24a cimera sobre canvi climàtic a "Latituds"

Què han fet les ciutats més avançades per millorar la qualitat de l'aire?

La contaminació atmosfèrica la genera sobretot el trànsit de vehicles del dia a dia i Barcelona té una densitat de trànsit especialment alta
Actualitzat
Què han fet les ciutats més avançades per millorar la qualitat de l'aire?

Què han fet les ciutats més avançades per millorar la qualitat de l'aire?

El trànsit provoca més morts per contaminació atmosfèrica que per accidents, quinze o vint vegades més. A l'Àrea Metropolitana de Barcelona, 3.500 morts a l'any. El programa "Latituds" s'ha aproximat al tema amb dos especialistes de prestigi internacional: Jordi Sunyer, cap del programa de Salut Infantil d'ISGlobal, i Xavier Querol, investigador de l'Institut de Diagnosi Ambiental i Estudis de l'Aigua-CSIC.

La contaminació atmosfèrica la generen la indústria, les obres, les calefaccions, els vaixells, però sobretot el trànsit del dia a dia, i Barcelona té una densitat de trànsit especialment alta. Xavier Querol compara la situació de la capital catalana amb la d'altres ciutats: "Barcelona té 5.700 cotxes per km2; València en té 2.600; Madrid, 2.100; Londres, 1.370; Amsterdam, 1.000, i Oslo, 500. Només Nàpols, Torí i Milà arriben a 4.000.

L'àrea metropolitana de Barcelona té, des de fa anys, nivells perillosos i superiors al que marca la Unió Europea d'un dels principals contaminants, el diòxid de nitrogen.

Les mesures aprovades per millorar la qualitat de l'aire a tota la regió metropolitana de Barcelona preveuen arribar a tots els nivells que marca l'OMS el 2032, 25 anys després de l'alerta dels científics. Jordi Sunyer assegura que "en quinze anys hi haurà molts càncers de pulmó deguts a la contaminació atmosfèrica que no hi haurien de ser perquè si intervinguéssim ara, aquests càncers de pulmó no tindrien lloc".

I què es pot fer per reduir el nombre de vehicles?

Cinc exemples exitosos de ciutats que han aconseguit una forta reducció de la presència de vehicles:

  • Estocolm: Es va posar un peatge a totes les entrades de la ciutat. Van obligar a tothom a acceptar-ho. Al cap de mig any van fer un referèndum i la gent que inicialment hi estava en contra hi va votar a favor.

  • Milà: Ha posat un peatge urbà amb un preu de 5 euros per entrar a la ciutat. A més, té zones de baixes emissions des del 2015.

  • Los Angeles: Es va obligar els camions dièsel a posar filtres. A més, la meitat de les autopistes es van dedicar al transport compartit. Si no hi havia més de dos o tres persones per cotxe, no podies anar per la meitat de l'autopista.

  • Xangai: Fa dos anys van prohibir circular a les motos amb motor de combustió. Ara, només hi ha motos elèctriques.

  • Pontevedra: És un referent internacional en la millora de la qualitat de l'aire. Tots els dies de l'any està dins dels límits de seguretat que exigeix l'OMS. Ha reduït el trànsit de motor un 77% i ho han aconseguit donant facilitats per deixar el cotxe i anar a peu. La gent que ve de fora té aparcaments gratuïts a l'entrada de la ciutat que els deixen a 12 minuts del centre caminant. A banda, la velocitat màxima a la ciutat és de 30 km/h.

"Latituds" ha abordat la problemàtica de la contaminació atmosfèrica a les ciutats amb dos programes: "L'aire que respirem", que analitza l'afectació en la salut humana de la contaminació atmosfèrica, i "Millorar l'aire que respirem", que recull les mesures que han aplicat les ciutats més avançades per reduir la contaminació atmosfèrica. A més, coincidint amb la celebració de la 24 conferència de l'ONU sobre canvi climàtic a Katowice, "Latituds" estrena quatre capítols: "L'aire que respirem", "Millorar l'aire que respirem", "Platges i nivell del mar" i "Salut i escalfament global", amb la participació d'alguns dels millors especialistes.

VÍDEOS RELACIONATS