regularem i les sabrem gestionar d'una forma molt superior".

"L'esport de competició té connotacions diferents. Els esportistes d'alta competició estan fent un esport que oxida a la llarga i això no és el que nosaltres volem. Nosaltres estem parlant d'una activitat física destinada a cuidar cos i cervell".  

"Fer més esport del compte també deteriora i oxida els nostres teixits i les nostres cèl·lules. I quedar-nos al sofà ens enquilosa, ens fa rígids, ens fa poc flexibles mentalment i tot això que sembla tan proper té una base científica".

"El cervell crea canvis moleculars, crea canvis en neurotransmissors que també ens afavoreixen l'empatia i canvis en perfusió, que vol dir hi ha més circulació al cervell, i per tant aquest flux sanguini arriba i alimenta estructures concretes. Una de les estructures, que es diu singlat anterior, regula les emocions complexes i està implicada en l'empatia i una altra de les estructures que es modifica és l'hipocamp, relacionat amb la memòria, l'aprenentatge però també amb el record emocional i l'escorça prefrontal que pren decisions. Imagina't quan nosaltres estem fent esport, exercici regulat de forma saludable, si n'estem fent de beneficis a l'hora de viure!"

Rosa Casafont, metgessa i experta en neurociència

 

David Ponce: "Qui no entengui d'ànimes no entendrà de cossos"

David Ponce és un referent. És doctor osteòpata, fisioterapeuta, i autor de diferents llibres en què enfasitza la importància del moviment, no només per a la salut física, sinó també per a la salut emocional.

"El nostre organisme és un esquelet banyat en fluids, molts fluids, estem fets d'un 80% d'aigua, i si no ens arriben bé els nutrients, per algun tipus d'estancament, podem pensar que no tindrem una bona salut".

"La toxicitat de l'organisme esdevé també de com ens movem però també del que respirem, del que mengem i el que sentim. I això és molt important, que les emocions també poden estancar aquests líquids interns perquè fisiològicament ho poden fer".

"La postura i l'expressió corporal, la manera en que caminem, la manera amb què ens expressem quan fem les preguntes ja ens dona molts missatges d'allò que està passant i sí que és cert que nosaltres, i en el meu cas, analitzo molt les emocions i jo sempre dic que és tan important preguntar on fa mal que on sents el dolor. I aquest dolor pot estar igualment adjudicant una emoció concreta. La por, l'angoixa, l'enamorament... evidentment tenim tot tipus d'emoció, positives i no de tant positives, i d'alguna manera cada una es pot expressar en una part del nostre organisme".   

"Plorar és molt important, riure és molt important, expressar les nostres emocions és bàsic i, a vegades, els homes no expressem".

"Jo sempre dic que qui no n'entengui d'ànimes no n'entendrà de cossos i no dubto que estic ajudant moltes vegades amb aquest aspecte".

"La calma també és bona i ajuda que el nostre organisme reposi i és important".


David Ponce, osteòpata

NOTÍCIES RELACIONADES

VÍDEOS RELACIONATS

Anar al contingut