Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player
Els consells emocionals de "L'ofici de viure"

Els hàbits també són poderosos

És fàcil crear nous hàbits? Costa molt allunyar-se dels que ens fan mal? A "L'ofici de viure" hem vist que instaurar hàbits és molt important perquè ens ajuda a viure millor

Anna Garcia Lozano

La qualitat de la nostra vida depèn, en part, de la qualitat dels nostres hàbits. Al principi ens poden semblar petits i poc importants, però sostinguts en el temps generen grans resultats. Però, com podem saber quins hàbits ens convenen i com mantenir-los en el temps? A "L'ofici de viure"  hem après com crear nous hàbits i mantenir-los en el temps amb l'exentrenador d'handbol del Barça Xesco Espar, amb la fisioterapeuta Mireia Grossmann i amb la pedagoga Marta Romo.
 

Xesco Espar: "A la vida o tens objectius o pertanys als objectius d'un altre"

Xesco Espar es va presentar al despatx del president del Futbol Club Barcelona i li va dir que ell podria entrenar el primer equip d'handbol i que, a més a més, obtindria resultats magnífics en un any. I ho va aconseguir. Va ser preparador físic de l'equip d'handbol, i després entrenador. Ara és formador, conferenciant internacional i expert en alt rendiment.

"A la vida o tens objectius o pertanys als objectius d'un altre. Fes que les coses passin, no esperis que passin. Posa-t'hi, saps?"

"L'important d'assolir un objectiu és en qui t'has convertit, no és l'objectiu. L'objectiu és l'excusa per passar a ser algú millor. Per a mi, la formació i la transformació personal que vaig haver de tenir per arribar a ser valent de posar-me davant del president del Barça, agafar l'equip, un equip que havia deixat de guanyar i tornar a fer-lo guanyar, aquesta preparació era tan forta que en aquell moment vaig pensar: 'no soc un gran entrenador d'handbol, jo soc gran'."

"Si et marques un objectiu molt ambiciós t'has de transformar, has de generar una altra sèrie d'hàbits, has d'adquirir unes altres habilitats i aquest pas és una mica el que la gent li fa por, però jo m'hi vaig llançar."

"Per assolir l'èxit és necessari tenir motivació, passió, enfocament, molta capacitat d'enfocament, però novament la concentració, l'enfocament, la capacitat d'enfocar i l'energia és com una bateria, durant el dia es va desgastant. Llavors on és on frena aquesta bateria? En el nostre hàbit diari, és a dir, la primera font d'energia és estar enfocat, però de la que depèn aguantar tot el dia és que els nostres hàbits tinguin un nivell superior. L'ambició ha de pujar a un nivell superior, l'excel·lència ha de pujar a un nivell superior, el treball en equip, la capacitat de liderar la gent que tens a prop ha de pujar, el coratge ha de pujar, has de fer un ‘reset' dels teus hàbits."

"Som esclaus dels nostres hàbits. En general, en el dia a dia ja tenim un cert equilibri en els nostres hàbits, estan equilibrats pel moment vital on estem. El que passa és que el món canvia i nosaltres canviem, la nostra feina pot canviar... Llavors què passa? Que necessites uns altres hàbits i és en aquest moment on la gent es perd."

"La ment humana per poder sobreviure necessita convertir en hàbit tot allò que pugui"

"Casar-se és molt fàcil. El problema és que no ens sabem divorciar, a vegades, perquè no ens en han ensenyat. I quan et divorcies, per mi en el meu cas, ha aparegut un nou nivell d'amor. És encara una volta a l'amor que és que en un divorci el matrimoni evidentment es desfà, però la família no i hem de créixer amb amor i ser capaços d'estimar d'una altra manera la gent, la nova gent que vingui i la que ja hi havia."

Xesco Espar, exentrenador del FC Barcelona d'handbol

 

Mireia Grossman: "L'exercici físic l'hauríem de canviar pel concepte de moviment"

Mireia Grossman és fisioterapeuta. Els seus vídeos a les xarxes socials s'han fet virals perquè és molt planera i diu que cadascú ha de fer el que pot en la mesura de les seves possibilitats. Que la qüestió és moure's.

"Cadascú ha de conèixer el seu cos, perquè no hem de maltractar-lo, els hàbits han d'entrar amb carinyo. Si no, no entren, marxen."

"Ara tothom diu que cal fer exercici , però la gent confon l'exercici amb esport i pensa que fer exercici és haver-se de vestir d'una manera concreta i haver d'anar a un lloc a fer coses."

"Hauríem de canviar el concepte d'exercici físic pel de moviment. Moviment no és una part diferent i no implica 'ara em mouré'. El moviment és la vida i la gràcia està a no separar."

"Tots sabem que si anem a fer una passejada tornem més vius que abans. No hem corregut, no hem fet res, però el moviment genera moviment de sang i el moviment de sang genera moviment d'oxigen. El moviment és vida per al cos i el cos està pensat per regenerar-se a través del moviment."

"Sovint, en la nostra cultura l'edat està associada al 'ves a poc a poc, atura't, aparta't que puja el jovent'. I a més el més trist és que ho comprem. I sents la gent que fa 'no, jo ja no'. Què és aquest 'jo ja no'? Aquest 'ja' és pervers! Perquè si ho diem i ho creiem, el cos segueix, el cos és molt obedient al que creu el cervell. Si el cervell creu que jo ja no, farà jo ja no. Hi ha cultures en què fer anys és un plus perquè ens convertim en persones sàvies que aconsellem els altres amb la vivència i l'experiència o hi ha cultures que fer anys és posa't al carril dels lents."

"Necessitem poca cosa per moure'ns. Jo durant el confinament veia uns vídeos de moviment, per gent 'molt top, molt amunt'. I jo pensava 'i la gent normal?'. Llavors vaig pensar moviments per a tothom.

Mireia Grossman, fisioterapeuta

 

Marta Romo: "El dia comença la nit anterior. Si no descanses no tindràs força de voluntat suficient"

Des de fa més de 20 anys, Marta Romo és pedagoga especialitzada en neurociència aplicada a l'aprenentatge. I, entre altres coses, ensenya com es formen els nous hàbits, i quin paper hi juga el cervell.

"El dia no comença ni quan surt el sol, ni quan prens el cafè, ni quan et lleves. El dia comença la nit anterior. Si no descanses no tindràs força de voluntat suficient per esforçar-te, estaràs molt més irascible, et costarà molt concentrar-te... Per tant, dormir bé és un bàsic. Un altre hàbit molt important són les relacions interpersonals: tenir contacte, si no pot ser físic, a través de tots els mitjans que tinguem a l'abast en remot per estar en contacte amb els altres. I un altre tema molt important és l'exercici físic, el moviment. Si fas esport o fins i tot manualitats, treballar amb les mans, fa que et relaxis. També hi ha d'haver moments de no fer res."

"El concepte que un hàbit triga 21 dies a instal·lar-se és molt conegut i es va posar molt de moda, però és un mite, una neurotonteria. No tots els hàbits són iguals. No és el mateix deixar de menjar una xocolatina després de dinar amb hàbits tan complexos com deixar el tabac, per exemple."

"La teoria dels 21 dies prové de la curiositat d'un cirurgià plàstic que va dir que observava que els seus pacients trigaven tres setmanes a acceptar la seva nova imatge. Ara hi ha estudis que amplien el temps i, sobretot, parlen de la dificultat del comportament. Però sí que és cert que la mitjana s'acostuma a fixar en 66 dies... però esclar, en aquesta mitjana caben dies de més i dies de menys."

"La nostra ment és una gran viatgera i quan estem molt de temps al passat podem tenir un problema. Podem parlar de temes de depressió. I quan estem al futur massa temps també podem tenir problemes, per exemple d'ansietat."

"Tenim una tendència  a futuritzar. Ho fem perquè ens dona molt plaer. Hi ha molta gent que gaudeix preparant un viatge, unes vacances... i quan arriben això s'anomena circuit de la recompensa. És la recompensa que rep el nostre cervell en anticipar el plaer."

"Obtenir una recompensa és molt útil per aconseguir repetir un comportament. Si tu veus que després d'un comportament que et genera un gran esforç tindràs la recompensa buscada, tens més possibilitats de complir-lo que si saps que no obtindràs recompensa. Aquí pots establir els mecanismes per enganyar-te positivament i posar-t'ho millor."


Marta Romo, pedagoga especialitzada en neurociència

NOTÍCIES RELACIONADES

VÍDEOS RELACIONATS

Anar al contingut